دلیل حبس فهرست ساختمان‌های «پرخطر»

۱۳۹۹/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۰۲۵
دلیل حبس فهرست ساختمان‌های «پرخطر»

گروه راه و شهرسازی|

ایمنی ساختمان‌ها، توسعه حمل و نقل عمومی، رابطه شهرداری با دولت همچنین حاکمیتی بودن اداره کلان‌شهرها مهم‌ترین موضوعات طرح شده در نشست خبری دیروز پیروز حناچی، شهردار تهران است. حناچی دیروز نه تنها توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان مترو و اتوبوس پایتخت را امری حاکمیتی دانست و گفت، شهرداری به تنهایی از حل این مسائل ناتوان است، بلکه عنوان کرد که اساسا اداره کلان‌شهرها مساله‌ای حاکمیتی است. در این حال، او درباره رابطه شهرداری تهران با دولت نیز گفت که این رابطه بد نیست، اما عدم حضور شهردار در هیات دولت، کارها را سخت‌تر کرده و «مکاتبه» جای «محاوره» در مناسب شهرداری با دولت را گرفته است. اما مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش از سخنان دیروز شهردار تهران به نا ایمن بودن بیش از 30 هزار ساختمان در پایتخت مرتبط بود، جایی که او دلیل عدم افشای نام این ساختمان‌های ناایمن را «سوءاستفاده اقتصادی» عنوان کرد. این در حالی است که پیش از این، علیرضا گلپایگانی، ‌معاون حناچی دلیل عدم افشای فهرست ساختمان‌های ناایمن را «مساله‌ای امنیتی» اعلام کرده بود.

    سوءاستفاده اقتصادی

شهردار پایتخت دیروز در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا اسامی پلاک‌های پرخطر تهران به صورت عمومی اعلام نشده است، گفت: پلاک‌ها نقطه عطفی در توجه به ساختمان‌های ناایمن بود و تجهیزات امروز آتش‌نشانی به هیچ عنوان نسبت به قبل از پلاسکو قابل توجه نیست و حادثه کلینیک پلاسکو نشان داد هنوز خلأ قانونی داریم که باید برطرف کنیم.وی افزود: در دهه 50 پزشکان در داخل خانه مطب داشتند به تدریج این قانون تبدیل به ایجاد دی‌کلینیک در پلاک‌های مسکونی شد و نشان می‌دهد که مسیر را اشتباه رفته‌ایم و نقص داریم. وی با بیان اینکه 30 هزار پلاک خطرزا به‌طور کلی در تهران شناسایی شده است گفت: ‌اگر این پلاک‌ها را اسامی‌شان را در پورتال بگذاریم که همه ببینند فضایی ایجاد می‌شود که برخی این املاک را ارزان بخرند و سوءاستفاده اقتصادی کنند. بنابراین بازار غیررسمی جهت این موضوع ایجاد می‌شود.

 

     محدودیت‌های امنیتی در افشای نام ناایمن ها

به گزارش «تعادل»، 29 دی‌ماه سال جاری، یعنی دقیقا یک روز قبل از سالروز فاجعه پلاسکو، احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در یک برنامه صبحگاهی تلویزیونی که عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران نیز در آن حضور داشت، گفت: بیش از ۳۰ هزار واحد شبیه پلاسکو در تهران داریم که در مقابل حریق از ایمنی لازم برخوردار نیستند. اما مسوولان حقایق را به مردم نمی‌گویند تا نگران نشوند.بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد ساختمان با یک زلزله ۶ تا ۷ ریشتری در تهران نابود می‌شوند. او افزود: من نمی‌دانم چرا این مسائل را مطرح نمی‌کنیم و نگران این هستیم که مردم از وضعیت خودشان نگران شوند. مردم وقتی بفهمند به سازمان نظام مهندسی، به شهرداری و به دولت فشار می‌آوردند تا کار انجام شود. اطلاعات ندادن درست یکی از ضایعات مساله است.در مقابل، اما گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال مجری که چرا اسامی ساختمان‌های ناایمن برای مردم اعلام نمی‌شود، گفت: به خاطر امنیت ملی نمی‌توانیم نام ساختمان‌های ناایمن پایتخت را اعلام کنیم. معاون شهردار افزود: اعلام اینکه در شهری مثل تهران کدام ساختمان‌ها آسیب‌پذیری بالایی دارند، درست است که به افزایش حساسیت جامعه نسبت به مساله ایمنی کمک می‌کند، اما از منظر امنیت ملی هم محدودیت‌هایی وجود دارد و نمی‌شود همه اطلاعات وضعیت موجود شهر را به صورت علنی اعلام کرد. قرار بود، در سامانه پایش ایمنی ساختمان‌ها، فهرست ساختمان‌های ناایمن منتشر شود، اما محدودیت‌های امنیتی مانع این کار شد.

     رابطه‌مان با دولت بد نیست

حناچی اما دیروز در بخشی دیگر از نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط شهرداری تهران و دولت و اختلافات پیش آمده بر سر محله جماران گفت: اکنون رابطه‌مان با دولت بد نیست و همانطور که دیدید افتتاح ایستگاه‌های مترو با حضور مجازی رییس‌جمهور انجام گرفت همچنین افتتاح مسیر کمربندی نجفی رستگار با حضور معاون اول رییس‌جمهور بود و رونمایی از قطار ملی نیز با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه و معاون فناوری رییس‌جمهور صورت خواهد گرفت.وی گفت: رابطه‌مان با دولت بد نیست ولی حضور نیافتن ما در دولت خیلی از کارها را سخت کرد و به جای اینکه از طریق محاوره مشکلات را حل کنیم این قضیه از طریق مکاتبه انجام می‌گیرد.شهردار تهران با تأکید بر اینکه ریشه بسیاری از مشکلات در شهرداری‌ها به روز نشدن قوانین است، گفت: عمدتا قانون شهرداری‌ها مربوط به زمانی بود که دولت متولی شهرداری بوده است که اکنون این قوانین در برخی از موارد اجرای آن امکانپذیر نیست و باید به روز شود.وی تصریح کرد: اداره کلان‌شهرها موضوع حاکمیتی است و به اتفاق نظر بین دولت و شهرداری‌ها برای بازبینی قوانین نیاز داریم که لایحه مدیریت یکپارچه شهری هم به دنبال این ایده است.به گزارش «تعادل»، در آخرین روزهای خرداد سال جاری با پیگیری دو نفر از اعضای شورای شهر تهران، ‌شهرداری منطقه یک، بارگذاری اضافه در ساختمان متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری در محله جماران را تخریب کرد. پس از این رویداد، دولت تلاش کرد تا از طریق شورای عالی شهرسازی و معماری، قانون مربوط به محدودیت‌های ارتفاعی در محله یادشده را ملغی کند، اما با پیگیری‌های مدیریت شهری موفق نشد. با این حال، ‌تلاش دولت متوقف نشد و از طریقی دیگر بر خواسته خود اصرار ورزید اما در نهایت دیوان عدالت اداری علیه خواست نهادریاست‌جمهوری رای صادر کرد و مساله فعلا فیصله پیدا کرده است. با این حال، از زمان آغاز این جدال، ‌دولت شهردار پایتخت را به جلسات هیات وزیران دعوت نکرد و حالا به گفته حناچی مکاتبات جای محاورات را در مناسبات میان این دو نهاد گرفته است.

   انضباط شهرسازی را پیاده کردیم

حناچی در بخش دیگری از نشست خبری خود اظهار کرد: در دوره جدید شهرداری به مردم وعده دادیم و اعتقاد داشتیم اداره امور شهر به سبک قبلی ما را به بن بست می‌رساند لذا درصدد اصلاح برآمدیم. ضوابط باغات را اصلاح، بازبینی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ را انجام و سیستم صدور پروانه را منطبق بر طرح تفصیلی کردیم. اکنون پروانه دستی صادر نمی‌شود و ملکی بدون پروانه ساخته نمی‌شود. او با اشاره به انتشار کتاب «تهران در مسیر تغییر»خاطرنشان کرد: این کتاب تغییرات تهران در حوزه شهری و برنامه‌ها را نشان می‌دهد.به گزارش فارس، ‌وی گفت: ادعا می‌کنیم به قولمان در ایجاد انضباط شهرسازی وفا کردیم و دو موضوع مالیات بر ارزش افزوده و منابع مالی پایدار هم لایحه آنها به موازات این مساله در نظر گرفته شد. تراکم فروشی هم قابل ادامه نبود و ترافیک و شهر را با مشکل همراه می‌کرد و ما تغییر رویکرد دادیم.

     جزییات دستگیری دو شهردار منطقه تهران

شهردار تهران درباره ماجرای دستگیری دو شهردار منطقه پایتخت نیز اظهار کرد: این موضوع در حد اتهام است و قطعی نمی‌توانیم بگوییم علت دستگیری چیست بازپرسی‌ها در حال انجام بوده و اگر خاتمه یابد دو شهردار منطقه با قرار وثیقه آزاد می‌شوند.وی افزود: سوالات جدی در این زمینه مطرح است که باید پاسخ داده شود به هر حال سازمانی که 30 هزار میلیارد تومان بودجه دارد یک درصد خطا در آن هم که 300 میلیارد تومان می‌شود زیاد است.وی با اشاره به اینکه دستگاهی به اندازه وسعت شهرداری نداریم، گفت: این موضوع به معنای بی‌توجه بودن قضیه پیش آمده نیست ولی همه مدیران در شهرداری باید به صورتی کار کنند که بتوانند راحت پاسخ دهند.شهردار تهران تصریح کرد: پرونده دو شهردار منطقه در مرحله بازپرسی است و تا موقع رسیدگی قضایی سعی می‌کنم در این راستا قضاوت نکنم.

    نمی‌توانیم قسم  بخوریم 

که  دیگر دستگیری نداریم

وی همچنین در مورد بازداشت افراد جدیدی در شهرداری به دلیل فساد گفت: شهرداری سازمان طویلی با 30 هزار میلیارد تومان بودجه است و نمی‌توانیم قسم بخوریم که دیگر دستگیری به دلیل فساد نباشد البته ما خودمان در شناسایی فساد جلوتریم و اگر این قضیه رخ دهد قطعا برخورد خواهیم کرد.وی گفت: در مورد بازداشت دو شهردار منطقه ما به راحتی نپذیرفتیم و گفتیم باید دلایل روشنی باشد که این قضیه مطرح شد و حتی ملاقات با دو فرد دستگیر شده را همراه با محسن هاشمی رییس شورای شهر پیگیری کردیم و آنچه مسلم است این بوده که اگر دلایل قانع‌کننده باشد چرا ما باید نسبت به این قضیه معترض باشیم.

     زورمان نمی‌رسد حمل و نقل را پشتیبانی کنیم

وی درباره دلیل محقق نشدن اوراق مشارکت سال 98 گفت: اوراق مشارکت سال 98، 1500 میلیارد تومان بود که با همکاری وزیر کار هزار میلیارد تومان آن را گرفتیم و بخشی از اوراق را دستور پرداخت دادم اکنون حدود 500میلیارد تومان که مربوط به اتوبوسرانی است با مشکل وثیقه است که ان‌شاءالله به زودی برطرف خواهد شد.شهردار تهران تصریح کرد: واقعیت این است که زورمان برای پشتیبانی از حمل و نقل عمومی نمی‌رسد بیش از 5میلیون نفر درگیر موضوع حمل و نقل عمومی هستند و روزانه فقط 4.5 میلیون نفر از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند و اگر تاکسی هم در نظر‌گیریم و شرایط کرونا نباشد به هر حال آمار بسیار زیاد است.شهردار تهران گفت: اصلی‌ترین کمکی که می‌توان جهت رفع مشکل حمل و نقل عمومی انجام داد مساله تحقق اوراق مشارکت است و باید برای مشکل پیش آمده راهی پیدا کرد.وی گفت: همانطور که مساله ساخت بیمارستان و جاده حاکمیتی است توسعه حمل و نقل عمومی هم  مساله حاکمیتی محسوب می‌شود و باید مدنظر قرار گیرد.شهردار تهران درباره افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو گفت: قرار بود تا آخر سال تعداد زیادی ایستگاه افتتاح شود ولی از آنجایی که همه پول اوراق مشارکت محقق نشد امسال در اسفند تعدادی از ایستگاه‌ها افتتاح و مابقی آنها تا خرداد 1400 به بهره‌برداری می‌رسد.

   شناسایی 249  گود پرخطر و رها شده 

وی در مورد گودهای پرخطر پایتخت گفت: بر اساس بررسی‌ها مشخص شد که 249 گود رهاشده در تهران داریم که گود جماران از این دست گودها بود که ما اجازه دادیم ساخته شود و از حالت خطر خارج شود.وی گفت: ‌10 گود نیز بعد از اخطار مقاوم‌سازی شده و با هماهنگی دادستانی پر شده است 12 اخطار نیز داده شده تا گود مقاوم‌سازی شود ولی هنوز اقدامی صورت نگرفته و لایحه‌ای هم در این راستا به شورا داده‌ایم.

   768 ملک شهرداری باید تخلیه شود

شهردار تهران درباره پرونده املاک شهرداری گفت: 768 ملک شهرداری باید تخلیه و بازپس‌گیری شود به قولی که در این حوزه‌ها داده‌ایم پایبند بوده و پیگیر آن هستیم.حناچی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا معاون شهردار سابق و پسر قالیباف از شما شکایت کرده‌اند گفت: خیر، کسی تاکنون از من شکایت نکرده است.

     نمی‌خواهم رییس‌جمهور    شوم

شهردار تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا شما برنامه‌ای برای کاندیدا شدن ریاست‌جمهوری دارید گفت: خیر من برنامه‌ای در این زمینه ندارم البته از آنجایی که شهرداری‌ها گسترده هستند و گستره مدیریتی دارند شهرداران آنها در معرض کاندیدا شدن هستند و این قضیه هم فقط مختص ایران نیست.وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این است که شهرداری قصد دارد وارد بازی انتخاباتی با استفاده از فضای شهرها شود آیا این قضیه صحت دارد، گفت: ‌خیر، ما تلاش می‌کنیم که اداره شهر را از مسائل سیاسی دور کنیم و سیاست در موضوع شهر سایه نیندازد.

   قرار نیست برای تردد از پل‌ها و اتوبان‌ها عوارض بگیریم

حناچی در پاسخ به پرسشی درباره لایحه عوارض از پل‌ها و اتوبان‌ها گفت: ‌در دنیا بسیاری از کشورها از جمله کوالالامپور از این قضیه استفاده می‌کند که توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود ولی اجرای این قضیه در شهرها در کشور به راحتی امکانپذیر نیست مگر پروژه خاصی مانند پروژه اتوبان تهران ـ شمال انجام شود. وی گفت: به‌طور کلی در این زمینه برنامه‌ای نداریم و اگر در آینده پروژه مشابه اتوبان تهران ـ شمال باشد شاید عوارضی اخذ شود.

 

ارسال نظر