در شهر

۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۰۱:۰۴:۰۹
کد خبر: ۱۸۹۳۸۲

پیشنهاد سخت‌گیری بیشتر در معاینه فنی خودروهای تهرانی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران پیشنهاد داد، تست معاینه فنی کلان‌شهرها متفاوت از شهرهای دیگر باشد. حسین مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اجرای معاینه فنی متفاوت برای خودروهای تهران ادامه داد: ما معتقد هستیم در کلان‌شهرهایی که آلودگی هوایشان متاثر از خودروست و خودروها عامل اصلی آلودگی هوا هستند باید معاینه فنی مرتبط با خودروهای همان شهر با استاندارد سخت‌گیرانه‌تری در بحث کنترل آلایندگی خودروها اعمال شود. به عبارت دیگر معاینه فنی تهران برای خودروهای ترددکننده در تهران یا دارای پلاک تهران باید با معاینه فنی یک خودرو در یک شهرستان دور که مشکل آلودگی هوا ندارد متفاوت باشد.

زوال تدریجی باغ گیاه‌شناسی با ساخت و ساز اطراف آن

علی علیزاده علی‌آبادی، رییس باغ ملی گیاه‌شناسی ایران با اشاره به اینکه صدور مجوز ساخت ۲۲ برج ۳۸ طبقه با ساخت بیش از ۵۶۰۰ واحد مسکونی درست در جوار ضلع شمالی باغ گیاهشناسی ملی ایران بدون در نظر گرفتن حقوق مکتسبه این باغ، با قدمت بیش از ۵۴ ساله در این منطقه و زیرپا گذاشتن تمامی طرح‌های تفصیلی است، گفت: این ساخت و ساز مسیری خطرناک و فاجعه بار برای این میراث علمی، تخصصی، طبیعی و فرهنگی است. علیزاده علی‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چالش جدی این روزهای باغ ملی گیاهشناسی ایران گفت: با زحمات شبانه‌روزی همکاران دلسوز و علاقه‌مند بنده، در حال حاضر، باغ با هیچگونه مشکل یا چالش جدی که درونزا باشد مواجه نیست. ولی متأسفانه برخی تصمیم‌های مدیریتی و توسعه‌ای که در خارج از موسسه گرفته شده است، باعث نگرانی جدی همکاران من شده است. تصمیمی که ممکن است به زوال تدریجی و نابودی کامل این باغ ملی و ارزشمند منجر شود. وی افزود: انتخاب و احداث باغ ملی گیاه‌شناسی در این محل، زمانی صورت گرفته است که اطراف آن با شعاع چندین کیلومتر، مرتع و اراضی طبیعی یا کشاورزی بوده است. این موقعیت، مزیتی بود که این منطقه داشت و آن را مناسب احداث این باغ کرده بود. وجود پارک جنگلی چیتگر در جوار این باغ همواره قوت قلبی بود برای ما، از این منظر که وجود این پارک باعث حفظ سلامت اکولوژیک باغ و عدم نزدیکی واحدهای مسکونی به این باغ شده است؛ بعداً با افزایش جمعیت و گسترش و توسعه شهر به حومه آن، مسوولان وقت شهرداری ۲۲ با برنامه‌ریزی‌ برای شهری مناسب، طرح تفصیلی این منطقه را طوری تهیه کرده بودند که بتواند به عنوان الگوی شهری پایدار به لحاظ اکولوژیک، سرمشقی برای سایر مناطق شهری قرار گیرد. به گفته علی آبادی، در همین راستا کاربری مسکونی از اراضی حومه این باغ را در شعاعی وسیع و کافی، ممنوع و حومه این باغ را به‌طور کامل آموزشی-تحقیقاتی و فضای سبز در نظر گرفته بودند تا آسیبی به این باغ ملی ارزشمند وارد نشود. محل دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه پلیمر، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی و سایر موسسات تحقیقاتی و اداری حاشیه بلوار پژوهش که در ضلع غربی این باغ قرار گرفته‌اند، نشان‌دهنده این سیاست معقول و درست است.وی ادامه داد: در سال ۱۳۷۸ طرح تفصیلی قبلی، از سوی مسوولان وقت شهرداری منطقه ۲۲، مورد بازنگری قرار گرفت و در برخی از مناطق اطراف باغ اجازه ساخت بناهای ۲ تا ۳ طبقه داده شده است. با نگاهی به ساخت و سازهای بخش شمالی نزدیک به باغ، در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد، از طرح تفصیلی بازنگری شده در سال ۱۳۷۸ نیز عدول شده است. مهم‌تر و قابل توجه‌تر از همه این اقدامات ضد محیط زیست و غیرکارشناسی، فاجعه‌ای است که چندماهی است کلید خورده و در شرف تکوین است و هنوز هم متاسفانه ادامه دارد.

راه‌اندازی سامانه شناسایی دستفروشان مترو

مهدی شایسته اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اشاره به راه‌اندازی سامانه شناسایی دستفروشان مترو گفت که به دنبال این هستیم تا دستفروشان به جای فعالیت در داخل واگن‌ها و سکوی ایستگاه‌ها و ایجاد مزاحمت برای مسافران، در مکان‌های مشخص کالاهای خود‌ را عرضه کنند. به گزارش ایلنا، شایسته اصل افزود: شرکت مترو در کنار رسالت اصلی که برای جابه‌جایی مسافران بر عهده دارد به منظور رفاه حال شهروندان به دنبال افزایش کیفیت خدمات رسانی در سایر بخش‌ها نیز هست. وی گفت: با راه‌اندازی این سامانه‌، دستفروشان مترو می‌توانند با ثبت و بارگذاری اطلاعات خود در سامانه شناسایی و ساماندهی دست‌فروشان مترو از طریق سایت شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه به آدرس metro.tehran.iri اقدام نمایند.مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه تصریح کرد: در حال حاضر محدودیت زمانی برای انجام این کار تعیین نکردیم و علی‌رغم اینکه جایگاه‌های برپایی غرفه برای دستفروشان در ایستگاه‌های مترو پیش‌بینی شده است، روند کار با توجه به درخواست‌های ثبت شده مشخص خواهد شد.شایسته اصل افزود: هدف اصلی اینکار فراهم آوردن شرایطی است تا دستفروشان برای تأمین معیشت به جای عبور و مرور در داخل واگن‌ها و سکو ایستگاه‌ها و ایجاد مزاحمت برای مسافران، در مکان‌های مشخص کالاهای خود را عرضه کرده و از گلایه مسافران بابت حضور دستفروشان کاسته شود.

ارسال نظر