اخبار

۱۴۰۱/۰۸/۱۷ - ۰۸:۲۵:۳۸
کد خبر: ۱۹۴۱۳۶

ورود مافیای خودرو  با شرایط دیگری به بازار واردات 

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مافیایی که در صنعت خودروسازی وجود دارد با شرایط دیگری به واردات خودرو ورود پیدا کرده و با شگردهای مختلف به دنبال در دست گرفتن بازار واردات هستند. سید علی موسوی، با اشاره به گام مجلس در راستای واردات خودرو و روند اجرای آن، بیان کرد: مجلس برای واردات خودرو قانون شفافی را مصوب کرد اما از نظر بنده همچنان درآیین نامه نوشته شده برای واردات خودرو انحصار وجود دارد و مافیایی که در صنعت خودروسازی حکمفرما هستند با شرایط دیگری به واردات خودرو ورود پیدا کرده‌اند. این عضو کمیسیون صنایع مجلس مدعی شد: مافیایی که در دو خودروسازی بزرگ کشور در حال تاختن هستند امروز به بحث واردات خودرو ورود پیدا کرده‌اند و قصد دارند با شگردهای مختلف واردات خودرو را نیز در دست خود بگیرند. نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در قانون مصوب خود ساز‌وکار واردات را پیش‌بینی کرده و در نوع خودروهای وارداتی انحصاری قائل نشده است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد شروطی که در بندهای مختلف آیین‌نامه واردات خودرو پیش‌بینی شده است، دست مافیاها را باز گذاشته است، ما به عنوان نماینده مردم تذکر داده و مطالبه داریم حتما این بندهای آیین‌نامه اصلاح شود.

قیمت یک شانه تخم‌مرغ  ۱۰۵ هزار تومان

بر اساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ به وزن حدود ۲ کیلوگرم به ۱۰۵ هزار تومان رسیده است. این یعنی هر عدد تخم‌مرغ حدود ۳۵۰۰ تومان برای مصرف‌کننده هزینه دارد. به گزارش ایسنا، یکی از ارزانترین و پرمصرف‌ترین کالای پروتئینی یعنی تخم‌مرغ، این روز‌ها با قیمت‌های متفاوتی در بازار به فروش می‌رسد. قیمت یک شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ به وزن حدود ۲ کیلوگرم بیش از ۱۰۰ هزار تومان در مغازه‌ها عرضه می‌شود.  بر اساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ به وزن حدود ۲ کیلوگرم به ۱۰۵ هزار تومان رسیده است.قیمت تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی طلقی ۶ عددی، ۹ عددی و ۱۵ عددی در برند‌های مختلف نیز به ترتیب ۲۷ هزار تومان، ۴۱ هزار تومان و ۶۹ هزار تومان است. گفتنی است قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد. در میادین میوه‌وتره بار نیز بنا بر اعلام نرخ‌نامه سازمان میادین، قیمت هر شانه ۳۰ عددی ۸۱ هزار تومان است. مهدی یوسف‌خانی - رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی - نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد که قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان و هر شانه ۳۰ عددی برای مصرف‌کننده ۸۰ هزار تومان است.

توافق با اوراسیا درهای واردات لوازم خانگی را باز می‌کند؟

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه توافق با اوراسیا به شرط برنامه‌ریزی درست منجر به افزایش صادرات می‌شود، گفت که برای جلوگیری از ورود لوازم خانگی از سایر کشورها با این توافق، باید بر اصالت کالا هوشمندانه نظارت کرد. اخیرا رییس سازمان توسعه تجارت گفته بود که با دریافت مصوبه سران قوا، ممنوعیت‌های واردات ایران در رابطه با کشورهای اوراسیا، لغو خواهد شد. در رابطه با تاثیر این موضوع بر واردات و صادرات لوازم خانگی، عباس هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این موضوع در حوزه لوازم خانگی هم مطرح شده، اما قرار است به شکل تهاتر و تعرفه‌های ترجیحی بین کشورها انجام شود. برای تجارت با اوراسیا قرار است تعرفه‌ها در برخی موارد صفر شود.وی افزود: با توجه به اینکه کشورهای اوراسیا در حوزه لوازم خانگی و به خصوص اجزا و قطعات خیلی صاحب نام نیستند، این توافق نامه به نفع کشورخواهد بود. به عبارت دقیق‌تر صفر شدن تعرفه‌های ترجیحی با کشورهای اوراسیا در قطعات لوازم خانگی می‌تواند منجر به افزایش صادرات شود.همچنین به گفته دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به دلیل تحریم‌های غرب، خیلی از برندهای معتبر لوازم خانگی از این کشورها خارج شدند و با توجه به این جای خالی، می‌توان در کشورهای اوراسیا نفوذ و طی دو تا سه سال برنامه‌ریزی جا خوش کرد. بنابراین در حوزه لوازم خانگی امکان کاهش یا صفر شدن تعرفه‌ها وجود دارد. هاشمی در پاسخ به اینکه آیا با این توافق احتمال واردات لوازم خانگی برندهای معروف از کشورهای اوراسیا به ایران وجود دارد؟ تصریح کرد: یکی از اصول مورد توافق در حوزه تعرفه ترجیحی این است که اصالت کالا بایدبرای کشور طرف قرارداد باشد. باید هوشمندانه بر این موضوع نظارت کرد و اجازه نداد حتی که کالایی اصالت آن در کشور طرف قرارداد هست، از کشور دیگری وارد شده باشد. وی همچنین در پاسخ به اینکه این توافقنامه چقدر ظرفیت افزایش صادرات برای کشور ایجاد خواهد کرد؟ گفت: بازار اوراسیا بازار بزرگی است. با توجه به جمعیت، بازار منطقه میلیاردها دلار امکان صادرات دارد. حاکمیت و سازمان توسعه تجارت باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشند و کمک کنند تا هوشمندانه بهره‌برداری کنیم. در این شرایط ایران می‌تواند حضور موثری در حوزه لوازم خانگی داشته باشد.

 

ارسال نظر