اخبار

۱۴۰۱/۰۹/۳۰ - ۰۱:۲۴:۲۲
کد خبر: ۱۹۵۵۳۶

حذف 589 مصوبه مزاحم درمناطق آزاد

مدیرکل امور حقوقی و تقنین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با بیان اینکه 589 مصوبه و بخشنامه و مقررات مرتبط با مناطق آزاد در فرآیند مقررات زدایی حذف شد گفت: به عبارتی فقط 5/37 درصد مقررات مرتبط با این مناطق معتبر باقی مانده است.به گزارش فرینا، محسن پور احمدی در مراسم رونمایی از کتاب تنقیح و تدوین مجموعه قوانین و مقررات مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، افزود: پیش از تنقیح 943 مصوبه و بخشنامه درباره این مناطق وجود داشت که بیش از 45 درصد آن پالایش شد و حالا تنها 364 مصوبه و بخشنامه معتبر و در مجموعه مربوطه مدون گردید. پوراحمدی ادامه داد: به این ترتیب سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در مناطق آزاد با سهولت بیشتری می‌توانند به وجود ظرفیت قانونی و سایر مزایای آن در مناطق آزاد به خوبی قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی آگاه شوند. وی با بیان اینکه مجموعه قوانین و مقررات مناطق آزاد به عنوان سومین مجموعه تنقیحی است که در دولت سیزدهم به تصویب رسید، افزود: با تصویب مصوبات منقح شده در دولت مغایریت‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی در انطباق با قوانین و مقررات مناطق آزاد رفع و دیگر دستگاه اجرایی نمی‌تواند مدعی بی‌اعتباری مقررات مربوطه شود.  پوراحمدی گفت: به جهت ویژگی خاص بودن مقررات مناطق آزاد، ضرورت ایجاب می‌کند همواره قوانین و مقررات در این مناطق تنقیح شود. در این راستا در خرداد ماه ۱۳۹۱ و در اردیبهشت 1394 و در مرحله سوم در ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱ این مجموعه قوانین و مقررات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورد تنقیح قرار گرفته است. پوراحمدی گفت: با توجه به اینکه بیش از 95 درصد از کل قوانین و مقررات مناطق آزاد در این مجموعه تقنینی مدون شده در حال حاضر جامعیت دارد در نظر است به عنوان اولین مقررات جامع در نظام تقنینی کشور در آینده نزدیک رونمایی شود. وی ادامه داد: در صورت تدوین و ابلاغ مقررات جامع مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، دیگر دستگاه اجرایی در لوایح پیشنهادی خود نمی‌توانند به موضوع یاد شده بپردازند و هرگونه تغییر و اصلاح و الحاق مقررات با موضوع فوق، صرفا از طریق مقررات جامع مناطق آزاد و از طریق شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی پیشنهاد خواهد شد و این امر به ثبات در وضع مقررات و افزایش اعتماد برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی کمک خواهد کرد.

مجلس با عرضه خودرو در بورس موافق است

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه موافق عرضه خودرو در بورس هستیم، گفت: دولت از طرح کمیسیون برای عرضه هر چه بهتر خودرو در بورس حمایت نکرد که این به معنای مخالفت مجلس با عرضه در بورس نیست. علی جدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد نظر مجلس درباره عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار کرد: مجلس با عرضه خودرو در بورس کالا موافق است و در این بین کمیسیون صنایع پیشنهاداتی برای بهبود روند معاملات دارد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما در کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرحی را برای عرضه هر چه بهتر خودرو در بورس کالا ارایه کردیم که دولت از آن حمایت نکرد، اما این به آن معنا نیست که ما با عرضه خودرو در بورس کالا موافق نیستیم. جدی افزود: مکانیزم بورس کالا به کشف قیمت برای عرضه کالاها مشروعیت می‌دهد و ما معتقد به اصلاح روش عرضه خودرو هستیم تا این طرح موفق شود. وی تاکید کرد: طرح استیضاح وزیر اقتصاد به دلیل عرضه خودرو در بورس کالا، کذب محض است و تاکید می‌کنم مجلس با عرضه خودرو در بورس کالا موافق است و پیشنهاداتی را برای بهبود روند معاملات دارد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: افزایش نرخ ارز و رشد قیمت کالاها و لزوم تدابیر دولت در این حوزه از موارد مورد توجه در این روزها است و ارتباطی با عرضه خودرو در بورس کالا ندارد.

بازار راکد است

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، هر گونه افزایش قیمت لوازم خانگی خودزنی است و در صورت گران کردن، محصولات را باید در انبار نگه داشت. بررسی بازار لوازم خانگی طی بازه زمانی یک ساله نشان می‌دهد که به دلیل کاهش قدرت خرید جامعه و عدم همخوانی قیمت‌های موجود در بازار و درآمد مردم، خرید و فروش در بازار لوازم خانگی نسبت به سنوات قبل به صورت محسوسی کاهش یافته است. آنطور که فعالان بازار لوازم خانگی می‌گویند در حال حاضر حتی با قیمت‌های کارخانه هم برای محصولات خریداری وجود ندارد و موارد خاصی مثل متقاضیان خرید جهیزیه در بازار حضور دارند و مردم مگر به ضرورت از خرید لوازم خانگی سرباز زده و این گروه کالایی را از اولویت‌های خرید خود خارج کرده‌اند.به گفته فعالان بازار، شرایط به سمتی رفته است که تقریباً طی دو سال گذشته تعمیر لوازم خانگی به جای خرید رونق گرفته است؛ به گونه‌ای که در بسیاری از روزها مغازه داران ۳ یا ۴ قلم کالا می‌فروشند و انبارها از ابتدای سال تاکنون به ندرت خالی شده‌اند. در این رابطه اکبر پازوکی رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به مهر گفت: اگرچه افزایش نرخ ارز روی قیمت محصولات لوازم خانگی تأثیر نگذاشته است و قیمتها تغییری نکرده اما بازار همچنان راکد است. وی افزود: البته باید دقت شود که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، هر گونه افزایش قیمت لوازم خانگی خودزنی است و در صورت گران کردن، محصولات را باید در انبار نگه داشت زیرا در حال حاضر هم خریدار خاصی در بازار نیست. پازوکی تصریح کرد: کسی که قبلاً با دو ماه پس انداز می‌توانست یک ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک بخرد اما هم در شرایط فعلی اگر ۶ ماه هم پس انداز کند باز نمی‌تواند این کالا را بخرد. بنابراین زمانی که کالایی در گروه لوازم خانگی خراب شود، کسی نمی‌رود کالای جدیدی بخرد بلکه همان کالا را تعمیر می‌کند. 

 

ارسال نظر