تقاضای کاذب در بازار خودرو

۱۴۰۱/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۴:۵۵
کد خبر: ۱۹۴۱۷۲

در پی انتشار گزارش‌هایی با تیترهای «عامل گرانی خودرو؛ دلار یا کمبود عرضه؟» و «لابی، پیروز شکست استیضاح» وزارت صمت جوابیه‌هایی را به دفتر نشریه ارسال کرده است  که در زیر می‌خوانید:

جناب آقای حضرتی 

مدیر مسوول محترم روزنامه تعادل 

موضوع: روشنگری 

با سلام؛ 

احتراما پیرو درج خبری با عنوان «عامل گرانی خودرو؛ دلار یا کمبود عرضه؟» که در روز16 آبان 1401 روی خروجی روزنامه تعادل قرار گرفت به استحضار می‌رساند؛ در یک سال گذشته، اوضاع نامساعد بازار سرمایه در کشور باعث روانه شدن سرمایه مازاد مردم به بازار خودرو شده است. به همین دلیل تقاضای کاذب در بازار خودروی کشور باعث تغییر نسبت عرضه به تقاضا در کشور شده است که همین امر سبب اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار شده است. از این‌رو افرادی که سرمایه خود را در این صنعت وارد نموده‌اند به دنبال بهره‌برداری بیشتر از هر شرایطی در داخل کشور هستند. از این‌رو به واسطه افزایش قیمت دلار و تأثیر روانی آن بر روی آحاد جامعه باعث ایجاد شرایطی مساعد برای سوءاستفاده دلالان این حوزه شده است. لازم به ذکر است که قیمت کارخانه محصولات در ماه‌های گذشته تغییری نداشته است و در پی دستور وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت برای افزایش تیراژ صنعت خودرو، این وزارتخانه در حال نزدیک کردن نسبت عرضه و تقاضا به یکدیگر است که این امر باعث کاهش اختلاف قیمت بازار و خودروساز در بسیاری از محصولات شده است. همین امر باعث شده تا تقاضا در محصولاتی که هنوز اختلاف قیمت وجود دارد افزایش یابد که این امر سرعت نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار را کاهش داده است. با این حال در ماه‌های پیش‌رو با برنامه‌ریزی انجام شده در این وزارتخانه این اختلاف بیش از پیش در محصولات باقی‌مانده نیز کاهش خواهد یافت که همین باعث کوتاه شدن دست دلالان از این صنعت خواهد شد. لازم به ذکر است که خودرو نه تنها در سال‌های اخیر بلکه از دهه‌های گذشته به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده بود و تغییر این امر نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت دارد که در حال حاضر در برنامه‌های تدوین شده توسط این وزارتخانه این موارد مطرح شده است.

جناب آقای حضرتی 

مدیر مسوول محترم روزنامه تعادل 

موضوع: روشنگری 

با سلام؛ 

احتراما پیرو درج خبری با عنوان «لابی، پیروز شکست استیضاح» که در روز11 آبان 1401 روی خروجی روزنامه تعادل قرار گرفت به استحضار می‌رساند؛ طرح استیضاح دکتر فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با تقاضای تعدادی از نمایندگان به مجلس شورای اسلامی ارایه گردید.در جریان بررسی این استیضاح که با چهار محور خودرو، معادن، فولا‌د و تنظیم بازار ارایه گردیده بود، جلسات متعددی با حضور نمایندگان محترم در کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و مجامع استانی برگزار گردید. در این جلسات و گزارش‌های مکتوب ارایه شده سعی گردید آخرین اقدامات این وزارتخانه در چهار محور فوق و سایر محورها به استحضار نمایندگان محترم رسانده شود. علاوه بر این وزیر محترم نیز در جلسه کمیسیون صنایع و معادن و همچنین صحن علنی مجلس گزارش کاملی از اقدامات صورت پذیرفته و برنامه‌های پیش رو ارایه نمود که منجر به قانع شدن نمایندگان در خصوص طرح استیضاح گردید.

 

ارسال نظر