در شهر

۱۴۰۰/۱۲/۱۴ - ۰۱:۵۱:۵۴
کد خبر: ۱۸۷۴۴۳

وعده کاهش زمان صدور پروانه ساخت به ۲ ماه 

علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفت: در حال حاضر صدور پروانه ساخت در تهران بین ۷ تا ۸ ماه زمان می‌برد اما با تلاشی که در ۳ ماه اخیر در شهرداری شده گلوگاه‌ها شناسایی شده و پیش‌بینی می‌کنیم این روند تا ابتدای اردیبهشت‌ماه سال آینده به ۲ ماه کاهش یابد.  به گزارش ایسنا، زاکانی در حاشیه آیین مبادله تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی (شرکت بازآفرینی شهری ایران) و شهرداری تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کاهش روند صدور مجوز فرصت مناسبی را هم برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند تا ضمن اینکه خواب سرمایه نداشته باشند، فرآیند تولید را با سرعت بیشتری اجرا کنند و هم شهروندانی که صاحب مسکن هستند و تمایل به نوسازی پلاک مسکونی خود دارند؛ در انجام این روند مشکلی نداشته باشند.

یخ املاک اطراف دانشگاه تهران به‌زودی آب می‌شود

شهردار منطقه ۶ از تعیین تکلیف موضوع «فریز بودن» املاک اطراف دانشگاه تهران در کمیسیون ماده ۵ در آینده‌ای نزدیک و پس از تهیه گزارش امکان‌سنجی توسط دانشگاه تهران خبر داد. به گزارش مهر، بر اساس مصوبه ۲۶ سال پیش کمیسیون ماده ۵، ساکنان املاک حوالی دانشگاه تهران، به‌دلیل طرح توسعه این دانشگاه امکان نوسازی املاک خود را ندارند؛ اما با این حال طی همه سال‌های گذشته این مصوبه تاکنون جامه عمل به‌خود نپوشانده و ساکنان حوالی دانشگاه تهران را در بلاتکلیفی قرار داده است. هر چند که در دوره پیشین مدیریت شهری، اعلام شد که املاک حوالی پردیس دانشگاه تهران از فریز خارج شده اما با این حال این املاک همچنان در فریز قرار دارد. مسعود رنجبریان در خصوص رویکرد مدیریت شهری در مورد فریز املاک اطراف پردیس دانشگاه تهران گفت: بر اساس مصوبه ۲۶ سال قبل کمیسیون ماده ۵، پردیس دانشگاه تهران باید از شمال تا بلوار کشاورز، از غرب تا کارگر، از شرق تا خیابان وصال و از جنوب تا خیابان انقلاب توسعه پیدا می‌کرد و بر اساس این مصوبه، مساحت بسیار بزرگی به دانشگاه تهران الحاق می‌شد. شهردار منطقه ۶ خاطرنشان کرد: بر اساس این مصوبه، مساحت دانشگاه تهران حدود سه برابر می‌شد و قرار شد دانشگاه تهران با تأمین اعتبار لازم، تمامی این املاک را تملک کند. در آخرین بررسی‌ها، بر اساس اعلام دانشگاه تهران، در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از تمامی املاکی که قرار بوده تملک شود از سوی دانشگاه تهران تملک شده است. وی با بیان اینکه تاکنون بارها و بارها در خصوص فریز بودن املاک حوالی دانشگاه تهران با نارضایتی‌های فراوانی از سوی شهروندان مواجه بوده‌ایم، گفت: اکنون دانشگاه تهران بخشی از این املاک را نمی‌خرد و از طرفی، صاحبان این املاک نیز اجازه ساخت ندارند و این یک معضل برای ساکنان محسوب می‌شود. رنجبریان با بیان اینکه تملک دندانه‌ای دانشگاه تهران سبب ایجاد ناامنی و تخریب فضای شهری شده است، گفت: در ابتدای سال جاری بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران مکلف شد تا مجدداً در طرح پردیس دانشگاه تهران بازنگری کند. شهردار منطقه ۶ تصریح کرد: بر اساس این مصوبه، علاوه بر بازنگری در طرح فوق‌الذکر و تعیین تکلیف آن، بررسی طراحی آینده دانشگاه تهران نیز باید انجام شود و املاکی که دانشگاه تهران نمی‌تواند تملک کند یا به‌درد این پروژه نمی‌خورد، از فریز خارج شود تا مردم نیز بتوانند املاک خود را نوسازی کنند یا مهلتی به دانشگاه تهران داده شود که در آن مهلت اقدام به تملک املاک کند.

صدور رای ماده ۱۰۰ برای ۲۰۰ دکل غیرمجاز

مهدی بابایی، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: در حوزه توسعه اینترنت ثابت در تهران کم کاری داشتیم که باعث شده شهروندان به دلیل نبود زیرساخت‌های اینترنت ثابت، از اینترنت تلفن همراه استفاده کنند و همین مساله باعث شده است که درخواست اپراتورها برای نصب دکل افزایش پیدا کند.

بابایی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به سوالی درباره صدور مجوز برای نصب دکل‌های مخابراتی در شهر تهران گفت: با توجه به تعاملاتی که با اپراتورها داریم مشکل خاصی در صدور مجوز برای دکل‌ها نداریم. تقریبا هر دو هفته یک‌بار جلسات کمیته بررسی تشکیل می‌شود و با بیشتر درخواست‌ها نیز موافقت می‌شود و اعلام کردیم که اگر درخواست‌ها بیشتر باشد هر دو هفته یک بار نیز این جلسات را برگزار می‌کنیم. او ادامه داد: اما ما کم کاری در حوزه توسعه اینترنت ثابت در تهران داشتیم که همین مساله باعث شده که شهروندان به دلیل نبود زیرساخت‌های اینترنت ثابت، از اینترنت تلفن همراه استفاده کنند و همین مساله باعث شده است که درخواست اپراتورها برای نصب دکل افزایش پیدا کند. خود این مساله می‌تواند در حوزه منظر شهری اختلال بصری در سطح شهر ایجاد کند. بابایی با طرح درخواستی از وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: درخواست ما از وزارت فناوری اطلاعات این است که زیرساخت‌های اینترنت ثابت را توسعه دهند چرا که هم ارزانتر است، هم تبعات کمتری دارد و هم سرعت بالاتری دارد. او درباره تعداد دکل‌های غیرمجاز در شهر تهران گفت: دکل‌های غیرمجازی که نصب شده اغلب دکل‌هایی هستند که برای سال‌های قبل بوده که به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال و پرونده‌ها رای جمع‌آوری گرفته‌اند. بابایی اضافه کرد: برای هر اپراتور حدودا ۱۰۰ رای ماده ۱۰۰ گرفته شده است که این آرا مربوط به دکل‌های قدیمی هستند. ما دو سه اپراتور اصلی تلفن همراه بیشتر در کشور نداریم و به غیر از آن اپراتورهای اینترنتی دیگر را نیز داریم. اغلب مشکلات قبل از تشکیل این کمیته است و به صورت انگشت شمار شاهد نصب دکل غیرمجاز هستیم.

 

ارسال نظر