در شهر

۱۴۰۱/۰۷/۲۱ - ۰۱:۵۵:۳۸
کد خبر: ۱۹۳۳۲۵

«ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی» آغاز شد

با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی مربوط به ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی از سوی «محمد مخبر»، عملیات اجرایی سنددار کردن اراضی متصرفی در مالکیت وزارت راه و شهرسازی و واگذاری اراضی متصرفی به مالکین اعیانی بر اساس طرح‌های مصوب شهری آغاز شد.  به گزارش ایرنا، هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۶ شهریور ۱۴۰۱، در اجرای تکلیف قانونی مقرر در بند (ک) تبصره (۱۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، موضوع واگذاری اراضی در مالکیت وزارت راه و شهرسازی به متصرفین با اولویت سکونتگاه‌های غیررسمی، آیین‌نامه اجرایی این بند از قانون را به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی تصویب کرد.

آیین‌نامه مذکور با هدف سنددار کردن اراضی متصرفی در مالکیت وزارت راه و شهرسازی با اولویت سکونتگاه‌های غیررسمی و نیز واگذاری اراضی متصرفی به مالکین اعیانی بر اساس طرح‌های مصوب شهری (از جمله طرح‌های جامع و تفضیلی و هادی شهری) مصوب شد.  ملاک تعیین زمان تصرف اراضی، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و هوایی مأخوذه از سازمان فضایی ایران، سازمان نقشه‌برداری کشور و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح است و آن بخش از اراضی که بنای ساختمانی با مصالح بادوام در آنها احداث شده، مشمول این آیین‌نامه می‌شوند اما زمین‌هایی که در آنها ساختمان‌های پیش‌ساخته، دیوارکشی، غرس اشجار و زراعت به عمل آمده، از شمول این آیین‌نامه خارج هستند. بر اساس این آیین‌نامه، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مشمولان این آیین‌نامه اقدام کند و وزارت راه و شهرسازی نیز مکلف است سامانه‌ای ایجاد کند تا متقاضیان بتوانند از طریق آن درخواست خود را تا پایان سال ۱۴۰۱ اعلام کنند؛ متقاضیان همچنین می‌توانند با مراجعه به ادارات راه و شهرسازی ذیربط تقاضای خود را به‌صورت مکتوب ارایه دهند.  در صورتی که متصرفان اراضی موضوع این آیین‌نامه واجد شرایط لازم نباشند، اراضی تصرفی با رعایت نصاب مقرر به قیمت کارشناسی واقعی روز به آنها واگذار می‌شود. عرصه اعیانی‌های تجاری و خدماتی به نرخ کارشناسی واقعی روز واگذار خواهد شد و در خصوص اعیانی‌های صنعتی که عرصه آن در مناطق مسکونی واقع شده است، مشروط به رعایت مقررات زیست‌محیطی، واگذاری به نرخ قیمت واقعی کارشناسی روز و اخذ اجرت‌المثل ایام تصرف بلامانع است.

چالش تشکیل 2 سازمان موازی در شهرداری

عضو شورا شهر تهران گفت: اساس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازمان فناوری‌های نوین در شهرداری تهران یکسان و موازی هستند. علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به سازمان فناوری و پیشنهاد شهردار تهران مبنی بر اداره این سازمان تحت نظارت خود گفت: شهردار تهران معتقد است که برخی از سازمان از جمله سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات فعلی و سازمان فناوری‌های نوین باید تحت نظر حوزه خودش قرار گیرد. وی ادامه داد: در حال حاضر سازمان بازرسی، حراست و روابط عمومی مستقیماً تحت نظارت شهردار هستند و در حوزه اختیارات او تعریف می‌شوند؛ شهردار تهران پیشنهاد داشت تا سازمان فناوری نیز تحت نظر خودش اداره شود و مستقیماً موضوعات این سازمان را برای اشراف بیشتر از نزدیک مدیریت کند. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تمامی ارکان شهرداری تحت نظارت شهردار تهران است گفت: تمامی ارگان شهرداری اعم از سازمان‌ها، مناطق، شرکت‌ها و معاونت‌ها تحت نظارت شهردار هستند و نظارت مستقیم یا غیر مستقیم در رابطه با شهردار تهران معنا ندارد؛ شهردار اگر بخواهد می‌تواند حتی شهردار ناحیه را نیز مستقیماً مورد بازخواست قرار دهد. قائمی تصریح کرد: آقای زاکانی فکر می‌کند اگر سازمان فناوری تحت نظارت مستقیم خودش باشد کنترل عملیاتی بهتری خواهد داشت. وی با اشاره به موازی بودن سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازمان فناوری‌های نوین گفت: از روز اول اصرار داشتیم و گفتیم که این سازمان‌ها در راستای یکدیگر هستند و افرادی که در شورای شهر به این سازمان رأی ندادند همین استدلال را داشتند. عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: این سازمان به‌شدت ساختار شهرداری تهران را دچار موازی‌کاری و تداخل می‌کند و در جلسات شورای شهر به این موضوع اشاره شد اما صحن شورا به این موضوع رای داده است و باید به آن احترام گذاشت و باید منتظر نتیجه این سازمان باشیم.

تهیه نقشه سه بعدی فضای زیر سطحی تهران

معاون پدافند غیر عامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تهیه نقشه‌های سه بعدی فضای زیرسطحی خبر داد. به گزارش فارس، محمد حسن فصیح درباره تهیه نقشه سه بعدی فضای زیر سطحی تهران اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع تهیه نقشه‌های سه بعدی فضای زیرسطحی، این موضوع در دستور کار معاونت پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران قرار گرفت و جلسه‌ای تحت عنوان بررسی بند سه برنامه عملیاتی مدیریت بحران و برنامه واکنش اضطراری در مترو و فضای زیرسطحی مبنی بر تهیه لایه‌های سه بعدی جغرافیایی برگزار شد. فصیح افزود: از همین رو جلسه مشترکی با حضور نمایندگان معاونت شهرسازی و معماری، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران برگزار و پیرامون موضوع مباحثی مطرح شد. 

 

ارسال نظر