جزییات خردلرزه فیروزکوه با بزرگی ۲،۹ اعلام شد

۱۳۹۹/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۷۰۹
جزییات خردلرزه فیروزکوه با بزرگی ۲،۹ اعلام شد

گروه راه وشهرسازی|

دیروز صبح باردیگر گسل مشا لرزید. در فاصله زمانی وقوع این زمین لرزه، خنج از توابع استان فارس نیز دچار زمین لرزه با قدرت 4.7 ریشتر شد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه فعالیت گسل مشاء علت وقوع خردلرزه با بزرگی ۲،۹ در فیروزکوه بوده است، گفت: فاصله خردلرزه با بزرگی ۲،۹ در فاصله ۱۱۰ کیلومتری از مرکز شهر تهران قرار دارد که فاصله قابل‌توجهی است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خردلرزه‌ای به بزرگی ۲،۹ روز ۱۲ خرداد در ۱۹ کیلومتری جنوب‌غرب فیروزکوه، ۲۳ کیلومتری جنوب‌شرق ارجمند در ساعت 5 و 34 دقیقه صبح رخ داد.

او گفت: رومرکز این خردلرزه در ۵۵ کیلومتری شرق محل رخداد زلزله ۵،۱ دماوند و در فاصله ۱۱۰ کیلومتری از مرکز شهر تهران قرار دارد که فاصله قابل‌ملاحظه‌ای با تهران دارد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه حساسیت موضوع زلزله‌های استان تهران بسیار برای مردم و مسوولان حائزاهمیت است، افزود: اگرچه این خردلرزه‌ها در سمت شرق تهران و حوالی دماوند چندین بار رخ داده و رویدادی عادی به شمار می‌رود و حتی شدت زلزله به حدی نبوده که تعداد زیادی از مردم آن را حس کنند، اما به جهت فعالیت گسل مشاء از اهمیت برخوردار است. به گفته بیت‌اللهی، این خردلرزه در سمت جنوب گسل مشاء و در فاصله ۷ کیلومتری از آن واقع است و گسل مسبب این خردلرزه، گسل مشاء است.

گفتنی است، زلزله‌ای به بزرگی ۵،۱ ، ۱۹ اردیبهشت‌ماه ساعت ۴۸ دقیقه بامداد تهران را لرزاند که به گفته کارشناسان و بررسی‌های انجام شده توسط مراکز لرزه‌نگاری کشور، گسل مشاء مسبب آن بوده است.

 در پی وقوع آن زلزله، پیش‌لرزه و پس‌لرزه‌های متعددی به وقوع پیوست که موجب نگرانی تعدادی از شهروندان و حتی مسوولان شد. به گفته کارشناسان و رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با وقوع پس‌لرزه‌های متعدد، انرژی نهفته درون زمین به یک‌باره آزاد نمی‌شود و به مرور و تدریجی با خردلرزه‌ها آزاد شده و احتمال خطر بزرگ زلزله و مخاطرات آن را برای شهر تهران، کاهش می‌دهد.

  گسل لار مسبب زلزله خنج 

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، جزییات زلزله 4.7 ریشتری صبح روز ۱۲ خرداد (ساعت ۴ و ۲۹ دقیقه و ۰۱ ثانیه) را در استان فارس نیز اعلام کرد.

بیت‌اللهی گفت: زلزله ۴،۷ خنج استان فارس، در عمق ۲ کیلومتری و به فاصله ۱۵ کیلومتری خنج، ۳۶کیلومتری علامرودشت و ۴۵ کیلومتری نیرم رخ داد. با توجه به بزرگی زلزله و فاصله شهرها و آبادی‌های منطقه نسبت به رومرکز، احتمال خسارت در مراکز جمعیتی گستره اثر زمین‌لرزه داده نمی‌شود. 

بیت‌اللهی ادامه داد: برای زلزله ۴،۷ خنج استان فارس، شدت محسوس ۵ با شعاع ۱۲ کیلومتر در حوالی رومرکز و شدت ۴ با شعاع ۴۰ کیلومتر از زلزله محاسبه شده و با توجه به میزان بزرگی زلزله و فاصله مراکز جمعیتی نسبت به رومرکز و شدت محاسبه شده از روی روابط تجربی و مدل‌های کاهیدگی تخمین شتاب زلزله، خسارتی برای شهرها و آبادی‌‌های اطراف رومرکز برآورد نشده است.

به گفته عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، شهرها و آبادی‌های واقع در شدت‌های مختلف زلزله که بر‌اساس روابط تجربی محاسبه شده‌اند به ترتیب فاصله از رومرکز قابل‌تعیین هستند. برای این زمین‌لرزه برآورد شده که تعداد ۲۳۲۸۵ نفر از جمعیت شهری در محدوده شدت ۵ و ۴ زلزله قرار دارند که بر اساس تعریف درجات شدت، احتمال داده می‌شود زلزله رخ داده را احساس کرده باشند. همچنین تخمین زده شده است که تعداد ۵۵۹۳۶نفر از جمعیت ساکن در آبادی‌های منطقه نیز در محدوده شدت ۵ و ۴ زلزله زندگی می‌کنند. 

وی افزود: دمای هوای محدوده رومرکز زلزله ۴،۷ خنج استان فارس در زمان رخداد (یا زمان تدوین گزارش حاضر)، ۳۵ درجه بالای صفر بوده و تغییرات آن طی ۵ شبانه روز بعد رخداد بین ۲۸ تا ۴۱ درجه سانتیگراد پیش‌بینی شده است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: با ارزیابی نقشه توپوگرافی، استنباط می‌شود که محدوده رومرکزی زلزله و مراکز جمعیتی اطراف آن در گستره‌ای نسبتا ناهموار با طاقدیس‌های متعدد و با شیب دامنه‌ای متغیر قرار گرفته‌اند که در برخی نقاط شیب زمین تند و ارتفاع نقاط نسبت نقاط دیگر بالاتر است. به‌طور کلی با توجه به بزرگی زلزله رخ داده و وضعیت کلی مورفولوژیکی پهنه اثر زلزله، احتمال ریزش سنگ یا لغزش زمین و انسداد موضعی مسیرهای مواصلاتی در اثر ارتعاش ناشی از زلزله، در محدوده اطراف رومرکز کم می‌باشد. همچنین با توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه انتظار نمی‌رود رفت و آمد در مسیرهای محدوده رومرکز زلزله با مشکل همراه باشد. 

وی ادامه داد: شهرهای خنج باجمعیت ۱۹۲۱۷ نفر در ۱۵کیلومتری، علامرودشت با جمعیت ۴۰۶۸ نفر در ۳۶ کیلومتری و بیرم با جمعیت ۷۳۰۰ نفر در فاصله ۴۵ کیلومتری از رومرکز زلزله، نزدیک‌ترین شهرهای منطقه به رومرکز زلزله هستند. همچنین، آبادی‌‌های هنگویه با جمعیت ۲۷۲ نفر در ۲ کیلومتری، هفتوان با جمعیت ۴۶۸ نفری در ۳ کیلومتری، دمکوبیدزرد با جمعیت ۸۸ نفر در ۶ کیلومتری رومرکز از نزدیک‌ترین آبادی‌‌های گستره به رومرکز زلزله ۴،۷ خنج استان فارس هستند.  بیت‌اللهی گفت: بررسی نقشه گسل‌های موجود و فایل‌های رقومی در دسترس آنها نشان می‌دهد که گسل لار در مجاورت شرقی نقطه رومرکز زلزله امتداد دارد و احتمالا جنبایی این گسله یا گسله‌های نهانی که به عنوان محورهای تاقدیس‌ها نیز هستند موجب رخداد زلزله ۴،۷ خنج استان فارس شده است.

به گفته وی، تعداد ۱۷۰۴ زلزله با بزرگی ۲،۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز (به شعاع ۱ درجه اطراف آن) از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۴،۷ خنج استان فارس (مدت ۱۴ ساله) ثبت شده است. از این تعداد ۹ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ تا ۵.۸، تعداد ۱۰۶ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچک‌تر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند. 

 

ارسال نظر