ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۴۹۷

شهرداری اجازه ارایه یارانه به شرکت بیدود را ندارد

بهاره آروین، رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران ضمن تذکر به شهردار تهران درخصوص بدهی شرکت بیدود به شهروندان گفت: شهردار تهران همچنین از ارایه یارانه اختصاصی به این شرکت صحبت کرده است که باید در این‌مورد نیز توضیح دهد. به گزارش ایلنا، او افزود: یک ماه است که دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ «بیدود» از سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند، اما هیچ‌گونه پاسخگویی به مردم درباره بازگرداندن وجوهی که در قالب ودیعه و شارژ از مردم دریافت شده است، نه از سوی شهرداری تهران و نه از سوی شرکت متولی وجود ندارد. عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: برآورد می‌شود که بین 4 تا 5 میلیارد تومان پول شهروندان به عنوان ودیعه در دست شرکت متولی است اما از روز توقف فعالیت، حتی یک ریال هم به کسی بازگردانده نشده و تعجب‌آور اینکه بخش مربوط به درخواست عودت ودیعه هم غیرفعال شده است. حال آنکه اپلیکیشن بیدود در زمان عضویت به افراد اعلام کرده بود که در صورت درخواست، حداکثر تا ۲۰ روز وجه اخذشده را به آنها بازمی‌گرداند. عضو هیات رییسه شورای شهر تهران تاکید کرد: ضروری است شهردار تهران پاسخ دهد که برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم و بازخواست این شرکت در عمل نکردن به تعهداتش، چه اقداماتی انجام داده است،  او افزود: موضوع وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که شهردار تهران در هفته گذشته، علت توقف فعالیت بیدود را نچرخیدن چرخ اقتصادی آن عنوان کرده و از ضرورت حمایت شهرداری تهران در این خصوص سخن گفته‌اند. سخنانی که نه فقط برخلاف سیاست تصریح شده معاونت ذیربط در زمان آغاز به کار سامانه‌ دوچرخه‌های اشتراکی بیدود است که مبنی بر صرف هیچ‌گونه هزینه از طرف شهرداری تهران بود؛ بلکه در تضاد با منطق عقل سلیم هم قرار دارد. به جای اینکه شرکت مذکور بابت نقض تعهدات و آسیب جدی به اعتماد شهروندان نسبت به شهرداری تهران مجازات شود، صحبت از ارایه یارانه اختصاصی می‌شود.

وی ادامه داد: به شهردار تهران تذکر می‌دهم که پرداخت هرگونه وجهی از بودجه شهرداری باید طبق ردیف‌های بودجه مصوب شورا باشد و در زمینه توسعه دوچرخه‌سواری نیز مصوبات شورا عمدتا بر تقویت زیرساخت‌ها، ایجاد مسیرها و توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری تأکید دارد. حتی اگر بنا باشد لایحه‌ای در خصوص پرداخت یارانه برای استفاده از دوچرخه ارسال و مصوب شود، این یارانه باید به صورت شفاف، عادلانه و در فضای رقابتی و به دور از هرگونه تبعیض و رانت ویژه و انحصاری به یک شرکت خاص باشد و امیدوارم علاقه شهردار تهران به دوچرخه سبب نشود که خلاف قانون عمل کند.

مردودی 60 درصد خودروهای جدید در آزمون آلایندگی برتر

حسین مقدم سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه داشتن گواهی معاینه فنی برتر به منزله نداشتن آلایندگی نیست، گفت: 60 درصد خودروهای جدید در آزمون آلایندگی برتر مردود شدند. به گزارش فارس حسین مقدم درباره اینکه معاینه فنی برتر، واقعا چه برتری دارد، اظهارکرد: در معاینه فنی برتر آزمون آلایندگی خودروها دارای شرایط سخت گیرانه‌تری است ولی داشتن گواهی معاینه فنی برتر به منزله نداشتن یا عدم تولید و انتشار آلایندگی نیست. او افزود: در شرایط اضطراری آلودگی هوای شهر بنابر تصمیم‌سازی کمیته‌های تخصصی، تردد هرچه کمتر خودروهای با سوخت فسیلی و جلوگیری از ایجاد ترافیک و تولید آلایندگی ایستایی می‌تواند در کنترل افزایش آلایندگی محیطی موثر باشد. سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 300 هزار خودرو موفق به دریافت معاینه فنی برتر در تهران شده‌اند. از ابتدای اجرای مرحله نخست طرح کاهش آلودگی هوا در آذر 95 تمامی خودروها می‌توانند نسبت به دریافت معاینه فنی برتر در مراکز به صورت اختیاری اقدام کنند.رانندگان خودروهایی که موفق به اخذ معاینه فنی برتر شوند امتیاز 25 درصد تخفیف جهت تردد در محدوده طرح ترافیک جدید را دارند.

لزوم بهره‌گیری از سامانه هشدار سریع زلزله در مترو

رضا کرمی محمدی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر بهره‌گیری از دستاوردهای هوشمند‌سازی در مجموعه برنامه‌های مدیریت بحران بر ضرورت پیش بینی سامانه هشدار سریع زلزله در فضاهای زیر سطحی و مترو تاکید کرد.

به گزارش فارس، رضا کرمی در هفتمین نشست کمیته عملیاتی واکنش اضطراری در مترو و فضاهای زیرسطحی که با حضور رییس کمیته ایمنی و بحران شورای شهر تهران و سایر اعضای این کمیته در محل سالن جلسات شورای شهر تهران برگزار شد، تصریح کرد: برای پیشگیری و کاهش خطرپذیری، مقوله هوشمند‌سازی با هدف بالابردن ایمنی مترو در حوزه پدافند غیر عامل و مدیریت بحران ضروری و با اهمیت است. کرمی محمدی با بیان اینکه فعالیت‌های وسیعی در خطوط 6 و 7 مترو انجام گرفته است افزود: با توجه به مخاطره زلزله تهران و ضرورت افزایش آمادگی، پیش‌بینی و به‌کار‌گیری سامانه هشدار سریع زلزله در فضاهای زیرسطحی به خصوص در مترو می‌تواند موثر باشد. در این جلسه همچنین، زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با تاکید بر ایمنی‌سازی خطوط مترو گفت: ایمن‌سازی و مناسب‌سازی خطوط مترو چه آنها که در دست بهره‌برداری است و چه خطوط قدیمی برای تمام گروه‌های شهروندان به خصوص معلولان باید مورد توجه قرار گیرد که خوشبختانه در خطوط 6 و 7 این ایمن‌سازی در حال انجام است.

 

 

ارسال نظر