سایه «امیکرون» بر سر پروازهای داخلی

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ - ۰۴:۱۷:۴۵
کد خبر: ۱۸۶۷۴۸
سایه «امیکرون» بر سر پروازهای داخلی

 گروه راه و شهرسازی|

 در شرایطی که پروازهای داخلی و خارجی در پی گسترش واکسیناسیون در کشور، از ابتدای آذر سال جاری با پروتکل‌های خاصی از جمله لزوم ارایه تست کرونا انجام می‌شود، اما در پی شیوع سویه جدید کرونا در کشور، ستاد مبارزه با این بیماری اعلام کرده است که محدودیت 60 درصدی ظرفیت در پروازهای داخلی دوباره اعمال خواهند شد. در این حال، در حمل و نقل مسافری جاده‌ای به غیر از لزوم تهیه بلیت با استفاده از سامانه امید هیچ گونه غربالگری صورت نمی‌گیرد. در همین حال، حمل و نقل مسافر در بخش دریایی اما با تشدید سختگیری‌ها در دوران امیکرون مواجه شده است.

عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در یک برنامه تلویزیونی از اعمال مجدد محدودیت 60 درصدی صندلی در پروازهای داخلی خبر داده و گفته است: این محدودیت به مدت 2 هفته اعمال می‌شود. باید دید ایرلاین‌ها مجددا این محدودیت را با افزایش قیمت جبران می‌کنند یا خیر؟ وی با بیان اینکه درمورد ورودی مرزهای هوایی، زمینی و دریایی تأکید شد که سلامتی مسافران تأمین شود، افزود: درباره حمل و نقل عمومی نگرانی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه مقررات و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود؛ در جلسه ستاد کرونا تأکید شد دستگاه‌های مربوطه بر رعایت جدی‌تر مقررات بهداشتی در مترو و اتوبوس نظارت بیشتری داشته باشند.

به گزارش تسنیم، آبان ماه سال گذشته و با اعمال محدودیت 60 درصدی در پروازهای داخلی، ایرلاین‌ها قیمت بلیت را 10 درصد به‌طور اسمی و چند برابر این رقم را در واقعیت افزایش دادند. حال باید دید محدودیت دوباره استفاده از 60 درصد صندلی‌های پروازی چه تاثیری در قیمت بلیت هواپیما می‌گذارد؟ به گزارش «تعادل»، دهم آبان سال جاری، ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که پروتکل‌های بهداشتی برای همه شقوق حمل و نقل درون شهری و برون شهری با توجه به توسعه واکسیناسیون در کشور از اول آذر ماه سال جاری تغییر خواهد کرد و ظرفیت‌های محدود شده ناوگان هوایی، جاده‌ای و ریلی و همچنین تاکسی‌های درون شهری افزایش خواهد یافت. به این ترتیب، محدودیت انجام پروازها با ظرفیت 60 درصدی از اول آذر ماه برداشته شد و بلیت هواپیما پس از فراز و فرودهایی، در نهایت با کاهش حدود 10 درصد مواجه شد.

براساس پروتکل‌های ابلاغ شده در آبان ماه سال جاری، محدودیت ظرفیت حمل مسافر توسط قطار، اتوبوس و هواپیما با توجه به وضعیت پوشش واکسیناسیون عمومی و براساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا در نظر گرفته می‌شود. در تبصره ۱ این مصوبه اخیر تصریح شده بود که پذیرش مسافر در سفرهای برون شهری (شناورها، اتوبوس‌ها و قطار) حداکثر ۸۰ درصد ظرفیت خواهد بود تا زمانی که پوشش واکسیناسیون عمومی به بیش از ۸۰ درصد برسد و در آن زمان ظرفیت پذیرش در این بخش‌ها به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. اما در هواپیما پذیرش مسافر ۱۰۰ درصد است. البته کوپه‌های قطار برای خانواده‌ها شامل محدودیت مذکور نیست. در بخش‌های دیگر پروتکل ابلاغ شده رعایت فاصله‌گذاری بین افراد در پایانه‌های مسافری و دیگر حوزه‌های مرتبط با حمل و نقل و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند ماسک و غیره نیز اشاره شده بود.

    سفرهای اتوبوسی غربالگری ندارد

در این حال، آنگونه که احمدرضا عامری، رییس اتحادیه تعاونی‌های مسافری با اشاره به اتصال سفرهای اتوبوسی بین‌شهری به سامانه امید و جلوگیری از سفر کرونایی‌ها، اعلام کرده است: مسافران در پایانه‌های مسافری غربالگری نمی‌شوند. عامری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پروتکل‌های جدیدی برای سفرهای جاده‌ای بین‌شهری با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس ابلاغ نشده است و بر اساس همان شرایط قبلی اجرا می‌شود.

وی افزود: در شرایط کنونی و در فصل زمستان معمولا سفرهای اتوبوسی کاهش پیدا می‌کند و هر قدر به اسفند ماه و پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم این سفرها کمتر و کمتر می‌شود چرا که مردم عمدتا سفرهای خود را برای ایام نوروز برنامه‌ریزی می‌کنند. علاوه بر آن شیوع ویروس جدید کرونا با نام امیکرون سبب شده تا سفرهای بسیار کمتری انجام ‌شود. رییس اتحادیه تعاونی‌های مسافری ادامه داد: در حال حاضر اطلاعات مسافران چک می‌شود و بخش حمل و نقل جاده‌ای به سامانه امید متصل است و اگر مسافری به کرونا مبتلا باشد، نمی‌تواند با اتوبوس به سفر برود و بلیتی به او فروخته نمی‌شود.

عامری درباره اینکه آیا شرایط مسافران از نظر علائم بالینی چک و غربالگری می‌شود که اگر مسافری به کرونا مبتلا باشد از سفر او جلوگیری کنند؟ گفت: غربالگری مسافران در پایانه‌های مسافربری انجام نمی‌شود، مگر به صورت رندوم اما مگر این غربالگری در بخش‌های دیگر اجرا می‌شود که در سفرهای جاده‌ای بین‌شهری هم اجرا شود؟

وی همچنین درباره وضعیت راننده‌های اتوبوس در شرایط کرونایی و ادامه داشتن آن در دو سال گذشته و درخواست برای حمایت از حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: با شرایط و محدودیت‌های مالی دولت توانی برای حمایت از بخش حمل و نقل ندارد و امیدواریم هر چه سریعتر این ویروس کرونا در کشور و جهان ریشه کن شود.

رییس اتحادیه تعاونی‌های مسافری اعلام کرد: دریافت تسهیلات بانکی برای همه مردم به ویژه رانندگان اتوبوس کفش آهنی می‌خواهد و در این میان بعضی‌ها می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند و برخی دیگر هنوز نتوانستند از وام‌های کرونایی استفاده کنند و انتظار ما این است که از بخش حمل و نقل به ویژه حوزه حمل و نقل جاده‌ای حمایت بیشتری شود اما متاسفانه دولتمردان در همه حوزه‌هایی که ما مربوط می‌شود، کمک‌های مادی مناسبی نکردند و تنها برای ما دعا می‌کنند.

    تشدید کنترل‌های کرونایی  در سفرهای دریایی

در تحولی دیگر، حسین عباس نژاد، سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: اقدامات کنترلی و پیشگیرانه کرونایی برای حوزه حمل‌ونقل دریایی تشدید شده است و از مردم می‌خواهیم در وضعیتی که شیوع سویه جدید ویروس کرونا به نام امیکرون در کشور بیشتر شده است، از انجام سفرهای غیر ضرور دریایی خودداری کنند.

عباس نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در پی شیوع ویروس کرونا اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در سفرهای دریایی و در حوزه دریایی و بندری تشدید شده است به گونه‌ای که در زمینه ورود و خروج کشتی‌ها و کروی شناورها و خدمه به ویژه آنهایی که از کشورهایی با ریسک بالا می‌آمدند کنترل‌های لازم را بر اساس پروتکل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا انجام داده و می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته و با وجود گسترش واکسیناسیون و کاهش آمارهای ابتلاء و مرگ و میر نظارت‌ها و اقدامات پیشگیرانه خودمان را قطع نکردیم و ادامه دادیم، افزود: از زمانی که سویه جدید کرونا به نام امیکرون وارد کشور شد و به پیک ششم وارد شدیم، مجددا ستاد ملی مقابله با کرونا شرایط جدیدی را اعلام کرد که بر اساس آن علاوه بر اینکه کنترل‌های قبلی را تشدید کردیم، شرایط جدید برای شناورهای ورودی و خروجی اعمال شد.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در زمینه مسافری و گردشگری هم کنترل‌های لازم انجام می‌شود و منتظریم ببینیم در ادامه شرایط چگونه پیش خواهد رفت و نهایتا ستاد ملی مقابله با کرونا چه تصمیماتی خواهد گرفت و کاملا تابع آن‌ هستیم.

عباس‌نژاد درباره اینکه در دوران شیوع کرونای امیکرون چه پروتکل‌ها و اقدامات سختگیرانه جدیدی در حوزه حمل و نقل دریایی اجرایی می‌شود، گفت: در این حوزه سامانه امید در حال راه‌اندازی است که بر اساس آن سیستمی را که در دیگر شقوق حمل و نقل نیز در حال راه‌اندازی است، در حوزه حمل و نقل دریایی طی هفته‌های آتی به صورت کامل به اجرا در خواهد آمد که حرکت جدیدی است.

وی با اشاره به ممنوعیت سفر برای افراد مشکوک و مبتلا به کرونا، اضافه کرد: اگر مسافری بخواهد از طریق دریا سفری را انجام دهد آیا نباید تست مثبت PCR به نام او در سامانه ثبت شده باشد چرا که از سفر این مسافر جلوگیری خواهد شد، البته پیش از این شرایط به گونه‌ای بود که از همه تست گرفته می‌شد و آنهایی که تست مثبت داشته باشند یا علائم داشته باشد، نمی‌تواند با حمل و نقل دریایی به سفر برود.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در شرایط کلی سفرهای دریایی در مقاطعی از دی ماه و ایام تعطیل اخیر افزایش یافته بود اما شیوع ویروس امیکرون سبب شد تا سفرهای دریایی به حالت معمول دربیاید و کاهش پیدا کند و از تب و تاب گذشته افتاده است.

همچنین درباره آخرین وضعیت سفرهای دریایی خارجی اعلام کرد: طی روزهای گذشته سفر دریایی از بندر باهنر به بندر شارجه راه‌اندازی شده است اما این سفرها با تشدید اقدامات کنترلی و بهداشتی برای مسافران ورودی و خروجی انجام شده و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد و از همه مردم می‌خواهیم به ما کمک کنند و با همکاری مردم به وضعیتی برسیم که در ایام نوروز پذیرای مسافران بیشتری در بخش دریایی باشیم. در این زمینه از مردم می‌خواهیم از سفرهای غیر ضرور دریایی جلوگیری کنند تا به ثبات و شرایط بهتری برسیم.

 

ارسال نظر