رویداد

۱۴۰۱/۰۴/۲۰ - ۰۴:۲۳:۰۹
کد خبر: ۱۹۰۶۷۳

بودجه‌ای برای توسعه  ۷ منطقه آزاد جدید نداریم

سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد در تازه‌ترین اظهارات خود عنوان کرده که در قانون چگونگی ایجاد مناطق آزاد به صراحت ذکر شده است که زیرساخت‌های مناطق آزاد باید توسط دولت تامین شود. وی افزود: در حال حاضر ۸ منطقه آزاد در کشور فعال هستند و ۷ منطقه آزاد جدید هم در سال گذشته مصوب شد و به لحاظ قانونی مسوولیت راه‌اندازی این مناطق برعهده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد قرار گرفت.

مشاور رییس‌جمهور، به تخصیص بودجه راه‌اندازی مناطق آزاد جدید در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: طبق قانون درخواستی که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ انجام شد، مقرر شد عددی به صورت ارزی برای راه‌اندازی مناطق آزاد جدید تخصیص پیدا کند که ما از طریق تهاتر نفت این عملیات را انجام دهیم.

سعید محمد ادامه داد: در نحوه تهاتر نفت اقدامات خوبی انجام شد، موضوع به اطلاع نمایندگان‌ مجلس شورای اسلامی رسید و مورد استقبال قرار گرفت اما متاسفانه در روند بررسی‌ها در کمیسیون تلفیق، این بند حذف شد، به همین جهت پیگیر بودیم از ظرفیت سایر مناطق به صورت «معین» استفاده کنیم و زیرساخت‌های مناطق آزاد جدید را با کمک مناطق آزاد قدیم برای سال جاری پیش ببریم تا بتوانیم مجددا در بودجه سال آینده این موضوع را مطرح کنیم. وی به اقدامات صورت گرفته در روند راه‌اندازی مناطق آزاد جدید اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مدیران اجرایی ۷ منطقه آزاد جدید معرفی شدند، اساسنامه این مناطق در شورای عالی مناطق آزاد مصوب شد و طرح جامع هریک از مناطق در حال آماده‌سازی است. محمد اظهار داشت: برنامه‌ریزی ما این بود که تا پایان سال ۱۴۰۱ بحث راه‌اندازی مناطق انجام شده باشد، متاسفانه بحث تهاتر نفت که انجام نشد، امید ما این بود که از سایر مناطق آزاد معین کمک بگیریم که چند روز قبل ابلاغیه جدیدی از طرف مجلس شورای اسلامی به استحضار رییس‌جمهور رسید و به ما منعکس شد که متاسفانه با این موضوع هم مخالفت شده است. وی گفت: با توجه به این ابلاغیه هیچگونه بودجه‌ای برای توسعه ۷ منطقه آزاد جدید نداریم و به لحاظ قانونی هم از منبع مناطق آزاد موجود هم نمی‌توانیم استفاده کنیم. محمد افزود: این موضوع کار را برای ما سخت کرده است زیرا باید پاسخگوی توقع و انتظاری که در مردم ایجاد شده و به حق هم هست باشیم. مشاور رییس‌جمهور از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست همکاری لازم جهت اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ مناطق آزاد و محدودیتی که اخیرا برای دبیرخانه شورای عالی گذاشته شده داشته باشند تا بتوانیم در باقیمانده سال ۱۴۰۱ حرکت خوب و معناداری را در ۷ منطقه آزاد جدید شاهد باشیم.

ماجرای تولید خودرو شرکت ماکارونی‌ساز چیست؟

امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت در خصوص تولید یک‌میلیون خودرو توسط یک شرکت تولیدکننده ماکارونی به ارایه توضیحاتی پرداخت. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با بیان اینکه در بهار سال گذشته تعدادی از هلدینگ‌های بزرگ تولیدی و سرمایه‌گذاری تفاهمنامه‌ای را با وزارت صنعت منعقد کردند، گفت: این تفاهمنامه در چارچوب اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برای توسعه سرمایه‌گذاری اجرایی شده است. سخنگوی وزارت صنعت افزود: گروه سرمایه‌گذاری زر پیشنهاد 4 میلیارد دلاری را برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های حمل‌ونقل، غذایی، پتروشیمی و خودرو را مطرح کرده بود که در قالب آن در بخش خودرو پیشنهاد سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 900 میلیون یورویی برای تولید یک‌میلیون خودرو شامل 600 هزار خودروی سواری، 200 هزار خودروی هیبریدی و 200 هزار خودروی سنگین مطرح شده است.

قالیباف با اشاره به اینکه بررسی کارنامه عملکردی گروه صنعتی زر نشان می‌داد این گروه در دهه 60 به ساخت قطعات خودرو از جمله سرسیلندر و میل‌لنگ اقدام کرده بود و همین امر حکایت از تجربه مناسب این واحد صنعتی داشت، گفت: به همین منظور تیرماه 1400 مجوز تولید خودرو برای این گروه صادر شد و در زمان حاضر با تخصیص زمین خط تولید در حال آماده‌سازی است. وی تأکید کرد که این تفاهمنامه منحصر به گروه صنعتی نیست بلکه در راستای سیاست‌های وزارت صنعت در حمایت از سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های بزرگ در بخش‌های مختلف تولیدی صورت گرفته است.

سرپرست جدید سازمان حمایت منصوب شد 

با استعفای صدیف بیک‌زاده از ریاست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت طی حکمی حسین فرهیدزاده را عنوان سرپرست این سازمان حمایت منصوب کرد. اردیبهشت امسال، عباس تابش، رییس قبلی سازمان حمایت هم از سمت خود استعفا کرد و بیک‌زاده جانشین او شد. او طی نامه‌ای به وزیر صمت شرایط حاکم بر بازار و نیاز به توان مضاعف در رأس مدیریت این سازمان و همچنین دلایل شخصی و مشکلات خانوادگی را عامل تقاضای استعفای خود عنوان کرده است.

 

ارسال نظر