رویداد

۱۴۰۱/۰۳/۰۲ - ۰۳:۰۶:۰۶
کد خبر: ۱۸۹۲۷۵

‌کاهش تعرفه واردات  ضروری است

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه در حال حاضر بازار خودرو در رکود کامل به سر می‌برد و خرید و فروش تقریبا انجام نمی‌شود، گفت: با توجه به مصوبه آزاد شدن واردات خودرو، باید تعرفه کاهش یابد و خودروهای باکیفیت وارد شود. سعید موتمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت بازار خودرو اظهار داشت: بازار خودرو در رکود کامل به سر می‌برد و خرید و فروش تقریبا انجام نمی‌شود. رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو بیان داشت: البته قیمت خودرو نسبت به شب عید حدود 13 تا 14 درصد افزایش یافته است. وی با بیان اینکه بعد از اعلام آزاد‌سازی واردات خودرو‌ خرید و فروش چندانی در بازار انجام نمی‌شود، گفت: خریداران خرید انجام نمی‌دهند و بازار در انتظار جزییات چگونگی واردات خودرو از قبیل عوارض است.  موتمنی بیان داشت: هفته گذشته برخی از رسانه‌ها رشد قیمت خودرو در بازار را اعلام کردند و حتی یکی از رسانه‌ها نوشت که قیمت پراید به 225 میلیون تومان رسیده است این در حالی است که واقعا قیمت پراید به این میزان افزایش نیافت و اگر هم افزایشی صورت گرفت معامله‌ای انجام نمی‌شد.  وی‌ بیان داشت: ‌‌در صورتی که عرضه متناسب با تقاضا باشد قطعا قیمت‌ها به تعادل می‌رسد در غیر این صورت نمی‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد. موتمنی در مورد عرضه برخی خودروهای چینی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو، گفت: برخی خودرو‌های چینی امروز با قیمت‌های بالای 580 و 900 میلیون تومان در سامانه‌های رسمی عرضه می‌شود و حدود 30 هزار دلار قیمت‌گذاری شده است در حالی که قیمت واقعی این خودروها نصف این قیمت تعیین شده هم نیست‌، واقعا چه نهادی قیمت این خودروها را تعیین کرده است و واسطه‌گران چقدر قرار است به ازای هر خودرو سود ببرند؟ ‌موتمنی با بیان اینکه خریدار خودرو به دنبال کیفیت است، گفت: با توجه به مصوبه آزاد شدن واردات خودرو، باید تعرفه کاهش یابد و خودروهای با کیفیت وارد شود.  رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو درباره قیمت‌های فعلی محصولات تولید داخل اظهار داشت: در حال حاضر قیمت پراید 111 در بازار حدود 202 میلیون تومان، قیمت فیدیلیتی حدود یک میلیارد و 220 میلیون تومان و دیگینیتی یک میلیارد و 340 میلیون تومان و 206 تیپ دو حدود 300 میلیون تومان است.

گشایش در آزادی پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن

رییس کمیته مشترک ایران و ژاپن گفت: گویا در مورد پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن گشایش‌هایی ایجاد شده است اما چون اطلاعات آن را دقیقا افشا نمی‌کنند، در نتیجه ما هم با حدس و گمان در این زمینه صحبت می‌کنیم. بهرام شکوری در گفت‌وگو با ایلنا درباره سطح مبادلات کنونی ایران با ژاپن گفت: سطح مبادلات ایران با ژاپن نسبت به گذشته تغییری نکرده است. ژاپنی‌ها نوعا شرکای امریکایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترکی با ایران و امریکا دارند و از این تحریم‌ها بسیار متاثر هستند. در نتیجه سطح روابط ما هنوز نزدیک به صفر است ولی ژاپنی‌ها امیدوار هستند که برجام به نقطه‌ای برسد تا این روابط گسترش یابد.

وی افزود: قبل از عید نوروز؛ سازمان توسعه تجارت ژاپن جلساتی با اتاق بازرگانی ایران داشتند که علاقه‌مند بودند، زمینه‌های همکاری با ایران را مشخص کنند، به خصوص با کمپانی‌های متوسطی که در ژاپن وجود دارد. درواقع باید بتوان از الان این بستر را فراهم کرد و مقدمات آن را انجام داد تا اگر برجام عملیاتی شد، مقدمات آن شکل گرفته باشد. با توجه به تغییر و تحولاتی که در اتاق ایران بود کمی این موضوع مغفول ماند که امیدوارم از هفته آینده، بتوانیم این مذاکرات را شروع کرده و استمرار آن موجب شود که سریعا بعد از برجام این ارتباط برقرار و توسعه یابد. شکوری درباره نوع مبادلات ایران و ژاپن خاطرنشان کرد: نوعا آنچه که قبلا بیشتر ژاپن خریدار آن از ایران بود یکسری محصولات معدنی و در کنار آن یکسری خاویار، میگو، محصولات غذایی، آبمیوه‌ها، آب انار، خشکبار و پسته ایرانی و فرش بود. ایران در حوزه‌های مختلف می‌تواند با ژاپن ارتباط داشته باشد که یکی صنعت توریسم است. ژاپنی‌ها بسیار علاقه‌مند به تاریخ و آثار باستانی ایران هستند.اگر بتوانیم شرایطی را مهیا کنیم که توریست‌های ژاپنی بتوانند به راحتی به ایران بیایند و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی ایران را ببینند، می‌تواند درآمدزایی خوبی برای کشور داشته باشد. ایرانی‌ها هم علاقه‌مند به رفتن به ژاپن هستند، البته علاقه‌مندی ژاپنی‌ها بیشتر از ایرانی‌هاست، چون هزینه سفر برای ژاپنی‌ها کمتر است، در نتیجه ما می‌توانیم توریست خارجی از ژاپن بیشتر داشته باشیم. رییس کمیته مشترک ایران و ژاپن در ادامه افزود: نمایشگاه‌هایی که تجار ایرانی می‌توانند در ژاپن شرکت کنند هم زمینه همکاری دیگری است. به هر حال دانش فنی و تکنولوژی که در ژاپن وجود دارد در سطح اروپاست و در ماشین آلات صنعتی، آسانسور، بسیاری از تلفن‌ها و کالاهای دیگری که استفاده می‌کنیم، می‌توان از ژاپن بهره‌مند شد.  وی ادامه داد: شاید یکی از این زمینه‌هایی که در آینده اتفاق بیفتد این باشد که به جای تولید خودروهای بی‌کیفیت در کشور، برندهای خوب خودروسازی ژاپن مثل تویوتا بتوانند به ایران بیایند و با سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران بتوان از ظرفیت بالای تکنولوژی ژاپن در این حوزه استفاده کرد. شکوری درباره وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن بیان کرد: گویا گشایش‌هایی در این مورد ایجاد شده است اما چون اطلاعات آن را دقیق افشا نمی‌کنند، در نتیجه ما هم با حدس و گمان در این زمینه صحبت می‌کنیم. اما هم کره و هم ژاپن با چراغ سبزی که امریکا نشان داده بود، علاقه‌مند بودند که پول‌های ایران را بدهند. حال آن را داده‌اند یا خیر، خیلی اطلاع ندارم و وزارت امور خارجه بیشتر در جریان این کار است.

 

ارسال نظر