در شهر

۱۴۰۰/۱۰/۱۸ - ۰۱:۴۵:۰۴
کد خبر: ۱۸۵۷۰۴

ساخت و ساز در اطراف باغ گیاه‌شناسی اشکالی ندارد

مهدی عباسی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درباره مجوز برج‌سازی در مجاورت باغ گیاه‌شناسی ایران در منطقه ۲۲ که مخالفت جدی کارشناسان محیط زیست را به همراه داشته است، اظهار کرد: درباره ضلع شمالی باغ گیاه‌شناسی؛ شهرداری تهران در زمان شهردار اسبق توافقاتی با سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌ها در مورد تعیین وضعیت املاکشان شد اما در مورد این املاک بعد از اصلاح طرح تفصیلی منطقه ۲۲ صدور پروانه با مشکل مواجه شد. 

او در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه در سال ۹۹ براساس مصوبه‌ای در شورا کمیته‌ای مشخص شد تا تعیین وضعیت املاک نهادها و ارگان‌ها و اشخاصی که با شهرداری توافق کرده بودند انجام شود، ادامه داد: شهرداری تهران وضعیت تعدادی از این املاک را مشخص کرد اما با توجه به اینکه زمان آن مصوبه به اتمام رسیده، شهرداری باید یک لایحه بیاورد و مجددا تمدید کند تا بشود اینها را در آن کمیته‌ای که در مصوبه مقرر شده، بررسی کرد. 

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی درباره این ملک گفت: در مورد این ملک خاص پروانه به صورت دستی صادر شده و سیستمی نبوده است. تعدادی از قطعات و برج‌ها در بالاتر از این قطعه‌ای که بلافصل است ساخته شده اما تعدادی از این برج‌ها هم ساخته نشدند و در این زمین بلافصل با گیاه‌شناسی بودند. گودبرداری در سال ۹۶ انجام شده، اما ساخت و ساز انجام نشده است. 

عباسی در پاسخ به اینکه آیا پروانه این قطعات اعتبار دارد، گفت: خیر، اعتبار ندارند و باید در کمیته تعیین تکلیف شوند.  او در پاسخ به اینکه ساخت و ساز در آنجا باید انجام شود یا خیر گفت: اینکه ما توقع داشته باشیم که ساخت و ساز در حیطه باغ گیاه‌شناسی انجام نشود، طرح تفصیلی پهنه مسکونی برای آن در نظر گرفته و از لحاظ پهنه هم منطبق است و مشکل ندارد. اما اینکه آیا تعداد طبقات باید مطابق آن پروانه قبل باشد، اینها را شهرداری باید در آن کمیته تعیین تکلیف کند.  عباسی تاکید کرد: حقوق مکتسبه باید بررسی شود، چرا که اگر حقوق مکتسبه باشد هرکاری کنیم می‌توانند از دیوان عدالت رای بگیرند. 

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه پهنه‌بندی اشتباه بوده و می‌توانست پهنه بهتری در آنجا در نظر گرفته شود گفت: پهنه‌بندی براساس مصوبات کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و شورای شهر اتفاق می‌افتد و اینگونه نیست که بگوییم در یک فرآیند عادی و توسط منطقه پهنه‌بندی اجرا شده است. این پهنه‌بندی توسط کارشناسان برداشت شده است و در مواردی سهل انگاری‌هایی شده است. 

او ادامه داد: در آنجا احداث بناهای عظیم را پیش بینی نکردند و این یک ایراد است. باید در بازنگری پروانه‌ها در منطقه این مساله را تعدیل کنیم که کمترین خسارت و آسیب را به همراه داشته باشد.

احتمال تغییر نحوه اجرای طرح ترافیک تهران برای ۱۴۰۱

جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به عدم کارآیی طرح ترافیک فعلی بر لزوم بازنگری این طرح برای بهبود وضعیت ترافیک تأکید کرد. تشکری هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام شرایط تغییر در طرح ترافیک می‌گوید: دقت داشته باشید که برای تعیین محدوده طرح ترافیک، ورود خودروهای مجاز، نوع خودروها و تعداد ورود بایستی در شورای ترافیک تهران تصمیم‌گیری شود. اما در شورای شهر ساختار و مدل مدیریت محدوده طرح ترافیک بررسی می‌شود که البته در این زمینه دیدگاه همه اعضای شورای شهر احصا و به شورای ترافیک تهران انتقال داده می‌شود. وی با بیان اینکه ما به دنبال آن هستیم که مدل اجرای طرح تغییر کند، ادامه می‌دهد: مدل اجرای طرح باید مبتنی بر هوشمند‌سازی، تقویت عدالت محوری و همین طور با توجه به موضوعات زیست محیطی باشد که ما در شورای شهر به این مسائل توجه می‌کنیم. اما در مورد محدوده، ساعت اجرای طرح، تعداد و نوع خودرو باید شورای ترافیک تصمیم‌گیری کند. تشکری هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا به دنبال تغییر در شیوه اجرای طرح هستید؟ می‌افزاید: شاهد بی‌نظمی در محدوده طرح ترافیک هستیم و ورودهای غیرمجاز افزایش یافته و همانطور که می‌بینید موضوع آلودگی هوا در این طرح یا دیده نشده یا کم اثر بوده است و از جمله مسائلی که ما را وادار به تغییر در نحوه مدیریت محدوده طرح ترافیک می‌کند؛ اینگونه مسائل است به گونه‌ای که به یاد دارید ما طرحی به نام  «ال‌ای زد» یا محدوده هوای پاک داشتیم که قرار بود در چارچوب طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد به موضوع خودروهای آلوده‌کننده هوا توجه کند و در آن طرح مسائل زیست محیطی مد نظر قرار داشت؛ اما متاسفانه در طرح ترافیک فعلی به‌طور محسوسی موضوعات زیست محیطی کم رنگ و کم اثر شده است. او در پاسخ به اینکه آیا در بازنگری طرح ترافیک به دنبال مدل جدید هستید یا رفع نواقص مدل‌های قبلی؟ می‌گوید: هر چیزی که موجب بهبود اوضاع شود ما از آن استقبال می‌کنیم؛ ولی در طرح مدیریت محدوده ترافیک به مسائل زیست محیطی، روانی ترافیک و هوشمندتر شدن مدیریت محدوده توجه می‌کنیم. وی می‌افزاید: ما به دنبال آن نیستیم که بگوییم یک طرح قبلا داشتیم و باید به آن برگردیم. یا الزاما همه آن چیزی که در حال حاضر وجود دارد را تغییر دهیم. بلکه در این نگاه ما به دنبال آن هستیم که انضباط بیشتری در معابر شهر حاکم شود و این از الزامات بازنگری طرح ترافیک است.

 

ارسال نظر