اخبار

۱۴۰۱/۰۹/۱۰ - ۰۰:۳۹:۲۳
کد خبر: ۱۹۴۸۹۰

لیست کالاهای مشمول  کاهش حقوق گمرکی 

مدیرکال دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به مدیرکل دفتر واردات گمرک، فهرست کالاهای مشمول کاهش حقوق گمرکی از چهار درصد به یک درصد را اعلام کرد.به گزارش ایسنا، بر اساس بند (ه) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد، از جمله محاسبه حقوق ورودی بر اساس نرخ ارز اعلام شده بانک مرکزی، نرخ سامانه مبادله الکترونیکی (ای تی اس) در روز اظهار و مطابق ماده ۱۴ قانون امور گمرکی است. همچنین در سال ۱۴۰۱ نرخ چهار درصد حقوق گمرکی یاد شده در صدر بند (د) ماده (۱) قانون امور گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی باید به یک درصد تقلیل می‌یافت که لیست این کالاها تاکنون توسط وزارت صمت به گمرک اعلام نشده بود. بر این اساس و طبق نامه‌ای که از سوی وزارت صمت به گمرک ارسال شده است، ردیف تعرفه‌های مشمول کاهش حقوق گمرکی از ۴ درصد به ۱ درصد اعلام شده است و بنابراین از تاریخ ابلاغ این قانون نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزا  و قطعات، ماشین الات و تجهیزات به یک درصد تقلیل می‌یابد.

تعرفه صادرات  سه قلم کالا برداشته شد

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت که با پیگیری‌های این کمیسیون تعرفه صادرات سه محصول کشاورزی پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی برداشته شد. محمدجواد عسکری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طبق ماده ۲۳ قانون دایمی و همچنین بند (ش) تبصره ۸ قانون ۱۴۰۱، گذاشتن تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی تحت هر شرایطی ممنوع است.وی ادامه داد: البته بر اساس بند (ش) تبصره ۸ قانون ۱۴۰۱، در صورتی تعرفه‌گذاری برای صادرات محصولات کشاورزی مجاز است که دستگاه‌های متولی مثل وزارت جهاد کشاورزی ۶ ماه قبل آن را اعلام کرده تا براساس آن تصمیم‌گیری شود لذا تصمیم خلق الساعه خلاف قانون بوده و جایگاه قانونی ندارد.رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به جلسه روز گذشته این کمیسیون گفت: بر همین اساس کمیسیون کشاورزی دیروز جلسه‌ای با وزیر کشاورزی تشکیل داد و با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق سازمان توسعه تجارت و دو وزارتخانه صمت و کشاورزی مقرر شد که از امروز همان تعرفه نیم درصد بر محصولات صادراتی مثل گوجه فرنگی لحاظ شودوی افزود: بنابراین به دلیل اهمیت موضوع و تولید محصولات کشاورزی در استان‌های خوزستان، فارس بوشهر و هرمزگان اعمال تعرفه بر محصولات کشاورزی برداشته می‌شود و صادرکنندگان به راحتی می‌توانند نسبت به صادرات اقدام کنند.عسکری در پایان و در جمع‌بندی با بیان اینکه «از امروز تعرفه صادرات محصولات کشاورزی برداشته شد» گفت: این محصولات کشاورزی شامل پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی می‌شود که تعرفه صادرات برای این سه محصول با پیگیری‌های کمیسیون کشاورزی برداشته شد.

دستگاه‌های پوز نانوایان پشتیبانی قوی ندارند

رییس اتحادیه نانوایان سنگکی خاطرنشان کرد: نانوا 85 درصد هزینه تولید را پرداخت می‌کند برای اینکه بتواند هزینه‌ها خود را جبران کند به‌ناچار کم‌فروشی یا گران‌فروشی می‌کنند. اتحادیه مخالف چنین اقداماتی است اما بعد از بررسی اوضاع متوجه می‌شود که چاره‌ای جز این ندارد؛ از سوی دیگر جریمه‌های سنگین 30 تا 100 میلیونی برای نانوایان در نظر گرفته‌اند که این جریمه‌ها نیز بازدارنده نیست چراکه نانوا باز تلاش دارد برای جبران این جریمه‌ها از جیب مصرف‌کنندگان هزینه کند. محمد سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این پرسش که برخی مشاهدات میدانی حاکی از این مهم است که تعدادی از نانوایان اقدام به جمع‌آوری دستگاه‌های پز هوشمند کردند آیا این خبر را تایید می‌کنید؟ گفت: گزارشی از جمع‌آوری دستگاه‌ها پز از سوی نانوایان به اتحادیه داده نشده است؛ اما این دستگاه‌ها پشتیبانی قوی ندارند و برای تعمیر دستگاه نانوا حداقل باید 24 ساعت یا حتی 2 روز منتظر بماند که دستگاه سرویس و به‌روز شود، همین مسائل باعث شده است که نانوایان تمایل چندانی برای استفاده از این دستگاه‌ها از خود نشان ندهند. وی با بیان اینکه برخی از نانوایان دستگاه‌های پز قدیمی را تحویل دادند، گفت: تعدادی از نانوایان دستگاه‌های پز قدیمی را حفظ کردند تا در صورت بروز مشکل در دستگاه‌های جدید بتوانند از آنها استفاده کنند چراکه در شرایط فعلی کمتر شخصی پول نقد همراه خود دارد. این فعال صنفی با اشاره به مشکلات دستگاه‌های پز هوشمند، گفت: دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل هستند مشکلات جدی دارند و قطع و وصل شدن آنها زمان‌بر است از سوی دیگر دستگاه‌های سیمی نیز جوابگو نیستند. به گفته رییس اتحادیه نانوایان سنگکی؛ هوشمند کردن نانوایان یک کار ملی بود و نباید تنها به یک شرکت واگذار می‌شد؛ بانک سپه برای جلو بردن کار باید از همکاری چند شرکت دیگر بهره می‌گرفت و اینگونه پشتیبانی آن قوی‌تر می‌شد. برخی از نانوایان به اتحادیه مراجعه می‌کنند که پشتیبانی برای آنها رول نمی‌آورد. سلیمانی با بیان اینکه مرحله دوم طرح هوشمندسازی نانوایان اجرایی نشده، گفت: این طرح همچنان در مرحله اول است و هنوز برای مسوولان محرز نشده است که نانوا چقدر فروش دارد؟ 80 نانوا سنگکی و بیش از 100 نانوا سنتی در تهران هنوز مجهز به این دستگاه نشده‌اند؛ اجرای این طرح به این مرحله نرسیده است که هر نانوا در ماه چند کیسه آرد مصرف می‌کند. 

 

ارسال نظر