ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - ۰۱:۵۹:۲۲
کد خبر: ۱۹۳۰۲۷

عبور دومین قطار ترانزیتی روسیه از کریدور شمال- جنوب ایران

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: دومین قطار ترانزیتی از مبدا روسیه وارد مرز ریلی سرخس شد و از آنجا به سمت بندر عباس در حال حرکت است. به گزارش تسنیم سید میعاد صالحی، یادآور شد: پس از هماهنگی‌های صورت گرفته بین راه‌آهن دو کشور، قطار ترانزیتی تشکیل شده از 37 واگن فله‌بر محموله کود شیمیایی از مبدا کشور روسیه جهت اعزام به بندر عباس از مرز ریلی سرخس وارد کشور شد. وی ادامه داد: این قطار ترانزیتی پس از خروج از روسیه با عبور از قزاقستان و ترکمنستان و طی مسافت بیش از 4000 کیلومتر از مرز ریلی سرخس وارد کشور شده و روز جمعه 8 مهر ماه حرکت در مسیر شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ایران را آغاز کرده و پس از طی مسیر حدود 1600 کیلومتری در کشورمان به بندر شهید رجایی بندرعباس می‌رسد و محموله آن از بندرعباس به وسیله کشتی به کشور هند منتقل خواهد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برنامه‌ریزی راه‌اندازی این قطار از دی ماه سال گذشته و با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم میان ایران و روسیه آغاز شده است. پس از عبور نخستین قطار در تیرماه، با توجه به موقعیت راهبردی ایران و همچنین کاهش قابل توجه مجموع زمان سیر، حرکت قطارهای بعدی نیز آغاز شده است.

منعی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در چابهار نیست

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برنامه‌ریزی شده است تا 2 هفته آینده با مقامات هندی از وزارت کشتیرانی و آّبراهه‌های هند و وزارت امور خارجه این کشور جلسه‌ای درباره اپراتوری بندر چابهار و تعیین تکلیف قرارداد، داشته باشیم. به گزارش فارس، جلیل اسلامی در یک نشست خبری درباره آخرین وضعیت بندر چابهار اظهار کرد: تأمین برخی تجهیزات و جرثقیل‌ها و گنتری‌کرین‌ها در قالب تفاهم‌نامه اولیه از سوی شرکت هندی انجام شده است. وی با اشاره به اینکه عملکرد بندر چابهار در یک و نیم سال اخیر دو برابر شده است، اظهار کرد: از هر ظرفیتی برای توسعه بندر چابهار استفاده می‌کنیم، 8 ماه قبل توافق‌نامه‌ای با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد خط کشتیرانی در بندر چابهار داشتیم و برقرار است. وی بیان کرد: ما به عنوان سازمان بنادر و دریانوردی هیچ قراردادی با شرکت سینا و بنیاد در بندر چابهار نداریم و شرکت هندی مجاز به انتخاب شریک خود است. معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در مورد امکان حضور کشورهای دیگر در اپراتوری بندر چابهار گفت: بندر چابهار فازهای مختلف توسعه دارد، هندی‌ها در فاز یک فعال هستند اما در فاز دو که از دریا بازیافت شده است امکان سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف وجود دارد و هیچ منعی برای حضور سایر کشورها در توسعه چابهار از نظر ما وجود ندارد. وی درباره دلیل شروع‌نشدن توافق 10 ساله با هندی‌ها، بیان‌ کرد: توافق‌نامه با هندی‌ها تا منتهی شدن به قرارداد و عملیات در مسیر سرعت خود نبوده و به دلایل مربوطه به بند داوری قرارداد، این قرارداد به صورت رسمی هنوز عملیاتی نشده است. اسلامی اضافه کرد: در قالب توافق کوتاه‌مدت شرکت هندی 25 درصد قرارداد بلندمدت را به بندر منتقل کرده است دو دوره 18 ماهه به صورت مستقیم در بندر حضور داشته است.

ورود وزارت راه به ساخت خوابگاه متاهلی دانشجویی 

با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و راه و شهرسازی، احداث ۲۰۰ هزار واحد خوابگاه متاهلی در دستور کار قرار گرفت که ۵۰ هزار واحد در سال اول اجرای این تقاهم نامه احداث و تحویل دانشگاه‌ها می‌شود. به گزارش ایسنا، بر مبنای این تفاهم نامه که به امضای دکتر زلفی گل وزیر علوم و مهندس قاسمی، وزیر راه و شهرسازی رسیده است؛ در طول ۴ سال، ۲۰۰ هزار واحد مسکن خوابگاه متاهلی در کشور احداث می‌شود. براساس این گزارش، مساحت واحدهای در نظرگرفته شده برای خوابگاه متاهلین ۶۵ متر مربع است و متناسب با شرایط هر استان در ۲ الی ۵ طبقه احداث می‌شود. مشارکت مالی دانشگاه‌ها در این طرح ۲۰ درصد است که ۱۰ درصد آن از محل اعتبارات تملک دارایی و ۱۰ درصد از محل درآمد اختصاصی خواهد بود. وزارت علوم در این طرح زمین را تامین می‌کند و وزارت راه و شهرسازی برای هر واحد ۴۵۰ میلیون تومان وام در اختیار پروژه قرار می‌دهد.

 

ارسال نظر