اخبار صنعت و تجارت

۱۴۰۱/۱۰/۰۷ - ۰۶:۵۰:۳۶
کد خبر: ۱۹۵۸۰۰

تسهیل فرود سرمایه شرکت‌های چینی در قشم

رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: جزیره قشم بواسطه موقعیت ویژه ژئوپلیتیکی و وجود ظرفیت‌های متعدد اقتصادی می‌تواند مقصد خوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی باشد و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شرایط سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در قشم تسهیل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، افشار فتح الهی در دیدار سفیر چین، اظهار داشت: راه‌اندازی کنسولگری کشور چین در بندرعباس می‌تواند منافع اقتصادی خوبی برای استان هرمزگان و منطقه آزاد قشم به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: جزیره قشم به‌دلیل ضوابط و قوانین ویژه منطقه آزاد قشم این ظرفیت را دارد تا دفتر مستقلی برای ارایه خدمات به سرمایه‌گذاران و شرکت‌های چینی فعال در جزیره مستقر شود. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در سال‌های گذشته پیمان خواهرخواندگی میان قشم و شهر گوانگجو چین بسته شد و امیدوار هستیم شرایط برای تمدید این تفاهم‌نامه همکاری با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان این دو منطقه آزاد فراهم گردد.

به گفته فتح الهی؛ سازمان منطقه آزاد قشم برای انجام سرمایه‌گذاری مشترک، ایجاد شهرک‌های صنعتی و تولیدی مشترک و همچنین ایجاد مناطق آزاد مشترک با چینی‌ها آمادگی کامل دارد.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های چینی نباید وابسته به مذاکرات برجام باشد، خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به دنبال تسهیل شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های چینی در قشم هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور آنها در جزیره باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ابراز امیدواری کرد تا حضور سفیر چین و آشنایی او با موقعیت ویژه جزیره قشم و ظرفیت‌های موجود در منطقه، شرایط برای معرفی بهتر منطقه آزاد قشم به شرکت‌های چینی فراهم شود. فتح الهی در پایان گفت: در حال حاضر چین تنها کشوری است که جمهوری اسلامی توافق نامه ۲۵ ساله به امضا رسانده و این مهم نشان‌دهنده نگاه ویژه نظام مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت سیزدهم در اجرای سیاست نگاه به شرق است.

براساس این گزارش، سفیر چین در جمهوری اسلامی ایران نیز در این جلسه تاکید کرد: با استقرار سرکنسول کشور چین در دفتر بندرعباس ارتباط میان شرکت‌های چینی فعال در منطقه تسهیل شده و امکان سرمایه‌گذاری بیشتر فراهم می‌شود.

چانگ هوآ با اشاره به برخی مشکلات شرکت‌های چینی فعال در منطقه آزاد قشم، افزود: امیدوار هستیم با تشویق شرکت‌های چینی برای حضور در ایران و به ویژه منطقه آزاد قشم، شاهد فعالیت اقتصادی بیشتر آنها در این منطقه باشیم.

وی ادامه داد: توافق‌نامه همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین و همچنین تفاهم نامه خواهرخواندگی میان قشم و گوانگجو با هدف توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی به امضا رسیده و درصدد هستیم تا این مساله به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.

سفیر چین در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: سفارت چین مسوولیت پیگیری اجرای این توافق نامه‌ها را برعهد دارد و انتظار داریم با بهبود وضعیت کرونا در کشور چین، شرایط برای سفر و ملاقات حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با طرف چینی ایجاد شود.

هوآ با بیان اینکه کشور چین تحریم‌های امریکا و کشورهای غربی علیه ایران را محکوم می‌کند، تاکید کرد: روابط دو جانبه میان ایران و چین، بدون توجه به سرنوشت مذاکرات برجام ادامه خواهد داشت و امیدواریم شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های چینی در قشم تسهیل شود.

 

صادرات خاک‌های معدنی آزاد شد

گمرک ایران در بخشنامه‌ای، بلامانع بودن صادرات خاک‌های معدنی (کنسانتره‌های آهن، سرب و....) با رعایت موضوع ماده ۲۱ قانون حفاظت از خاک و لیست اعلامی را ابلاغ کرد.

به گزارش ایلنا در بخشنامه گمرک آمده است: پیرو بخشنامه شماره ۲۱۹/۱۴۰۱/۱۰۷۲۸۱۵ مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۲۷ موضوع لغو محدودیت‌های صادراتی محصولات معدنی، به پیوست تصویر نامه شماره ۶۰/۲۲۵۹۹۳ مورخ ۱۴۰۱/۹/۱۹ دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت منضم به نامه شماره ۶۰/۲۰۸۱۶۵ مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۹ و ۶۰/۱۹۲۲۰۳ مورخ ۱۴۰۱/۸/۹ مدیرکل دفتر صنایع معدنی آن وزارتخانه در خصوص ضوابط صادرات خاک‌های معدنی (کنسانتره‌های آهن و سرب و...) عیناً جهت اقدام لازم مطابق با مفاد نامه‌های مذکور و با رعایت سایر قوانین و مقررات ارسال می‌گردد.

ضمناً تأکید می‌گردد آخرین فهرست مواد معدنی موضوع ماده ۲۱ قانون حفاظت از خاک که طی بخشنامه شماره ۲۵۱/۱۴۰۱/۱۳۰۵۵۷۰ مورخ ۱۴۰۱/۰۹/۰۶ ابلاغ گردیده است، به قوت خود باقی است.

 

آغاز جمع‌آوری مرغ مازاد با همکاری تشکل‌ها

مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی گفت: استفاده از تسهیلات تشکل‌ها و اتحادیه‌های مردمی ۲ استان مازندران و اصفهان برای جمع‌آوری مرغ مازاد تولیدکننده‌ها از روز گذشته آغاز شد.

به گزارش ایسنا، در حالی که روز گذشته مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور اعلام کرد که وزارت جهادکشاورزی هنوز فرصت نکرده مرغ مازاد از بازار را جمع‌آوری کند و مرغداران به دلیل مازاد مرغ و عدم جمع‌آوری آنها دچار ضرر و زیان شده‌اند اخیرا وزارت جهاد کشاورزی خبر از جمع‌آوری مرغ مازاد داده است.

مسعود امراللهی با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت مرغ با نرخ مصوب (۶۳ هزار تومان) حدود ۱۰ هزار تومان فاصله دارد، افزود: در حال حاضر در استان مازندران حدود ۷۰ میلیارد تومان و در استان اصفهان حدود ۴۰ میلیارد تومان از تسهیلاتی که به تشکل‌ها و اتحادیه‌های مردمی برای جمع‌آوری و خرید مرغ‌های مازاد تولیدکننده‌ها تخصیص داده شده، استفاده شده است.

وی افزود: یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم نسبت به خرید 5 هزار تن مرغ مازاد از سه استان گلستان، مازندران و گیلان اقدام کرده است که با انجماد کردن آن در زمان مناسب وارد بازار کند.

 

ارسال نظر