منشا بوی نامطبوع پایتخت امروز اعلام می‌شود

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۴۰۸
منشا بوی نامطبوع پایتخت امروز اعلام می‌شود

گروه راه و شهرسازی|

 روز گذشته باز هم شهروندان تهرانی در برخی مناطق غربی و مرکزی شهر بوی نامطبوعی را استشمام کردند. این بوی نامطبوع برای اولین‌بار دی ماه سال گذشته منتشر شد و همزمان فرضیه‌های مختلفی برای آن عنوان شد و در‌نهایت هیچ‌گاه منشا دقیق این بو اعلام نشد و این موضوع مسکوت ماند تا اینکه در ۱۰ آذرماه سال جاری دوباره بوی مرموز بخش‌هایی از پایتخت را فرا گرفت و باعث شد که پرونده بوی نامطبوع پایتخت مجدد گشوده و گمانه‌زنی‌ها و اقداماتی درباره شناسایی منشا آن آغاز شود.

از 10 آذر تاکنون چندین بار این بوی نامطبوع در بخش‌هایی از شهر استنشاق شده است. میزان بو در مناطق مرکزی به گونه‌ای است که نفس کشیدن را سخت می‌کند و این در حالی است که امکان دارد این بو در دراز مدت تاثیر نامطلوبی بر سلامتی جسمی و روحی شهروندان داشته باشد. موضوعی که قبلا دکتر بیت‌اللهی، رییس بخش زلزله‌شناسی وزارت راه و شهرسازی به آن اشاره کرده بود. به همین دلیل نیاز است تا هر چه سریع‌تر نوع و منشا این بو شناخته شود تا بتوان جلوی تاثیرات احتمالی آن بر سلامت شهروندان را گرفت. اما از رفتار مسوولان مربوطه این‌گونه بر می‌آید که توجه چندانی به این امر نداشته و تاکنون اقدام جدی برای شناسایی منشا بوی نامطبوع پایتخت نکرده‌اند.

یک‌شنبه هفته جاری محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران از تشکیلات مدیریت بحران شهرداری تهران به دلیل کم کاری در این زمینه گله کرد و گفت: لازم بود جلسه ویژه‌ای برای بررسی این موضوع برگزار شود. محسن هاشمی همچنین گفته بود، بحران نباید حتما منجر به کشته شدن افراد بشود تا تشکیل جلسه بدهند بلکه باید برای همین موضوع جلسه‌ای تشکیل می‌دادند. هاشمی درخصوص اینکه گفته می‌شود در شهرداری پولی برای خرید تجهیزات مورد نظر برای بوی نامطبوع وجود ندارد، گفت: «باید اولا بررسی‌ها انجام شود ببینیم منبع این بو کجاست. یعنی اول باید منشا بو معلوم شود و سپس درخصوص‌تجهیزات و بودجه صحبت شود.» در حالی که شهروندان تهرانی در بدترین شرایط نفس می‌کشند اما رضا کرمی محمدی، رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد که شنبه هفته آینده اعضای کارگروه مدیریت بحران شهر تهران برای بررسی بوی نامطبوع جلسه برگزار خواهند کرد.

رضا کرمی محمدی برگزاری این جلسه را به دلیل گلایه محسن هاشمی از برگزار نکردن جلسه دراین رابطه دانست و گفت: «به گلایه ایشان احترام می‌گذاریم» اما ظاهرا رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران فراموش کرده است اکنون شهر تهران در شرایط بحرانی قرار دارد و وظیفه این سازمان انجام اقدام‌های فوری در شرایط بحرانی است نه اینکه 10 روز بعد از حادثه تازه دور هم جمع شوند تا دلیل حادثه را پیدا کنند.

او در این باره گفت: با توجه به صحبت‌های محسن هاشمی قرار است روز دوشنبه دعوتنامه‌هایی را برای اعضای کارگروه مدیریت بحران بفرستیم تا در روز شنبه پیش‌رو یعنی 30 آذرماه جلسه‌ای تشکیل شود تا نتایج بررسی همه سازمان‌ها جمع‌بندی شده و به اطلاع مردم برسد.

    اعلام منبع بوی نامطبوع تهران امروز

اما نکته جالب که نشان از عدم هماهنگی دستگاه‌های مختلف در مواجهه با این بحران دارد این است که در حالی که سازمان مدیریت بحران شهر تهران هفته آینده می‌خواهد جلسه‌ای برای بررسی این موضوع برگزار کند اما محمد تقی‌زاده معاون عمرانی استانداری تهران خبر داد که روز سه شنبه منبع یا منابع اصلی انتشار بوی نامطبوع تهران را اعلام می‌کند. محمد تقی‌زاده در این باره گفت: تاکنون دو جلسه کارشناسی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف درباره بوی نامطبوع تهران برگزار شده است و امروز در جلسه‌ای با حضور استاندار تهران، جمع‌بندی نهایی آن صورت گرفته و نتایج اعلام خواهد شد.

کرمی محمدی نیز درباره بوی نامطبوع تهران توضیحاتی ارایه کرد و گفت: ما یکسری بررسی‌هایی انجام دادیم و به یک نتایجی هم درخصوص‌ منشا بوی نامطبوع رسیدیم. اینکه ما بخواهیم به صورت مطلق و براساس یک وظیفه ذاتی به سراغ بررسی این موضوع برویم این کار را نکرده‌ایم به خاطر اینکه اعتقاد داشتیم در این موضوع سازمان محیط زیست، شرکت کنترل کیفیت هوا و دستگاه‌های دیگر مسوولیت دارند و از قضا تجهیزات آن شرکت‌ها و دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای شناسایی او و تشخیص عوامل آن قوی‌تر بوده است و تلاش کردیم کار تکراری انجام نشود. او افزود: البته بیکار هم ننشستیم و به سراغ آن رفتیم که ببینیم آیا اصلا سنسور و تجهیزاتی برای بررسی چنین وضعیتی در کشور وجود دارد یا خیر، که به این نتیجه رسیدیم در کشور چنین سنسوری وجود ندارد.تحقیقات‌ را صرفا معطوف به داخل کشور نکردیم و کشورهای پیشرفته دنیا را هم بررسی کردیم و فهمیدم که در رابطه با انتشار بو یکسری سنسور در خارج از کشور وجود دارد.در حال حاضر هم درصدد تهیه و خرید این سنسورها هستیم.البته بودجه سازمان بسیار محدود است و طبیعتا اگر دوستان در سایر بخش‌ها کمک کنند می‌توانیم این تجهیزات را خریداری کنیم.

به گزارش «تعادل»، همزمان با انتشار بوی نامطبوع در تهران که از روز شنبه شروع شده است، آلودگی هوای تهران نیز شدت یافته و در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه میزان آلودگی هوا در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت.به همین دلیل مدارس شهر تهران در این دو روز تعطیل شد اما تعطیلی مدارس هم کمکی به کاهش آلودگی هوای شهر نکرد و ظاهرا باید مانند همیشه منتظر باد و باران بمانیم تا شاید شرایط جوی به بهتر شدن هوای تهران کمک کند و شهروندان تهرانی را از تنفس هوای کثیف وآلوده همراه با بوی نامطبوع نجات دهد. محسن روشنی، مدیر واحد پایش آلودگی هوا و صدای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز درباره بوی نامطبوع چند روز اخیر تهران توضیحاتی ارایه کرد و گفت: چند روزی است که بوی نامطبوع برای ساعاتی شهروندان تهران را می‌آزارد. روز یک‌شنبه (24 آذرماه) در دو مقطع زمانی بوی نامطبوعی در برخی مناطق پایتخت استشمام شد که ترکیبات آنها متفاوت بود. به گفته او روز یک‌شنبه (۲۴ آذرماه) حدود ساعت ۱۱ تا ۱۴ بوی نامطبوعی در برخی مناطق استان تهران استشمام شد و میزان دی اکسید گوگرد در بعضی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا مانند مسعودیه، شهر ری، شهید محلاتی و پیروزی افزایش پیدا کرد بنابراین مانند بوی استشمام شده در دو روز قبل (۲۳ آذرماه) بود. مدیر واحد پایش آلودگی هوا و صدای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه روز یک‌شنبه عصر در برخی مناطق شهر تهران دوباره بوی نامطبوعی استشمام شد، گفت: میزان دی اکسید گوگرد این «بو» بالا نبود و هنوز نمی‌توانیم به‌طور قطعی درباره ترکیبات آن اظهارنظر بکنیم. بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، روز گذشته در حالی که کیفیت هوا در ۱۱ ایستگاه سنجش آلودگی هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت، اطلاعات ۱۴ ایستگاه از ۳۲ ایستگاه فعال، (۲۵ آذرماه) اعلام نشده بود. همچنین بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، روز گذشته کیفیت هوای پایتخت در ایستگاه‌های شریف (منطقه ۲)، شهرداری منطقه ۲، تربیت مدرس (منطقه ۶)، ستاد بحران (منطقه ۷)، شهرداری منطقه ۱۰، شهرداری منطقه ۱۱، پیروزی (منطقه ۱۳)، شادآباد (منطقه ۱۸)، شهرداری منطقه ۲۰، شهرداری منطقه ۲۱، شهرداری منطقه ۲۲ ناسالم برای همه گروه‌هاست یعنی بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ قرار داشت .

کیفیت هوا در ایستگاه‌های اقدسیه (منطقه ۱)، پونک، گلبرگ (منطقه ۸)، اتوبان محلاتی (منطقه ۱۴)، مسعودیه (منطقه ۱۵) ناسالم برای گروه‌های حساس، یعنی بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار داشت.  به گزارش ایسنا، همچنین اطلاعات ۱۴ ایستگاه‌ زیر مجموعه سازمان محیط زیست شامل سوهانک (منطقه ۱)، دانشگاه شهید بهشتی (منطقه ۱)، پاسداران (منطقه ۳)، دانشگاه علم و صنعت (منطقه ۴)، ژئوفیزیک (منطقه ۶)، دانشگاه تهران (منطقه ۶)، پارک رازی (منطقه ۱۱)، میدان امام خمینی (منطقه ۱۲)، پارک شکوفه (منطقه ۱۴)، شهرداری منطقه ۱۵، پارک سلامت (منطقه ۱۷)، پارک قائم (منطقه ۱۸)، فرمانداری شهر ری (منطقه ۲۰)، شهرک چشمه (منطقه ۲۲) اعلام نشده بود.

    تداوم آلودگی هوای تهران طی امروز

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران کاهش سرعت باد همراه با بارش پراکنده باران و انباشت آلاینده‌ها تا امروز (۲۶ آذرماه) ادامه دارد و همزمان با آغاز تردد خودروها بر غلظت ذرات معلق افزوده می‌شود و درنتیجه در بیشتر مناطق کیفیت هوا در شرایط ناسالم به‌ویژه برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت.

همچنین طی روز با افزایش سرعت باد و بارش باران در برخی ساعات تا حدودی شرایط مناسبی برای پراکندگی آلاینده‌ها فراهم خواهد شد و بهبود نسبی کیفیت هوا دور از انتظار نخواهد بود. با این حال، در ساعات اوج ترافیک شبانگاهی سه‌شنبه و با کاهش سرعت باد و تجمع ذرات معلق در مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود کیفیت هوا در این مناطق در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار بگیرد.

 

ارسال نظر