تعرفه‌های ترانزیتی یکسان می‌شود

۱۴۰۱/۰۷/۱۸ - ۰۱:۱۸:۳۰
کد خبر: ۱۹۳۱۸۸

متن بیانیه اولین اجلاس همکاری ترانزیتی ایران با کشورهای آسیای مرکزی با هدف توسعه ترانزیت به امضای ۶ عضو این اجلاس رسید. ظهر یکشنبه ۱۷ مهرماه بعد از ۲ روز جلسات ترانزیتی ایران با کشورهای حوزه آسیای میانه از جمله قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان، بیانیه همکاری ترانزیتی به امضای نمایندگان این ۶ کشور رسید. به گزارش ایرنا، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان بعد از امضای این بیانیه گفت: این اجلاس به ابتکار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با توجه به شرایط منطقه موضوع ترانزیت بسیار تعیین‌کننده شده است و وزرا و نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده تصمیمات خوبی را اتخاذ کردند.

وی افزود: این اجلاس به ابتکار جمهوری اسلامی ایران از این به بعد هر ۶ ماه یک‌بار برگزار می‌شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، کشورهای عضو این اجلاس بر توسعه بخش ترانزیت، یکسان‌سازی تعرفه‌های ترانزیتی و صدور یک ساله ویزای رانندگان ترانزیتی به عنوان بخشی از بیانیه امضا شده تاکید و به تفاهم رسیدند.

قاسمی در نشست خبری مشترک بعد از امضای این بیانیه در پاسخ به ایرنا در خصوص زمان اجرای این بیانیه مشترک و جزییات مطرح شده در آن، گفت: موضوع ترانزیت برای دولت سیزدهم بسیار جدی است، سیاست ایران تسهیل ترانزیت با کشورهایی است که در چند سال اخیر دچار قطع ارتباط با آنها بودیم. وی ادامه داد: علاوه بر قطع بودن روابط با برخی کشورهای آسیای میانه رابطه قوی با سایر کشورها نداشتیم. بر این اساس بر مبنای بیانیه منتشر شده ارتقای ترانزیتی در منطقه در دستور کار قرار گرفت. وزیر راه و شهرسازی گفت: این هدف از همین امروز آغاز شده و در راستای اقدامات مشترک پیش از این نیز، ۶۰ درصد ظرفیت ترانزیتی در منطقه افزایش یافته است.

    نتیجه عضویت در سازمان شانگهای 

شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز درباره این اجلاس دو روزه گفت: برگزاری اجلاس ترانزیتی ایران و کشورهای آسیای میانه در تهران در امتداد نشست اخیر سران سازمان همکاری‌های شانگهای در سمرقند و مذاکرات انجام شده بین ایران و وزرای حمل‌ونقل کشورهای عضو این سازمان است.

به گزارش ایرنا، افندی‌زاده در نخستین اجلاس وزرای ایران با نمایندگان کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان درباره همکاری‌های ترانزیتی که ظهر امروز در محل هتل اسپیناس تهران برگزار شد، اظهار کرد: این اجلاس یک ابتکار عمل جدید برای تقویت همگرایی منطقه‌ای بین کشورهای حاضر در زمینه حمل‌ونقل و ترانزیت است.

وی ادامه داد: به واسطه شکل‌گیری فضای سازنده و تعاملی فعلی در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت میان اعضای حاضر و همچنین توافقات چندجانبه ایران با دیگر کشورهای حاضر، فصل نوین و روزهای شکوفایی همکاری‌های حمل و نقل و ترانزیتی در حال رقم خوردن است.

افندی‌زاده این اجلاس را در امتداد نشست اخیر سران شانگهای در سمرقند و مذاکرات انجام شده بین وزرای حمل‌ونقل کشورهای حاضر در اجلاس دانست و ابراز امیدواری کرد این اجلاس، منجر به تبیین و تصویب تصمیمات هوشمندانه و هدفمند جهت اقدام مشترک با همکاری مشترک همه اعضا شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در چارچوب گسترش این دست همکاری‌ها، زمینه‌های مطلوب برای هم‌افزایی موقعیت جغرافیایی، زیرساخت‌ها و امکانات حمل و نقلی‌مان، بهره‌مندی کلیه بازیگران عرصه حمل‌ونقل، لجستیک، تجارت و اقتصاد کشورهای متبوع ما، بیش از پیش در این پهنه جغرافیایی فراهم شود.

وی به امکان هدف‌گذاری میان‌مدت ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن کالا بین ایران و ۵ کشور ترکمنستان، جمهوری قزاقستان، جمهوری ازبکستان، جمهوری تاجیکستان و جمهوری قرقیزستان اشاره کرد و گفت: در بیانیه پایانی اجلاس هم این هدف‌گذاری مورد تأکید است. افندی‌زاده بیان کرد: در این راستا، به گروه‌های کارشناسی تأکید می‌شود از هر ظرفیت و ابزاری نظیر عضویت مشترک در سازمان‌ها و کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی ترانزیتی، همکاری‌های با یکدیگر در سرمایه‌گذاری و احداث پروژه‌های زیرساختی، حسن همجواری و بهبود ترددهای مرزی، توسعه دیجیتال در فرآیندهای ترانزیت، تسهیل در امور کنسولی و ویزای رانندگان و بهبود مستمر تعرفه‌ها و عوارض ترانزیتی در راستای این برنامه عمل مشترک بهره‌گیری کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان خواستار نگاه ویژه گروه‌های کارشناسی به ایجاد سازوکار مدیریت کریدورهای ترانزیتی عبوری در راستای تقویت همکاری ۶ جانبه ترانزیتی و طرح توافقات کلیدی به همین منظور در متن سند پایانی این اجلاس شد.

 

ارسال نظر