رای به تفحص از شیوه واگذاری املاک شهرداری

۱۳۹۸/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۸۴۳
رای به تفحص از شیوه واگذاری املاک شهرداری

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری |

دیروز اعضای شورای شهر تهران روز پرکاری را پشت سر گذاشتند و مباحث مختلفی در جلسه علنی شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. طرح تحقیق و تفحص از املاک شهرداری تهران و نیز یک فوریت طرح تشویق و حمایت از گزارشگران فساد دو طرحی بود که در راستای مبارزه با فساد و شفافیت مطرح شد و به تصویب رسید.

همچنین در این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران گزارش خزانه‌دار این شورا نسبت به حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در ۶ ماهه نخست را تصویب کردند. موضوع دیگری که وقت زیادی از شورای شهر را گرفت، ساماندهی رشته‌های مراکز علمی و کاربردی شهرداری تهران بود که باعث ایجاد تنش در شورا و بگومگوی حسن رسولی با سید ابراهیم امینی نایب‌رییس شورا شد اما درنهایت لایحه تعیین رشته‌های تخصصی مراکز آموزشی علمی - کاربردی شهرداری تهران توانست رای مثبت اعضا را کسب کند.

همانطور که عنوان شد اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته در راستای شفافیت و مبارزه با فساد با رای حداکثری خود به تحقیق و تفحص از املاک شهرداری در قالب خرید، فروش، تهاتر و واگذاری رای مثبت دادند. به گزارش تعادل طرح تحقیق و تفحص از شهرداری موضوع جدیدی نیست و اولین‌بار در زمان مدیریت قالیباف بر شهرداری تهران از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد اما با لابی‌گری مدیران وقت طرح این موضوع در مجلس رای نیاورد. این موضوع فراموش نشد و با آغاز به کار شورای پنجم مجددا بحث تحقیق و تفحص از شهرداری مطرح شد اما باز هم با اما و اگرهایی همراه بود تا اینکه حدود یک ماه و نیم پیش محمدرضا رضایی رییس کمیسیون عمران مجلس از آغاز تحقیق و تفحص از شهرداری تهران خبر داد.

محمدرضا رضایی در این باره گفت: «این تفحص مربوط به مدیریت جدید شهردار تهران هم می‌شود و عملکرد مالی و همچنین نحوه واگذاری زمین‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. این تفحص معطوف به زمان خاصی نیست و عملکرد 10 سال گذشته شهرداری تهران تاکنون مورد ارزیابی و بررسی مجلس قرار خواهد گرفت.»

بسیاری از شهروندان و حتی اعضای شورای شهر خواهان تحقیق و تفحص از شهرداری هستند تا میزان فساد حکومت 12 ساله قالیباف بر شهرداری بیش از پیش عیان شود. موافقان معتقدند ورود مجلس به این حوزه به ‌دلیل اهمیت شهرداری پایتخت است، زیرا اقداماتی که در شهرداری تهران انجام می‌شود، جنبه ملی پیدا می‌کند. شهرداری هم با بخشی از مجلس شورای اسلامی ارتباط دارد و مجلس طبق وظایفش می‌تواند به همه مسائل ورود کند و به مردم پاسخ بدهد. از طرف دیگر شورای شهر می‌تواند درباره دوره خودش تحقیق کند ولی درباره دوره‌های قبل دستش زیاد باز نیست. برخی نیز معتقدند مجلس با طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران و بررسی عملکرد شهردار پیشین قصد دارد که به‌صورت مستقل وارد مباحث مطرح شده در مورد شهردار پیشین شود، اما این اختیار شورای شهر است که وارد این مساله شود.

با وجود این روز گذشته به دلیل وجود ابهام‌های زیادی در واگذاری املاک شهرداری، بررسی طرح تحقیق و تفحص از املاک شهرداری روی میز شورای شهر قرار گرفت و پس از ارایه گزارش مخبر کمیسیون برنامه و بودجه و طراح آن با ۱۸ رأی از ۱۸ نفر حاضر در جلسه به تصویب رسید.

بهاره آروین، عضو هیات رییسه شورا درباره این طرح توضیحاتی ارایه کرد و گفت: ذیل ماده ۵۵ قانون شهرداری، طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران مطرح و مورد بررسی دو کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورای شهر قرار گرفت.

آروین درباره فرآیند برگزاری جلسات مشترک دو کمیسیون توضیحاتی ارایه کرد و گفت: طی نامه‌ای از شهرداری تهران خواسته شد گزارشی در خصوص املاک واگذار شده طی ۱۰ سال گذشته به افراد حقیقی و حقوقی به شورای شهر ارسال کند. شهرداری تهران پس از پایان یافتن مهلت دو ماهه، گزارشی در قالب سی دی به شورای شهر ارسال شد. متأسفانه گزارش ارایه شده به گونه‌ای نبود که بتوان براساس آن گزارش حقوقی نوشت. از این رو با توجه به ابهامات موجود، تصمیم گرفته شد در راستای شفاف‌سازی این املاک، طرح تحقیق و تفحص از املاک شهرداری تهران به صحن شورا ارسال شود تا مشخص شود املاک واگذار شده براساس کدام ضوابط و مقررات واگذار شده است.

آروین ادامه داد: یکی از مشکلات در این حوزه این است که اغلب این واگذاری‌ها به صورت دستی بوده و متأسفانه گزارشی که شهرداری برای ما ارسال کرده اقناع‌کننده نبود. از این رو، این طرح با هدف بازپس‌گیری املاک و پیگیری از تخلفات انجام شده به منظور عدم تکرار آن در آینده در صحن مطرح شده است.در ادامه محمود میرلوحی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه و از پیشنهاد‌دهندگان تحقیق و تفحص نیز در این باره توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در مرحله اول که بحث املاک مطرح شد تنها 674 فقره ملک واگذار شده به اشخاص حقیقی کشف شد و در مرحله دوم این املاک به 1300 فقره رسید اما وقتی بحث تحقیق و تفحص مطرح شد، رقم واگذاری ملک به 1900 فقره رسید هر چند که معلوم نبود این زمین‌ها با چه ابعادی هستند اما بعدا مشخص شد که ممکن است 3800 واحد ملکی باشند که هر کدام می‌توانست یک واحد و بالاتر باشد و به همین دلیل بحث تحقیق و تفحص را مطرح کردیم تا به یک شفافیت برسیم.

او افزود: 2.5 سال است که مدیریت تغییر کرده و همه با سیاست‌های قبلی مخالف هستند اما می‌بینیم که دوستانمان هنوز از کشف موارد جدید خبر می‌دهند و اصلا کلمه کشف الان برای ما نگران‌کننده است چرا که براساس تبصره 13 آیین‌نامه مالی، باید همه اسناد مالکیت شهرداری در بانک اطلاعاتی وجود داشته باشد اما می‌بینیم که 1100 فقره کپی سند وجود دارد اما اصل سند موجود نیست.

میرلوحی با بیان اینکه دیگر دلیلی ندارد که زمین‌های شهرداری در اختیار دیگران باشد، گفت: انضباط بخشی به املاک و احصاء حساب و کتاب آنها لازم است و متاسفیم که هنوز در جلسه اخیری که مسوولان شهرداری با قاضی دادسرای شعبه 37 داشتند می‌شنویم که در طرشت یک فردی تا حالا دو بار از شهرداری پول گرفته اما باز هم ادعا می‌کند.

او با بیان اینکه معاملات 10سال اخیر در حوزه خرید و فروش و واگذاری‌ها در این تحقیق و تفحص شفاف می‌شود، ادامه داد: باید اعلام کنم که در بخشی از خرید و فروش‌ها مقررات و ضوابط مشخص نیست و حتی بازرسی کل کشور در نامه‌ای درباره 41 فقره ملک تذکر داده‌ است. البته من از این دوستان گلایه دارم چرا همان زمان کاری نکردند. او با اعلام شکایت معاونت نظارت از 41 مورد ملک شناسایی شده در شهرداری گفت: باید مشخص شود که چرا املاک شهرداری گوشت قربانی شده بودند.

بعد از تصویب این تحقیق و تفحص الهام فخاری رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران از عدم ارجاع اولین تحقیق و تفحص شورا که در مورد موسسه همشهری بود به قوه قضاییه گلایه کرد و گفت: اگر قراراست تحقیق و تفحص‌ها از شورا بیرون نرود پس چرا باید وقت و هزینه مالی صرف آن کنیم.همانطور که عنوان شد در نهایت این طرح با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید.

   حمایت از گزارشگران تخلفات شهرداری

در ادامه اعضای شواری اسلامی شهر تهران، فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به اصلاح و بهبود فرآیند دریافت و رسیدگی به گزارشات شهروندان درباره فساد و رشوه و تشویق گزارشگران تخلفات در شهرداری تهران» را مورد بررسی قرار داده و به آن رأی مثبت دادند. مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در دفاع از فوریت این طرح گفت: اگر بخواهیم برای مقابله و مبارزه با فساد صرفا به اقدام‌های دستگاه‌های نظارتی، امنیتی یا گزارش‌های حسابرسی بسنده کنیم قطعا هیچ دستاورد جدی جزو شناسایی فسادهای انجام شده نخواهیم داشت. مطالبه مردم صرفا برخورد با فسادهای انجام شده نیست، درخواست مردم این است که مجریان و عامران فساد نتوانند فسادشان را تکرار کنند و به همین دلیل برای تحقق این مهم چاره‌ای جز کمک گرفتن از مردم نداریم.

رییس کمیته بودجه شورای شهر با بیان اینکه موثرترین و کارآمدترین سازوکارهای نظارتی در دنیا مبتنی بر دخیل کردن مردم در فرآیند نظارت است، اظهار کرد: آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که گزارشگری مردم اصلی‌ترین ابزار کشف فساد و کاهش آن است. به همین دلیل به گونه‌ای از این افراد با عنوان «سوت زنی» نام می‌برند و لازم است که گزارش‌دهندگان فساد در برابر هر گونه انتقام جویی و بد رفتاری حمایت شوند.فراهانی با تاکید بر لزوم جذب گزارشگری مردم در کشف فسادهای شهرداری گفت: بر همین اساس این طرح را پیشنهاد می‌دهیم و امیدواریم با کمک شهرداری و اعضای شورای شهر گزارش‌های مردمی در مورد فساد مورد توجه قرار گیرد.بهاره آروین به عنوان مخالف فوریت این طرح اظهار کرد: من با متن طرح مخالف نیستم اما دقت داشته باشید که در مصوبه تعارض منافع،‌ بندی وجود دارد که در آن به گزارشگری امن تخلفات تاکید شده است.

حجت نظری نیز به عنوان موافق فوریت این طرح گفت: اینکه ما یک جایی به شهرداری لایحه دادیم و آن را مجاب کردیم که کار کند این حق را که مجددا بر موضوعی تاکید کنیم را سلب نمی‌کند. هر چند که وقتی ظرف زمانی برای شهرداری تعیین می‌کنیم آنها کار را چند ماه کش می‌دهند و حتی بعضا می‌گویند که لوایح را به معاونت برنامه‌ریزی دادند یا آن جا معطل مانده است.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران به فوریت طرح الزام شهرداری تهران به اصلاح و بهبود فرآیند دریافت و رسیدگی به گزارش‌های شهروندان درباره فساد و رشوه و تشویق گزارشگران تخلفات در شهرداری تهران رأی دادند.

 

ارسال نظر