پشیمانی از تخریب ملک دولت در جماران

۱۳۹۹/۱۰/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۳۱۱
پشیمانی  از تخریب  ملک  دولت  در جماران

گروه راه و شهرسازی|

فشارها و هزینه‌سازی‌های نهاد ریاست‌جمهوری برای تخریب نیم طبقه ملک خود در محله جماران به اندازه‌ای افزایش یافته که دیروز محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در اظهاراتی که نشانی از پشیمانی و البته کنایه داشت، گفت: آمدیم جلوی نیم طبقه را بگیریم، کل جماران را از دست دادیم.به گزارش «تعادل»، محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تهران در آخرین روزهای خرداد سال جاری مساله ساخت نیم طبقه ساختمان ریاست‌جمهوری را پیگیری کرد به گونه‌ای که ماموران شهرداری منطقه تهران در محل حاضر شده و نیم‌طبقه یادشده را تخریب کردند. دیروز اما در پایان توضیحات سالاری در صحن علنی شورای شهر درباره یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به حفظ بافت ارزشمند معاصر و هویت معنوی محله جماران و جبران‌ عدم‌النفع مالکان قدیمی محدوده»، هاشمی در واکنش به این توضیحات گفت: آمدیم جلوی نیم طبقه را بگیریم، کل جماران را از دست دادیم. فوریت این طرح در این است که اگر فوری تصمیم نگیریم نیم طبقه را می‌سازند. در حالی که کنار این ملک یک ساختمان ۴ طبقه ساخته شده بود و باید اول آن را خراب می‌کردیم. حالا به جای یک نیم طبقه کل اتوبوس و مترو را از دست دادیم، حضور آقای حناچی، شهردار تهران در هیات دولت را هم از دست دادیم.  در نهایت، اعضای شورای اسلامی شهر تهران به یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به حفظ بافت ارزشمند معاصر و هویت معنوی محله جماران و جبران‌عدم النفع مالکان قدیمی محدوده» رای مثبت دادند و به این ترتیب، شهرداری تهران ملزم به جبران عدم النفع مالکان قدیمی محدوده بافت جماران شد.

  جبران عدم النفع مالکان قدیمی جماران

سالاری اما در توضیح یک فوریت این طرح گفت: در جسله گذشته همکارانم در شورای شهر طرح الزام شهرداری تهران به حفظ بافت ارزشمند معاصر و هویت معنوی محله جماران و جبران‌عدم النفع مالکان قدیمی محدوده طرح را با قید یک فوریت به هیات رییسه محترم ارایه دادند. او با بیان اینکه این طرح دو محور اصلی دارد، گفت: مهم‌ترین آن جبران‌عدم النفع مالکان قدیمی است. براساس مصوبه سال ۸۰ دولت، به خصوص وزارت راه و بقیه سازمان‌ها و نهادها مکلف شدند که با همکاری شهرداری تهران نسبت به صیانت و حفاظت از بافت جماران اقدام کنند. سالاری گفت: حتی مقرر شد به شهرداری کمک شود که برای پرداخت‌عدم‌النفع مالکان قدیمی اقداماتی انجام دهد وی گفت: در این سال‌ها شهرداری فراتر از مصوبه مجلس اقدامات خود را انجام داده و حتی نسبت به بهسازی محیط و تملک باغات خسروشاهی در این محدوده اقدام کرده است. اما متاسفانه دولتی‌ها در طول این مدت به وظایف خود عمل نکرده‌اند. رییس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: بعد از اتفاقی که در ساختمان موسوم به نهاد ریاست‌جمهوری رخ داد، شورای پنجم مبتنی بر وعده‌ای که به مردم داده بود به موضوع ورود و از تخلف جلوگیری کرد، اما در نهایت موضوع لغو محدودیت ارتفاعی کل ۱۴۷ پلاک مطرح شد. سالاری افزود: با صورتجلساتی که به صورت دستگردان از وزیران محترم دریافت شد این موضوع به رییس شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغ و مقرر شد مشاوری در این زمینه گرفته شود. مشاور نظر خود را ارایه کرده است و ضمن اینکه نکات مثبتی در نظر مشاور وجود دارد اما اشکالات متعددی نیز به چشم می‌خورد. سالاری گفت: اعضای شورای شهر معتقدند کسانی که ذی‌نفع هستند پشت مردم قایم شده‌اند و با رویکرد حمایت از مردم و احیای حق آنها، محدودیت ارتفاعی طرح را لغو می‌کنند. جالب است که طرح ارایه شده نیز مشمول ساکنان قدیمی محدوده شرقی حسنی‌کیا نمی‌شود و بیشتر شامل منازل شمال و شمال غربی می‌شود. او ادامه داد: براساس سخنان اعضای شورایاری کمتر از ۳۰ درصد این بیش از ۱۷۰ پلاک، ساکنان قدیمی هستند. شهرداری برای جبران‌عدم‌النفع این مالکان چند مدل پیش‌بینی کرده که مثلا شهرداری می‌تواند در مقام مشارکت نسبت به نوسازی رایگان خانه‌هایشان اقدام کند و یا ملک را براساس قیمت املاک محلات مجاور خریداری کند و ما اعضای شورای شهر نیز به عنوان نماینده مردم بحثمان این است که به شهرداری اجازه می‌دهیم همه ظرفیت خود را برای جبران‌

عدم النفع مالکان قدیمی انجام دهد.

    ماجرای جماران چیست؟

به گزارش «تعادل»، بر اساس مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری، منطقه جماران، منطقه واجد ارزش فرهنگی شناخته شده و ساخت و ساز بیش از ۲ طبقه در این منطقه ممنوع است. این در حالی است که از ۵ سال قبل در باغ عمارتی متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری در محله جماران، ساخت و ساز صورت گرفته و از همین رو، گروهی از اهالی این محله به دادستانی و شورای شهر شکایت کرده‌اند.

پس از این شکایت که در آخرین روزهای خرداد ماه سال جاری صورت گرفت، تعدادی از اعضای شورای شهر همراه محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی این شورا از کارگاه ساختمانی دولت در جماران بازدید کرد و با اصرار آنها، طبقه سوم از سوی شهرداری منطقه یک تخریب شد. این پروژه حتی پیش از بروز این مساله، مجوز ساخت نداشت، با این وجود، ساعتی پس از بازدید اعضای شورای شهر، پروانه ساخت از سوی شهرداری منطقه، صادر شد.

اگرچه نهاد ریاست‌جمهوری، تملک این ساختمان برای شخص رییس‌جمهور  همچنین مسکونی بودن آن را تکذیب کرد، اما بر اساس اسناد موجود، کاربری ملک مسکونی است. مجموعه این رویدادها سبب شد تا دولت، پیروز حناچی، دبیر سابق شورای عالی شهرسازی و معماری در دولت یازدهم و شهردار کنونی تهران را از شرکت در جلسات هیات دولت منع کند. همزمان دولت، طرح لغو مصوبه قانونی محدودیت ارتفاع در محله تاریخی جماران را در شورای عالی شهرسازی پیگیری کرد اما به نتیجه نرسید.به همین دلیل، دولت مسیرهای دیگری را در پیش گرفت که ناموفق بودند. اما در آخرین تلاش، اخذ امضا از وزیران در حاشیه هیات دولت در دستور کار بوده که به نتیجه دلخواه نهاد ریاست‌جمهوری منجر شده است. به همین دلیل، دوشنبه هفته گذشته پنج عضو شورای شهر تهران در تذکری به نهاد ریاست‌جمهوری خواستار عمل به تعهدات قانونی خود در قبال مدیریت شهری شده و نسبت به تلاش آن نهاد برای لغو محدودیت ارتفاعی ساخت و ساز در محله جماران انتقاد کردند. آنها همچنین در نامه خود به رویکرد دوگانه دولت در عدم واکنش به درخواست شهروندان در رفع محدودیت ارتفاع در برخی از مناطق دیگر پایتخت همچون کن، فرحزاد، مسگرآباد و ... اشاره کردند.سه‌شنبه هفته گذشته نیز شورای شهر تهران در واکنش به ابلاغ مصوبه غیرقانونی و آمرانه شورای عالی شهرسازی و معماری برای لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران، طرح «الزام شهرداری تهران به جبران عدم‌النفع مالکان قدیمی محدوده طرح و حفظ بافت ارزشمند معاصر و هویت معنوی محله جماران» را به هیات رییسه شورای شهر ارایه داد. همچنین ۹ عضو شورای شهر تهران در نامه‌ای به رییس شورا با انتقاد از مصوبه شورای عالی شهرسازی درباره حذف محدودیت‌های ارتفاعی ساخت و سازدر محله جماران خواستار لغو و عدم اجرای این مصوبه شدند.

 

ارسال نظر