گرانی لوازم خانگی بدون مجوز/ دبیر اتحادیه لوازم خانگی: صمت مطلع است

۱۴۰۱/۱۰/۱۸ - ۰۸:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۲۷۳
گرانی لوازم خانگی بدون مجوز/ دبیر اتحادیه لوازم خانگی: صمت مطلع است

تغییر قیمت لوازم خانگی نیاز به اخذ مجوز دارد با این حال تولیدکنندگان بدون اخذ مجوز نسبت به افزایش قیمت اقدام کرده و صمت نیز در نامه‌نگاری با تولیدکنندگان، منتظر دریافت دلایل گرانی است.

به گزارش مهر، آخرین بار تیر ماه سال جاری قیمت لوازم خانگی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافت؛ پس از آن وزارت صمت اعلام کرد که فعلاً قیمت این محصول دستخوش تغییر نخواهد شد زیرا در صورت گرانی نه تنها بازار داخل بلکه بازار خارج هم از دست می‌رود.

محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صمت در این ارتباط گفته بود که «قیمت‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتوان بازار هدف صادراتی تعریف و کالاها را به کشورهای دیگر نیز صادر کرد. در حال حاضر تلاش ما بر این است که قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که کالا قابلیت صادرات پیدا کنند و در کشورهای منطقه حضور فعالی داشته باشیم. اگر قیمت‌ها غیرمنطقی افزایش یابد بازار داخلی را هم از دست می‌دهیم چه برسد به بازارهای خارجی.»

با این حال پس از جهش ارزی که از حدود دو ماه پیش شروع شد، ۳ تولیدکننده اقدام به افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت محصولات خود بدون نظرخواهی از وزارت صمت کردند و این در حالی است که برای تغییر قیمت لوازم خانگی، تولیدکنندگان باید مستندات و مدارک مربوطه را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارجاع و پس از بررسی، در ستاد تنظیم بازار در مورد تغییر قیمت تصمیم‌گیری شود.

صمت مطلع است

در همین ارتباط محمدحسین رحیمی دبیر هیات‌مدیره اتحادیه لوازم خانگی با بیان اینکه تولیدکنندگان با گران شدن ارز قیمت‌ها را سریع بالا می‌برند ولی وقتی ارز پایین می‌آید مدعی می‌شوند که جنس را در زمان گرانی ارز خریده‌ایم، گفته است: گرانی لوازم خانگی را به وزارت صمت هم گزارش دادیم و آنها هم از گران کردن اجناس باخبر هستند.

به گفته وی، متولیان وزارت صمت به تولیدکنندگان نامه فرستاده‌اند که دلایل افزایش قیمت را برای ما بفرستید و اگر موجه بود مجوز آن را صادر می‌کنیم.

رحیمی لزوم ورود وزارت صمت به این قضیه را الزامی دانست و نسبت به افزایش بیشتر قیمت‌ها با نزدیک شدن به شب عید هشدار داد.

بر این اساس، افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی در حالی است که طبق اذعان فعالان بازار، در حال حاضر وضعیت خرید و فروش مناسب نبوده و بازار به نوعی در رکود به سر می‌برد؛ اکبر پازوکی رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در این ارتباط گفته بود که «افت قدرت خرید مردم در تقاضا تأثیر مستقیم گذاشته و فروش حدود ۸۰ درصد افت کرده است، بنابراین افزایش قیمت می‌تواند به نوعی خودزنی باشد.»

در همین حال، امید قالیباف گفته است: در تیرماه امسال مجوز افزایش 15 درصدی قیمت برای تلویزیون و همچنین مجوز افزایش 10 درصدی برای یخچال، یخچال فریزر، ماشین لباس‌شویی صادر شد و بعد از آن هیچگونه مجوز افزایش قیمتی برای لوازم خانگی صادر نشده است.

سخنگوی وزارت صمت با تاکید بر اینکه هرگونه افزایش قیمت در لوازم خانگی باید بر اساس دریافت مجوز از سازمان‌های مربوطه انجام شود، گفت: تولید‌کنندگان اگر درخواست افزایش قیمت دارند باید درخواست خود را به سازمان حمایت ارایه دهند تا بررسی شود.

 

 

ارسال نظر