اخبار

۱۴۰۱/۰۹/۰۶ - ۰۳:۵۰:۲۶
کد خبر: ۱۹۴۷۶۶

پرداختن به جزییات  فروش نفت منطقی نیست

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با توجه به اینکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم موقعیت خاصی دارد پرداختن به جزییات آن نه ممکن و نه منطقی است.

رضا پدیدار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با وجود آنکه دولت اعلام کرده فروش نفت در ماه‌های گذشته روند افزایشی داشته، اما هیچ‌گونه جزییاتی از چگونگی به دست آمدن این آمار ارایه نشده است و در واقع نه کارشناسان و فعالان بخش خصوصی و نه بسیاری از مدیران دولتی از جزییات آن باخبر نیستند که البته با توجه به شرایط تحریم پرداختن به جزییات این موضوع نیز منطقی نیست. عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به گزارش‌های اوپک درباره وضعیت نفت ایران تشریح کرد: آنچه که من در جلسه اخیر هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مطرح کردم بیشتر به بحث کنار گذاشتن بخش خصوصی از برخی پروژه‌های بزرگ و مهم و مطرح شدن شرکت‌های دولتی در این حوزه ارتباط داشت و خواسته ما این بود که این عدم‌النفع بخش خصوصی ادامه پیدا نکند. وی ادامه داد: در کنار آن بر اساس آخرین گزارش اوپک ایران در طول ماه گذشته به‌طور میانگین روزانه عددی نزدیک به ۲.۵ میلیون بشکه نفت تولید کرده که البته مشخص نیست که چه میزان از آن برای مصارف داخلی مورد استفاده قرار گرفته و چه میزان صادر شده است. از این‌رو هرگونه اظهارنظر بدون در اختیار داشتن این آمارها چندان به واقعیت نزدیک نخواهد بود. پدیدار با بیان اینکه در حوزه مصرف بنزین نیز آخرین گزارش به آمار رسمی شرکت پالایش و پخش باز می‌گردد توضیح داد: برآوردهای این شرکت نشان می‌دهد که در سه ماهه تابستان به‌طور میانگین مصرف بنزین در کشور در هر روز ۱۰۵ میلیون لیتر بوده است. این در حالی است که برآوردها نشان می‌دهد در سه ماهه پاییز این عدد کاهش یافته و به حدود ۹۵ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: علت این کاهش مصرف به پایان رسیدن سفرهای تابستانی باز می‌گردد اما در عین حال در زمستان با توجه به یک فرمول بررسی که نشان می‌دهد خودروها برای گرم شدن به زمان بیشتری نیاز دارند احتمال آن وجود دارد که میانگین مصرف روزانه بار دیگر افزایش پیدا کند. در برآوردها آمده که در صورت مصرف میانگین ۹۵ میلیون لیتری دولت امکان آن را خواهد داشت که بدون نیاز به واردات یا جابه‌جایی نحوه مصرف سوخت نیاز کشور را تامین کند.

جزییات خرید چهار مدل خودرو در بورس کالا 

مهلت ثبت سفارش برای خودروهای عرضه شده در تاریخ هفتم آذر ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۶ آذر بوده و میزان پیش دریافت خرید ۲۵ درصد است. به گزارش ایلنا، در نامه‌های مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران آمده است: مهلت ثبت سفارش برای خودروهای عرضه شده در تاریخ هفتم آذر ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۶ آذر بوده و میزان پیش دریافت خرید ۲۵ درصد است. مهلت ثبت سفارش برای خودروهای عرضه شده در تاریخ هشتم آذر نیز ساعت ۱۵ روز دوشنبه ۷ آذر بوده و میزان پیش دریافت خرید ۱۰۰ درصد تعیین شده است. همچنین مهلت ثبت سفارش برای خودروهای عرضه شده در تاریخ ۹ آذر هم ساعت ۱۷ روز سه شنبه ۸ آذر و میزان پیش دریافت خرید ۲۵ درصد است. برای تمامی خودروهای عرضه شده محدودیت‌های زیر الزامی است: اشخاصی که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو سواری شده‌‌اند امکان ثبت سفارش نخواهند داشت. هر کد بورسی صرفاً امکان ثبت سفارش روی یک کد عرضه از مجموع عرضه‌های روز انجام معامله را دارد. ثبت سفارش برای اشخاص حقوقی مجاز نیست. در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری، در مجموع ۲۱۷۴ دستگاه خودرو شامل ۹۰۰ دستگاه هایما S۷ و S۵ و ۱۱۰۰ دستگاه تارا دستی و اتوماتیک و پژو ۲۰۷ اتوماتیک و ۱۷۴ دستگاه لاماری ایما روی تابلو معاملات می‌رود.

واردات لیفتراک دست دوم آزاد شد

طبق ابلاغیه گمرک ایران، واردات لیفتراک مستعمل با ظرفیت ۱۰ تن و بالاتر و با قدمت سال حداکثر ۱۰ سال آزاد شد. به گزارش مهر، علی وکیلی مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران موضوع آزادسازی واردات لیفتراک مستعمل با ظرفیت ۱۰ تن و بالاتر و با قدمت سال حداکثر ۱۰ سال را ابلاغ کرد. در این نامه آمده است: پیرو بخش نامه اجرایی شماره ۶۵/۷۳/۱۱۳/۲۶۹۳۳/۹۳/۲۸۷۱۳ مورخ 21/۰۲/۱۳۹۳ این مرکز، به پیوست تصویر نامه شماره ۶۰/۱۹۶۰۳۵ مورخ 15/۰۸/۱۴۰۱ اداره کل مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع تصمیمات متخذه در جلسات مورخ 10/۰۸/۱۴۰۱ کمیسیون ماده یک ایین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات مبنی بر اعمال شرط قدمت ساخت حداکثر ده سال برای واردات فقط لیفتراک مستعمل تحت ردیف تعرفه ۸۴۲۷۲۰۱۲ با ظرفیت ده تن و بالاتر ارسال می‌گردد. خواهشمند است دستور فرمایید پس از ارایه ثبت سفارش فقط با ارز متقاضی و منطبق با مشخصات کالاهای وارداتی و اعمال سایر مقررات مربوطه و ارایه مجوزهای قانونی صرفاً از لحاظ مستعمل بودن و حداکثر سال ساخت قابل ورود اقدام لازم معمول دارند. بدیهی است کماکان واردات و ترخیص کالاهای مستعمل از طریق بازارچه‌ها امکان پذیر نیست لذا ورود لیفتراک‌های مستعمل تحت تعرفه ۸۴۲۷۲۰۱۲ با قدمت بیش از 10 سال مجاز نیست. همچنین اقلام مشمول قانون خودرو نیز از شمول این موافقت نامه خارج است.

 

ارسال نظر