اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۷:۰۳
کد خبر: ۱۳۶۱۲۸

صدور کارت اعتباری برای خرید مصالح ساختمانی

وزیر راه و شهرسازی از ایجاد یک بازار تعهدی و نقدی به نام کارت اعتباری مصالح ساختمانی و خدمات فنی مهندسی تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: افزایش سقف تسهیلات مسکن از دستور کار خارج شده، چرا که آثار مخرب آن بیشتر از سازندگی است.

به گزارش فارس، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در برنامه تلویزیونی نگاه یک در پاسخ به اینکه آیا افزایش وام مسکن لزوما می‌تواند رونق ایجاد کند و آیا افزایش سقف وام مسکن قیمت مسکن افزاش می‌یابد، گفت: برای طرح ساخت 400 هزار مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی یک طرح مکمل به نام کارت اعتباری مصالح ساختمانی و خدمات فنی مهندسی تهیه شده است. یعنی ایجاد یک بازار تعهدی و نقدی که ما بتوانیم پول را به تولید‌کننده مصالح ساختمانی و عرضه‌کننده خدمات فنی مهندسی پرداخت کنیم. وی افزود: مذاکرات این اقدام صورت گرفته و

تفاهم‌نامه آن تا دو هفته آینده با بانک عامل مبادله خواهد شد و این کمک می‌کند تا ما بتوانیم قدرت خرید را افزایش دهیم و قیمت تمام شده مسکن را بتوانیم تا حدودی مهار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: با این اقدام نه اینکه بخواهیم قیمت تمام شده مسکن را کنترل کنیم، بلکه می‌خواهیم آن را مهار کنیم، چرا که قیمت تمام شده مسکن متاثر از سهم موارد مشخصی است. بنابراین باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که منابع مالی در چرخه اثرپذیری خود قرار گیرد و آثار تورمی در اقتصاد نداشته باشد.اسلامی گفت: پس این اقدام که در حال انجام آن هستیم، ایجاد یک بازار تعهدی برای مصالح ساختمانی و خدمات فنی مهندسی است که این برای اولین‌بار با این کیفیت در کشور در حال رخ دادن است و بسیار کمک خواهد کرد که نقدینگی در جریان تولید و اشتغال بازار مسکن به خدمت گرفته شود.وی در مورد افزایش سقف تسهیلات مسکن گفت: بحث ضرورت افزایش وام مسکن این روزها مطرح است، اما ما به این جمع‌بندی نرسیدیم که باید این کار صورت گیرد، چون مطمئن هستیم، تاثیرات منفی برای متقاضیان و جامعه هدف خواهد داشت. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بنابراین، این افزایش سقف وام مسکن در دستور کار نیست و آثار مخرب این افزایش سقف وام بیشتر از سازندگی آن است.

توضیح درباره تحریم «ماهان‌ایر» از سوی آلمان

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با برخی اخبار منتشر شده مبنی بر تحریم ماهان ایر از سوی آلمان گفت: در این رابطه هیچ مستندی دریافت نکرده‌ایم و چنین خبری را تایید نمی‌کنیم.

به گزارش ایسنا، رضا جعفرزاده ادامه داد: هیچ‌گونه گزارشی از سوی مراجع رسمی دولت آلمان در رابطه با تحریم شرکت‌ هواپیمایی ماهان دریافت نشده است و هیچ یک از مسوولان ذی‌ربط این کشور هم در این خصوص اظهارنظر رسمی نداشته‌اند.

شرکت هواپیمایی ماهان ایر از سال ۲۰۱۹ میلادی دیگر قادر نخواهد بود برای پروازهای خود از فرودگاه‌های این کشور استفاده کند، توضیحاتی را ارایه کرد.هفته گذشته، در گزارشی که نخستین‌بار توسط روزنامه بیلد آلمان و برخی دیگر از رسانه‌های محلی منتشر شد، اعلام شده بود که دولت آلمان قصد دارد در راستای تحریم‌های خصمانه ایالات متحده امریکا علیه ایران شرکت هواپیمایی ماهان ایر را از پرواز و رفت و آمد از فرودگاه‌های این کشور بازدارد.

روسیه تامین‌کننده اصلی هواپیماهای ایران می‌شود

ایران در آستانه امضای قرارداد برای خرید یک ناوگان هواپیمای سوخو ۱۰۰ روسیه قرار دارد و روسیه به دنبال جایگزینی موتورهای امریکایی و قطعات امریکایی این هواپیماها با موتورهای کاملا روسی است. به گزارش ایلنا، پایگاه اینترنتی نشنال اینترست با اعلام این خبر نوشت: سوخو ۱۰۰ هواپیمایی است که اولین پرواز خود را در سال ۲۰۰۸ انجام داد، حدود ۱۰۸ نفر ظرفیت صندلی دارد و ۸۷۰ کیلومتر در ساعت حداکثر سرعت برای این هواپیما محسوب می‌شود.موتور این هواپیما توسط فرانسه ساخته شده است، تا به راحتی بتواند با هواپیماهای ایرباس A۲۲۰ و امبرایر A۱۹۰ رقابت کند. سوخو ۱۰۰ نامزدجایگزینی هواپیماهای ایران شده است، اما این نگرانی وجود دارد به این دلیل که سوپرجت ۱۰۰ شامل حدود ۱۰ درصد از قطعات ایالات متحده امریکا می‌شود، خرید و فروش این هواپیماها تحریم‌های امریکا علیه ایران را نقض کند. مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه، درباره این نگرانی گفته که درطول سه سال گذشته، شرکت‌های هواپیمایی ایران بارها درخواست خرید این هواپیما را به شرکت تولیدی مربوطه فرستاده‌اند اما متاسفانه، یک مشکل وجود دارد و آن این است که این شرکت تولیدی باید از تامین‌کننده امریکایی اجزاء مختلف مجوز دریافت کند. در حالی که آرام کردن شرایط مربوط به تحریم‌های امریکا در مورد فروش قطعات هواپیمای ایالات متحده به ایران بسیار دشوار است، اما تهران همچنان امید دارد که در تولید این هواپیما نقش امریکا کاهش یابد. طرف ایرانی منتظر است تا این مشکل حل شود و سپس به مرحله خرید و انعقاد قرارداد برود. در این صورت ایران اولین کشوری است که این قرارداد را منعقد می‌کند و در این شرایط ایران اعلام کرده است قصد خرید ۵۰۰ فروند هواپیمای جدید را دارد که با این آمار و تلاش‌های روسیه، مسکو تبدیل به تامین‌کننده اصلی هواپیمایی ایران خواهد شد.

 

ارسال نظر