کلنگ احداث پلاسکوی جدید در سالروز حادثه

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۰۰:۳۶:۰۸
کد خبر: ۱۱۴۵۶۱
کلنگ احداث پلاسکوی جدید در سالروز حادثه

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: مقرر شده بیست و نهم دی ماه در مراسم سالگرد حادثه پلاسکو کلنگ ساختمان جدید زده شود و پروژه ساخت آن سه سال طول خواهد کشید. البته شهرداری براساس قوانین و همچون یک مشتری معمولی با بنیاد مستضعفان برخورد کرده است.

مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به نزدیک شدن سالگرد حادثه پلاسکو گفت: جلسات متعددی با شهرداری و بنیاد مستضعفان مالک ساختمان برگزار شده و مقرر شد ساختمانی حدود 10 طبقه جای پلاسکو ساخته شود.

او ادامه داد: البته مساله حاشیه‌یی درخصوص حریم مدرسه ژاندارک وجود دارد که جزو میراث فرهنگی به حساب می‌آید و قرار شد باتوجه به حقوق کسبه میراث فرهنگی با 10 طبقه موافقت کند و سمت مدرسه ژاندارک کمتر بارگذاری شود.

حجت افزود: پلاسکو نیاز به 2 هزار و 300 پارکینگ دارد اما فقط امکان ساخت یک هزار و 300 پارکینگ وجود دارد به همین دلیل بنیاد قبول کرد پارکینگ روبه‌روی ساختمان را ترمیم و از آن هم استفاده کند.

 طرح تفصیلی تا کجا اجرا شده است

حجت درباره تعهد به اجرای طرح تفصیلی و تخلفات صورت گرفته در این زمینه ادامه داد: طرح تفصیلی درست یا غلط در حد پهنه‌بندی بوده و سعی شده

تا حد امکان اجرا شود، اما مداخلات زیادی هم صورت گرفته البته جای سوال دارد آیا با طرح تفصیلی اولیه تهران به آن آرمان‌شهری که باید می‌رسیدیم، می‌رسیم یا خیر و سوال دوم اینکه در پنج سال گذشته طرح تفصیلی تا کجا اجرا شده است.

به گزارش ایلنا، او ادامه داد: در همین رابطه، شورای شهر شهرداری را مکلف کرده ظرف 6 ماه آینده میزان انحرافات از طرح تفصیلی را مورد به مورد بررسی کند اما باز هم سوال این است که آیا واقعا اهداف طرح تفصیلی در بلندمدت پاسخگوست و می‌تواند موجب ارتقای شهر شود؟ این مساله برای من از میزان اجرایی شدن آن اهمیت بیشتری دارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه پایتخت شهر سوخته نیست، افزود: هنوز ظرفیت‌های پنهان زیادی در تهران وجود دارد که نابود نشده و روددره‌ها، بافت تاریخی و ظرفیت باغات جزو این موارد هستند.

حجت با اشاره به اخطار محمد سالاری عضو شورای شهر درخصوص زمزمه‌هایی برای کنار گذاشتن بخشنامه دوم شهردار درخصوص شورای معماری مناطق گفت: اخطار آقای سالاری بجا بود اما شهرداری کنترل می‌کند تا هیچ کدام متوسل به کنار گذاشتن بخشنامه‌ها نشوند.

او درباره تعداد ساختمان‌های بلندمرتبه‌یی که برخلاف اصول طرح تفصیلی مجوز ساخت گرفته‌اند اما هنوز ساخته نشده‌اند، گفت: در حال حاضر شهرداری مشغول شناسایی پرونده‌های مشکوک و بلاتکلیف اینچنینی است و با شهرداران منطقه هر هفته جلساتی را برگزار می‌کند تا پرونده‌ها را مطرح و راه برون‌رفت از آنها را پیدا کند.

 با فساد برخورد می‌کنیم

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران درخصوص شهرداران و کارکنانی از شهرداری که هنگام صدور مجوز یا موارد دیگر تخلف کرده یا نفع شخصی برده‌اند، گفت: باید میان تخلف و فساد تفاوت گذاشت، اینکه یک نفر مبلغی را گرفته و به حساب شهرداری ریخته و همه اینها را با طی کردن مراتب قانونی انجام داده تخلف محسوب می‌شود یا آنکه فردی با استفاده از دسترسی ویژه‌یی که دراختیار شهرداران مناطق قرار دارد با طی کردن مراتب قانونی مجوزی صادر کرده و آن را در اختیار شهرداری قرار داده هم با فساد تفاوت دارد.

او ادامه داد: اگر معلوم شود که فردی، خود و خانواده‌اش سود شخصی از تخلف برده، فساد محسوب می‌شود و باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

حجت در پاسخ به اینکه چه تعداد از کارکنان به دستگاه‌های قضایی معرفی شده‌اند، گفت: عدد دقیق آن را نمی‌دانم اما اطلاع دارم که تعدادی از آنها به‌علت فساد به قوه قضاییه معرفی شده‌اند چراکه دیگر بحث درباره بیت‌المال است و این مسائل از طریق حراست شهرداری قابل حل نیست و باید دستگاه قضایی ورود کند البته جزو حیطه کاری من محسوب نمی‌شود.

او با بیان اینکه بدون مشارکت مردم اداره شهر غیرممکن خواهد بود، ادامه داد: با صدور بخشنامه سعی کردیم شفافیت ایجاد کنیم تا مردم تهران از ظرفیت‌های فوق‌العاده شهر بهره‌مند شوند. به گفته این مقام مسوول، در طول دهه‌های گذشته طوری با مردم صحبت کردیم که گویا مسوولیتی

در قبال شهر ندارند و شهرداری باید همه کارهای شهر را انجام دهد، در حالی که شهرداری از طریق شهروندان باید هزینه‌اش را تامین کند.

توافق خطرناکی در شهرداری انجام نشده است

حجت در ادامه با تاکید بر اینکه از یکم شهریور امسال دیگر هیچ توافق خطرناکی در شهرداری صورت نگرفته است، ادامه داد: به صورت مکرر اخطار کرده‌ایم که هیچ توافقی صورت نگیرد و حتی از کارکنان خواسته‌ایم هر اقدامی می‌کنید باید روی سیستم ثبت شود وگرنه غیرقانونی است. می‌خواهید مالی را ببخشید این کار را انجام دهید اما باید روی سیستم باشد دیگر کار روی تاریکی و پنهان‌کاری تمام شده است.

حجت درباره تعیین تکلیف ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه 22 گفت: در منطقه 22 اتفاقات فراوانی رخ داده است. قول و قرارهای فراوانی گذاشته‌اند و پول‌های فراوانی گرفته‌اند. باید به همه آنها رسیدگی کرد. برخی از این پرونده‌ها مالی است و شرایط برخی پروژ‌ه‌ها مانند شرایط موسسات مالی غیرمجاز است.

معاون شهردار درباره معضلات موجود درباره حریم شهر تهران یادآور شد: در زمینه حریم شهر تهران مشکلات فراوانی با وزارت راه و شهرسازی وجود دارد و جلسات متعددی در این زمینه گرفته شده است و تصمیم گرفتیم لایحه قانونی‌ای برای حریم شهر تهران به مجلس ارائه دهیم چراکه شرایط حریم پایتخت باید نسبت به بقیه شهرها مستثنا باشد. البته توافقاتی نیز با استانداری صورت گرفته تا جلوی سوءاستفاده سودجویان گرفته شود.

 خروج قطار شهرداری از ریل تراکم‌فروشی

او با بیان اینکه باید قطار شهرداری از ریل تراکم‌فروشی خارج شود و تغییر مسیر دهد، گفت: البته این تغییر مسیر ممکن است مدت‌ها به طول انجامد، اما باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا مانع از فروش آینده شهر شویم. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در مورد فروش هولوگرام با بیان اینکه فروش هولوگرام یک مسیر ابداعی از سوی مدیریت قبلی شهری برای پرداخت بدهی‌هایش بوده است، گفت: البته تسویه حساب، تهاتر و... روش بدی نیست اما اینکه این هولوگرام به چه کسانی؟ به چه دلیل و... داده می‌شود جای سوال است.

حجت با بیان اینکه از 18 هزار میلیارد تومان درآمد شهرداری 11 هزار میلیارد تومان در حوزه معماری و شهرسازی بوده است، اظهار کرد: این نشان می‌دهد که هدف اصلی شهرداری در تامین درآمد به روش صدور پروانه، فروش شهر و... بوده است. این درحالی است که در تهران ظرفیت‌های بالقوه‌یی وجود دارد که موردشناسایی قرار نگرفته، مثلا تعدادی از ساختمان‌های رها شده در سطح شهر وجود دارد که بلاتکلیف است و طبق قانون این ساختمان‌ها که در مرحله خطرناکی قرار دارند و آلودگی‌هایی را برای شهر به ارمغان می‌آورند، باید عوارض بدهند.

 

 

ارسال نظر