ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۱۴۹

2 تصمیم حاشیه‌ساز درباره پلاسکو و ساختمان مجلس

محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران با اشاره به مصوبات شورای عالی شهرسازی در مورد ساختمان پلاسکو و مجلس گفت: این شورا حقوق مالکین واقع در محدوده مجلس را زیر پا گذاشته است. به گزارش فارس، سالاری در تذکری در جلسه شورای شهر تهران درباره عملکرد شوای عالی شهرسازی و معماری اظهار کرد: در حالی که برای آحاد مردم تهران هنگام ساخت و ساز تأمین پارکینگ و پرداخت عوارض الزامی است این موضوع در مورد ساختمان جدید پلاسکو مدنظر قرار نگرفته است. وی افزود: قرار بود ساختمان جدید پلاسکو با رعایت کامل استانداردها ساخته شود ولی شورای عالی شهرسازی و معماری به موضوع تأمین پارکینگ برای پلاسکو بی‌توجه بوده است. این عضو شورای شهر تهران با اشاره به جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در زمینه طرح توسعه مجلس گفت: متأسفانه به رغم مخالفت من و محسن هاشمی در این جلسه طرح توسعه و ساماندهی مجلس در میدان بهارستان بدون رعایت حقوق عمومی شهر و حقوق مالکان واقع در محدوده طرح و حریم آن به تصویب رسید. سالاری گفت: همچنین محدوده اجرای طرح توسعه مجلس کاملا مشخص نشده است و امکان راستی‌آزمایی ساخت و سازها در اطراف مجلس هم وجود ندارد از طرفی در مورد ساختمان‌های ساخته شده نیز اصول شهرسازی و معماری رعایت نشده است. وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا ساختمان‌های عمومی و حاکمیتی نماد فاخر معماری کشورها محسوب می‌شوند، گفت: متأسفانه این موضوع در مورد مجلس ایران بی‌توجه مانده و اصول معماری ایران و اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری هم است رعایت نشده است. این عضو شورای شهر تهران گفت: همچنین ما نگرانی‌هایی در مورد خرابی بناهای تاریخی اطراف مجلس داریم و نماینده میراث فرهنگی در جلسه روز گذشته این موضوع را تأکید کرد. وی گفت: پرداخت عوارض برای ساخت و ساز اطراف مجلس هم مشخص نیست و مجوز انجام ساخت و ساز پس از شعاع 500 متری در نظر گرفته نیز قابل بررسی نیست که آیا از ساختمان مرکزی مجلس در نظر گرفته شده است یا اطراف آن، بنابر این بسیاری از شهروندان در آن محدوده برای ساخت و ساز بلاتکلیف خواهند بود که از شهرداری درخواست داریم هر چه سریع‌تر رویکرد مناسبی در این زمینه اتخاذ کند.

انتقاد هاشمی از انفعال شهرداری دربرابر طرح توسعه مجلس

رییس شورای اسلامی شهر تهران ضمن انتقاد از انفعال شهرداری در خصوص طرح توسعه مجلس گفت: چرا شهرداری در خصوص این طرح موضع‌گیری نمی‌کند. به گزارش ایسنا، محسن هاشمی در جلسه دیروز شورای شهر گفت: موضوع مهمی که در این خصوص نباید فراموش شود انفعال شهرداری است. همچنان که شهردار تهران از جلسه شورای عالی شهرسازی خبر داشت اما در آن حضور نیافت و شهردار منطقه هم بسیار ضعیف از حق عمومی شهر دفاع کرد. بر همین اساس به رغم حضور بنده و آقای سالاری و مخالفت با زیر پا گذاشتن حق عمومی شهر چون حق رای نداشتیم نتوانستیم مانع از این امر شویم. وی افزود: شهرداری در این موضوع بسیار خنثی عمل کرد و در حالی که در این طرح مدام به حق عمومی شهر تجاوز می‌شود اما شهرداری واکنشی ندارد و گویا شهردار تهران راضی به این امر است. هاشمی در این موضوع بیشترین تقصیر را متوجه شهردار تهران دانست و اضافه کرد که شهردار تهران باید به واسطه این انفعال توضیح دهد متاسفانه خیابان مردم را گرفتند و شهرداری در آن مقطع واداد و امروز می‌خواهند خیابان‌های دیگر را نیز بگیرند و شهرداری مجددا واکنشی ندارد. باید این موضوع توضیح داده شود. رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: باید شهرداری توضیح بدهد که نظرش نسبت به این رای چیست؟ چرا موضع‌گیری نمی‌کند. چرا روزنامه همشهری هیچ گزارشی در این خصوص منتشر نمی‌کند.

ثبت سازمان نظام مهندسی  به عنوان شرکت  غیرقانونی است

یک مقام مسوول در وزارت راه با بیان اینکه «ثبت سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان به عنوان موسسه یا شرکت غیرقانونی است»، گفت: برای استان‌هایی که دراین رابطه اقدام کردند، تصمیمات مقتضی گرفته می‌شود. به گزارش تسنیم، حامد مانی‌فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به اینکه عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها توسط وزارت راه و شهرسازی مورد پایش قرار می‌گیرد، بر حضور مجریان ذی‌صلاح در ساخت‌ و سازها تاکید و اظهار کرد: صدور شناسنامه فنی- ملکی برای ساختمان‌هایی که فاقد مجری ذی‌صلاح هستند، معتبر نیست. وی ادامه داد: وظایف سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در قانون نظام مهندسی و‌ آیین‌نامه اجرایی به‌طور کامل آمده است. در ماده 2 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، اهداف و خط‌مشی قانونی سازمان‌ها مشخص شده و سازمان‌ها باید بر اساس آن، خط مشی خود را برنامه‌ریزی کرده و پیش بروند. وی تاکید کرد: شورای مرکزی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان نقش مهمی در اینکه سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها بر اساس خط‌مشی‌های قانونی پیش بروند دارند. در ماده 15 قانون نظام مهندسی وظایف هیات‌مدیره و در ماده 21 همان قانون وظایف شورای مرکزی به صراحت آمده است. همچنین در ماده 23 قانون نظام مهندسی، شرح وظایف و مسوولیت‌های رییس سازمان به عنوان رکن اصلی سازمان آمده است.

 

ارسال نظر