صدور هشدار «زرد» آلودگی هوا در استان تهران

۱۴۰۱/۰۸/۲۱ - ۰۴:۱۲:۳۰
کد خبر: ۱۹۴۲۵۷

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران گفت: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی تا اواخر وقت شنبه به دلیل پایداری نسبی جو و عدم وجود وزش باد قابل ملاحظه، در بخش‌های مرکزی و نیمه جنوبی استان تهران آلودگی هوا پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایرنا، حامدیزدی مهر با بیان اینکه طبق بررسی‌ها کاهش کیفیت و افزایش شاخص آلودگی هوا مورد انتظار است، افزود: با توجه به این ارزیابی‌ها، هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس است.

وی گفت: در مواقع بحران آلودگی هوا توصیه اکید این است که افراد حساس شامل سالمندان، مادران باردار، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی و تنفسی از تردد در معابر شهری خودداری کنند و سایر افراد نیز با استفاده از ماسک مناسب و در مواقع ضروری خارج شوند و حضور در فضای باز را به حداقل کاهش دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران گفت: به شهروندان توصیه می‌شود در زمان آلودگی هوا از حضور در بوستان‌ها و پیاده روی در این اماکن خودداری کنند و در صورت استفاده از خودروی شخصی با استفاده از ماسک مناسب شیشه‌ها را بالا نگهدارند و در صورت ضرورت برای خروج از منزل یا محل کار حتماً از ماسک مناسب استفاده کنند. در همین حال، اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق هشدار داد.

اداره کل هواشناسی استان تهران، با صدور هشدار زرد رنگ از پایداری نسبی هوا و سکون جو، عدم وزش باد قابل ملاحظه، افزایش آلاینده‌های جوی ویژه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون تا اواخر وقت شنبه در مناطق مرکزی و نیمه‌جنوبی استان تهران خبر داد.

در این شرایط جوی انباشت نسبی آلاینده‌ها، افزایش شاخص‌های آلودگی جو و کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک، در بعضی ساعت‌ها احتمال کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها دور از انتظار نیست.

اداره کل هواشناسی استان تهران برای جلوگیری از آسیب‌های این شرایط جوی مدیریت بهینه در استفاده از سوخت و زمان فعالیت واحدهای صنعتی، اجتناب از حضور در فضای باز برای افراد دارای سابقه بیماری‌های قلبی و ریوی، اجتناب از رفت و آمدهای غیر ضروری به نواحی پرتردد برای افراد سالمند و خردسال را توصیه کرده است.

بر اساس این گزارش، هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسوولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

    تداوم بارش باران در برخی استان‌های کشور 

سازمان هواشناسی همچنین از ادامه فعالیت سامانه بارشی و نفوذ سامانه جدید تا روز یکشنبه (۲۲ آبان) خبر داد که موجب بارش باران، رعدوبرق، تگرگ و در مناطق سردسیر بارش برف خواهد شد.

به گزارش ایرنا، امروز (شنبه ۲۱ آبان) در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، نیمه شمالی فارس، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، تهران، قم، البرز و غرب و جنوب سمنان بارندگی و رعد و برق وکاهش دما پیش بینی می‌شود.

روز یکشنبه در مازندران، گلستان، ارتفاعات و دامنه نیمه شمالی کرمان، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد و شمال و شرق اصفهان بارندگی‌ها تداوم خواهد داشت.

اثر مخاطره نیز لغزندگی جاده‌ها، اختلال در سفرهای بین شهری به ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال آبگرفتگی محدود و محلی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال تاخیر در پرواز و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی عنوان شده است.

سازمان هواشناسی در هشدار سطح زرد نسبت به احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی زمستانی راهداری به ویژه در گردنه‌های مناطق سردسیر، احتیاط در قرار دادن نهاده‌های کشاورزی در فضای باز را توصیه کرده است.

 

ارسال نظر