اخبار

۱۴۰۰/۱۲/۲۶ - ۰۰:۴۷:۲۳
کد خبر: ۱۸۷۷۹۸

تلاش برای احیای معافیت مالیاتی در مناطق آزاد

 مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، گفت: معافیت مالیاتی، یکی از ویژگی‌های اصلی مناطق آزاد است. سعید محمد شامگاه سه شنبه ۲۴ اسفندماه در دیدار با شهروندان خرمشهری که در مسجد جامع این شهر برگزار شد، ضمن بیان اینکه به دنبال آن هستیم که معافیت در مناطق آزاد احیا شود، اظهار کرد: در صورت احیای این امر، رونق تولید و صادرات در مناطق آزاد ایجاد خواهد شد. به گزارش ایسنا به نقل از سازمان منطقه آزاد اروند، وی تصریح کرد: متاسفانه رفع معافیت مالیاتی در مناطق آزاد صورت نگرفته و قوانین مناطق آزاد متاثر از دیگر قوانین است. دبیر شورای عالی مناطق آزاد همچنین از فعال کردن گروه‌های جهادی در مناطق آزاد کشور برای حمایت از طرح‌های عمرانی خبر داد و افزود: رهبر معظم انقلاب نیز برای مناطق آزاد، رونق تولید، سرمایه‌گذاری، صادرات، اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی سرزمین اصلی را ترسیم کرده‌اند.

محمد، سرمایه‌گذاران و نیروهای جوان مستعد منطقه آزاد اروند را سرمایه‌های ارزشمند برای کشور توصیف کرد و گفت: این جوانان پرانرژی به‌رغم کاستی‌ها و سوءمدیریت دستگاه‌های دولتی همچنان چرخ تولید را فعال نگه داشته‌اند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: چشم‌انداز ما خدمت به مردم است اما نبود حکمرانی واحد در منطقه آزاد اروند و عدم واریز مستقیم بودجه وزارت‌خانه‌ها به منطقه آزاد مشکلاتی را پدید آورده است. وی گفت: خرمشهر و آبادان از مناطق کم برخوردار کشور هستند و باید مشکلات آنها را رفع کرد. 

محمد افزود: اینکه این منطقه به عنوان منطقه آزاد اعلام شد به این دلیل بود که یک جهشی در زندگی مردم اتفاق بیفتد اما مضرات منطقه آزاد برای آبادان و خرمشهر ایجاد شد و مردم مزیتی را احساس نکردند. وی بیان کرد: با برنامه‌های تبیین شده در آینده تحولات خوبی را در منطقه شاهد خواهیم بود و این اهداف را دنبال می‌کنیم.

صادرات شمش فولاد  از ۶ میلیون تن فراتر فت

طبق آمار ۱۱ ماهه امسال بالغ بر۱۳ میلیون تن صادرات فولاد اعم از شمش فولاد تا مقاطع طویل، محصولات فولادی و آهن اسفنجی صادر شده که بیشترین آن متعلق به شمش فولادی است که از شش میلیون تن فراتر رفت.

بر اساس آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اختیار ایسنا، قرار گرفته است، از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه شش میلیون و ۶۴۲ هزار تن انواع شمش فولادی (شامل اسلب، بلوم و بیلت) صادر شده است که به نسبت پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تن صادر شده در مجموع ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹، افزایش ۱۹ درصدی داشته است. 

کل مقاطع طویل فولادی صادر شده در ۱۱ ماه سال جاری به دو میلیون و ۴۸۷ هزار تن رسیده که نسبت به دو میلیون و ۱۱ هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته، ۲۴ درصد رشد داشته است؛ در مقابل اما میزان صادرات کل مقاطع تخت فولادی در مدت مذکور سال جاری برابر ۵۲۳ هزار تن است که در مقایسه با ۶۲۹ هزار تن صادر شده در مجموع ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹، افت ۱۷ درصدی را ثبت کرده است. 

همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه، سه میلیون و ۱۰ هزار تن انواع محصولات فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، انواع ورق، نبشی و غیره) صادر شده است. این آمار در مدت مشابه سال گذشته دو میلیون و ۶۴۰ هزار تن بوده است و بر این اساس میزان صادرات محصولات فولادی در این مقایسه آماری افزایش ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.

در نهایت آهن اسفنجی نیز با رشد صادرات ۲۰ درصدی طی ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۹۸۵ هزار تن رسیده است. از ابتدای فروردین تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۹ قریب به ۸۱۹ هزار تن آهن اسفنجی صادر شده بود. افزایش ۲۰ درصدی صادرات این محصول معدنی در حالی است که طی یکی دوسال اخیر کشور از واردات آهن اسفنجی بی‌نیاز بوده و واردات آن صفر است.

قیمت مصوب شیرینی  شب عید تغییری نکرد

رییس اتحادیه قنادی تهران گفت: شیرینی‌های پرمصرف دارای قیمت مصوب هستند و برای شب عید تغییری نکرده‌اند. علی بهره مند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: شیرینی‌های پر مصرف دارای نرخ مصوب هستند که بر این اساس قیمت شیرینی‌تر برای واحدهای درجه یک ۷۸ هزار تومان و برای واحدهای درجه دو ۶۰ هزار تومان و قیمت شیرینی زبان، پاپیون و دانمارکی برای واحدهای درجه یک ۶۵ هزار تومان و برای واحدهای درجه دو ۵۰ هزار تومان است.

رییس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران با بیان اینکه مواد اولیه گران است، اضافه کرد: قیمت مصوب شیرینی کیک یزدی برای واحدهای درجه یک ۴۹ هزار تومان و برای واحدهای درجه دو ۳۹ هزار تومان است. وی گفت: این قیمت‌ها، قیمت‌های مصوب هستند و از مرداد ماه اعمال شده‌اند.

 

ارسال نظر