ویژه

۱۴۰۱/۰۸/۰۲ - ۰۲:۰۷:۴۰
کد خبر: ۱۹۳۶۶۹

ایجاد 10 هزار شغل برکت در حوزه دانش‌بنیان

بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام تا پایان سال جاری یک‌هزار و 200 طرح دانش‌بنیان را اجرا می‌کند. مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به نام‌گذاری سال 1401 به نام سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» از سوی رهبر معظم انقلاب و تاکیدات ایشان بر افزایش تولید و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: با حمایت از هسته‌ها و واحدهای فناوری مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی یک‌هزار و 200 طرح دانش‌بنیان تا پایان امسال اجرا می‌شود. محمد ترکمانه تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود با اجرا و راه‌اندازی هر یک از این طرح‌های دانش‌بنیان برای 8 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شود و به این ترتیب، با اجرای این یک‌هزار و 200 طرح دانش‌بنیان برای نزدیک به 10 هزار نفر اشتغال‌زایی خواهد شد. وی تصریح کرد: امضای تفاهم‌نامه همکاری با پارک‌های علم و فناوری برای اجرای طرح دانش‌بنیان در سراسر کشور آغاز و به تازگی تفاهم‌نامه‌های همکاری میان بنیاد برکت و پارک‌‌های علم و فناوری هرمزگان و کرمانشاه به ترتیب به ارزش 100 میلیارد تومان برای اجرای 200 پروژه دانش‌بنیان و 150 میلیارد تومان جهت راه‌اندازی 200 طرح امضا شده است. ترکمانه افزود: حمایت بنیاد برکت از هسته‌ها و واحدهای فناوری مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی از طریق پرداخت تسهیلات متناسب با میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز یا مشارکت در طرح از طریق مشارکت در سهام، مشارکت مدنی، عقود مبادله‌ای و ... طبق الگوی بنیاد برکت است. به گفته مدیرعامل بنیاد برکت، حجم کل سرمایه‌گذاری برای اجرای یک‌هزار و 200 طرح دانش‌بنیان در سال جاری بالغ بر یک‌هزار و 400 میلیارد تومان است. ترکمانه در این باره توضیح داد: آورده بنیاد برکت برای هر طرح دانش‌بنیان به‌طور متوسط 500 میلیون تومان است که با احتساب سایر آورده‌ها، مجموع حجم سرمایه‌گذاری برای هر طرح دانش‌بنیان به یک‌میلیارد و 200 میلیون تومان می‌رسد. وی یادآور شد: از یک‌هزار و 200 طرح دانش‌بنیان در دستور کار، 700 طرح مورد حمایت قرار گرفته‌اند و مابقی طرح‌ها هم تا پایان سال به‌طور کامل اجرا خواهند شد. مدیرعامل بنیاد برکت درباره اقدامات پیشین این بنیاد در حوزه دانش‌بنیان اظهار داشت: تا پایان سال 1400 بیش از یک‌هزار و 500 طرح دانش‌بنیان اجرا و راه‌اندازی شده است.

طرح الگوی کشت  همین هفته اجرا می‌شود

طرح الگوی کشت و همچنین کشاورزی قراردادی از هفته‌جاری اجرا خواهد شد؛ این یعنی بعد از سال‌ها تذکر کارشناسی، قرار است به‌صورت علمی برای مصرف آب بخش کشاورزی و ساماندهی بازار محصولات این بخش اقدام شود. به گزارش همشهری، فشار خشکسا‌لی‌های متوالی به منابع آبی ایران در حالی است که بخش عمده آب استحصالی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و این موضوع از یک‌سو تخریب منابع آبی کشور را تشدید کرده و از سوی دیگر بخش کشاورزی را به عنوان یک بخش استراتژیک در اقتصاد ایران با تهدید جدی مواجه ساخته است. طرح الگوی کشت و برنامه کشاورزی قراردادی، تلاش می‌کند مسیر را برای استفاده بهینه از آب و زمین و همچنین تأمین قاعده‌مند نیازهای غذایی کشور هموار کند. وزیر جهادکشاورزی پنجشنبه گذشته در جریان سفر به استان مازندران اعلام کرد که طرح الگوی کشت و کشاورزی قراردادی از هفته آینده (هفته جاری) با حضور رییس‌جمهور به‌صورت رسمی آغاز می‌شود.الگوی کشت موضوعی است که شاید سابقه ۵۰ساله در کشور دارد و با سختی‌هایی در اجرا تا به امروز مواجه بوده و براساس قانون، دولت سیزدهم پای ابلاغ این طرح ایستاده است و تلاش می‌کند موانع اجرای الگوی کشت را در کشور برطرف کند. به‌گفته وزیر جهادکشاورزی، استانداران رییس کارگروه استانی الگوی کشت هستند تا هماهنگی‌های لازم بین دستگاهی را برقرار کنند و طرح الگوی کشت عملیاتی شود.تمام کمک‌های فنی اعتباری وزارت جهادکشاورزی براساس الگوی کشت جاری و در استان‌های مختلف کشور اعمال می‌شود.

   هدایت یارانه‌ها در طرح الگوی کشت

وزیر جهادکشاورزی می‌گوید: با موافقتی که در شورای عالی آب انجام شد یارانه بخشودگی آب‌بها و برق‌بها با هم روی الگوی کشت اعمال می‌شود و تلاش ما بر این است که عوارض صادرات را برای کاهش تولید محصولات آب‌بر و افزایش محصولات استراتژیک را که دستور مقام معظم رهبری نیز هست در الگوی کشت عملیاتی کنیم که به همه استان‌ها ابلاغ شده و برنامه اقدام را از هفته جاری در تک‌تک استان‌ها اجرا خواهیم کرد. در سال‌۱۴۰۲ ردیف اجرای الگوی کشت را در بودجه خواهیم داشت تا بتوانیم الزامات الگوی کشت را از آن محل اجرایی کنیم. وزیر جهادکشاورزی عنوان کرد: در این حوزه می‌توانیم صادرات بسیار خوبی داشته باشیم و حوزه ارزآوری است اما متأسفانه به آن کم‌توجهی شده است، بخش باغبانی تولید ثروت می‌کند، اما کشاورزی همیشه با تولید غله و زراعت شناخته شده است.

   هدف‌گذاری برای ۱۰۰هزار هکتار گلخانه

وزیر جهادکشاورزی می‌گوید: ما باید ۱۰۰ هزار هکتار گلخانه ایجاد کنیم که در طول چند سال به حدود ۲۵ هزار هکتار رسیده‌ایم و تا رسیدن به 100 هزار هکتار راه درازی داریم. ماموریت رییس‌جمهوری به وزارت جهادکشاورزی این است که سبزی و صیفی از مزارع گلخانه منتقل شود و اراضی کشاورزی به کشت غلات اختصاص یابد که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق داریم. ما به سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز داریم و باید سرمایه‌گذاران را از فولاد و پتروشیمی به سمت کشاورزی سوق دهیم؛ سهم کشاورزی ۱۱.۷درصد در GDP است و باید در سال همین میزان در کشاورزی سرمایه‌گذاری شود اما تاکنون تنها ۴درصد محقق شده است.

 

ارسال نظر