اخبار

۱۴۰۱/۰۶/۲۹ - ۰۲:۱۸:۰۶
کد خبر: ۱۹۲۷۸۵

ترکیب هیات رییسه اتاق اصناف تهران مشخص شد

براساس ماده ۶ آیین نامه اجرایی انتخابات هیات رییسه اتاف اصناف تهران دیروز دوشنبه مورخ بیست و هشتم شهریور ماه برگزار شد و اعضای جدید هیات رییسه اتاق مشخص شدند. براساس این گزارش، اعضای اصلی هیات‌رییسه اتاق اصناف تهران به ترتیب آراء، علی توسطی با ۶۴ رای، حمیدرضا رستگار پور ۶۰ رای، محمدرضا فرجی ۵۹ رای، حسین علی اکبری ۵۶ رای، اسماعیل کاظمی ۵۴ رای انتخاب شدند. همچنین احمد ابوالحسنی (تولیدی) با ۴۴ رای وسیداحمد حسینی (توزیعی) با 18 رای به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند.

واردات طلا، پلاتین و نقره خام معاف از مالیات شد

واردات طلا، پلاتین و نقره به صورت خام از طریق مبادی رسمی گمرکی کشور از پرداخت عوارض گمرکی و هرگونه مالیات از قبیل مالیات عملکرد و ارزش افزوده معاف است و از نظر منشأ ارز مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، داود منظور رییس کل سازمان امور مالیاتی در ابلاغیه‌ای اعلام کرد: با توجه به مصوبه اخیر مراجع قانونی، واردات طلا، پلاتین و نقره به صورت خام از طریق مبادی رسمی گمرکی کشور مجاز بوده و از پرداخت عوارض گمرکی و هرگونه مالیات از قبیل مالیات عملکرد و ارزش افزوده معاف است و از نظر منشأ ارز مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. اعتبار این مصوبه از تاریخ ابلاغ (1401/6/2) تا پایان شهریور ماه سال 1402 است.

مهلت رفع تعهد ارزی رو به پایان است

رییس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید صادرکنندگانی که تاکنون تعهد ارزی خود را ایفا نکرده‌اند فقط تا پایان شهریور مهلت دارند و در حال حاضر برنامه‌ای برای تمدید این زمان وجود ندارد. محمد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از پیش، صادرکنندگانی که در سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ صادرات داشته‌اند، ولی هنوز تعهد ارزی خود را ایفا نکرده‌اند تنها تا پایان شهریور ۱۴۰۱ زمان دارند که نسبت به این موضوع اقدام کنند.به گفته وی، این مهلت تاکنون دو یا سه بار تمدید شده و از این رو در حال حاضر برنامه‌ای برای برای تمدید وجود ندارد و ظرف سه روز آینده، باید تعهد ارزی ایفا شود.رییس کنفدراسیون صادرات ایران درباره خبرهایی که در روزهای اخیر درباره تمدید این زمان منتشر شده بود نیز توضیح داد: کمیته اقدام ارزی در روزهای گذشته یک مصوبه جدید داشت که تنها به کالاهای ورود موقت اختصاص دارد و شامل سایر بخش‌های صادراتی نمی‌شود.لاهوتی ادامه داد: بر اساس این مصوبه با توجه به اینکه برخی زیرساخت‌های لازم برای رفع تعهد ورود موقت فراهم نشده بود، اعلام شد که برای کالاهایی که از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ ورود موقت داشتند تا پایان مهر ماه و کسانی که در ۷ ماهه امسال ورود موقت داشتند تا پایان ۱۴۰۱ فرصت دارند و این مصوبه هیچ ارتباطی با دیگر کالاهای صادراتی ندارد و زمان نهایی رفع تعهد این کالاها همچنان پایان شهریور ماه خواهد بود.

مدادهای قاچاق همه چینی هستند

موسی فرزانیان رییس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید لوازم تحریر در آستانه بازگشایی مدارس، گفت: در 2 سال گذشته همه‌گیری بیماری کرونا باعث تعطیلی مدارس شد از این‌رو در این مدت بازار لوازم تحریر رونقی خاصی نداشت؛ اما بعد از اعلام رسمی بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها درخواست برای خرید این اقلام افزایش پیدا کرد. وی با بیان اینکه تولید لوازم‌تحریر در 2 سال تعطیلی مدارس 70 درصد افت کرد، افزود: سیستم تولید، توزیع و خرید لوزام تحریر فصلی است به این معنا که تولیدکننده باید در یک بازه زمانی مشخص یعنی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت تولید و این اقلام را انبار کند تا بنکدار و عمده‌فروش بتواند در ماه‌های تیر و مرداد خرید و در بازار توزیع کند. این فعال صنفی ادامه داد: تکلیف بازگشایی مدارس در مرداد سال جاری مشخص شد؛ از این‌رو تولیدکنندگان درشیفت کاری اقدام به تولید کردند. رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار با اشاره به سرمایه‌گذاری مناسب در تولید خودکار، گفت: در داخل کشور خودکار به میزان نیاز تولید می‌شود از این‌رو افزایش نرخ این قلم کالا بنا به تورم موجود در کشور حدود 10 تا 15 درصد افزایش پیدا کرد. اما شرایط برای تولید مداد متفاوت است چراکه بخشی از مواد اولیه آن وارداتی است از این‌رو انواع مداد در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 30 تا 35 درصد تغییر قیمت را تجربه کرد. فرزانیان بازار کاغذ ایران را در انحصار هندی‌ها معرفی کرد و افزود: ماده اصلی تولید دفتر کاغذ است و از آنجایی‌که کاغذ جزو کالاهای وارداتی است و دریک ماه اخیر حدود 20 تا 30 درصد قیمت آن گران شد به تبع آن قیمت دفتر نیز 30 تا 35 درصد افزایش قیمت را در بازار تجربه کرد؛ دلیل این افزایش قیمت را می‌توان به افزایش نرخ کاغذ در بازارهای جهانی و افزایش نرخ حمل و نقل نسبت داد. وی عرضه ماژیک به‌صورت قاچاق در بازار را تایید کرد و افزود: ماژیک در داخل کشور تولید نمی‌شود و چند کارخانه داخلی اقدام به تولید ماژیک و وایت‌بورد می‌کنند که این کارخانه‌ها توان تولید 30 درصد از نیاز بازار را دارند و این کمبود زمینه‌ها را برای قاچاق این قلم کالا هموار کرده است. به گفته این فعال صنفی؛ قاچاق در زمینه خودکار صفر است. اما در بخش مداد و دفتر کالای قاچاق وجود دارد و مدادهای قاچاق موجود در بازار همه چینی هستند. فرزانیان با بیان اینکه کاهش حجم نقدینگی روند ادامه کار را برای تولیدکنندگان دشوار کرده است، اذعان کرد: قیمت اجناس گران شده از این‌روتولیدکننده توان مالی تولید در حجم زیاد و انبار کردن آن را ندارد.

 

ارسال نظر