توسعه‌ بدون برنامه‌‌ریزی تخریب به همراه دارد

۱۴۰۰/۱۱/۰۹ - ۰۳:۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۸۶۴۲۶

 مشاور رییس‌جمهور گفت: در مناطق آزاد باید شاهد توسعه باشیم اما این مهم را در نظر بگیریم که توسعه‌ بدون برنامه‌‌ریزی چه بر سر سکونتگاه‌ها و ساکنان این مناطق می‌آورد، این موضوع یکی از بدیهیات است که باید لحاظ شود تا شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی در مناطق آزاد نباشیم. به گزارش فرینا، سعید محمد مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: ظرفیت فرهنگی مناطق آزاد یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و نمایندگان مجلس بوده است. در این میان رییس‌جمهور هم به این موضوع تاکید ویژه‌ای داشتند، توسعه در مناطق فرهنگی آزاد بدون توجه به پیوست فرهنگی رخ داده است و متاسفانه موضوعات فرهنگی و اجتماعی در این مناطق دیده نشده؛ لازم و ضروری است که برای هر رخداد و توسعه‌ای یک پیوست فرهنگی تعریف شود.

وی ادامه داد: در مناطق آزاد باید شاهد توسعه باشیم اما این مهم را در نظر بگیریم که توسعه‌ بدون برنامه‌‌ریزی چه بر سر سکونتگاه‌ها و ساکنان این مناطق می‌آورد، این موضوع یکی از بدیهیات است که باید لحاظ شود تا شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی در مناطق آزاد نباشیم، در تحقق این مهم سعی بر احیای آن در دبیرخانه داشتیم که در کنار آن معاونت فرهنگی مربوطه هم روی کار آوردیم. مشاور رییس‌جمهور یادآور شد: در کنار ظرفیت‌های بی‌بدیل مناطق آزاد از مسائل اقتصادی گرفته تا گردشگری شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی در این مناطق هستیم که درصدد شناسایی میزان دقیق آمار آسیب‎های اجتماعی و حتی چرایی رشد آنها هستیم، در بودجه سال 1401 هم حدود 10 درصد از اعتبارات مناطق آزاد به حل مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی این مناطق اختصاص داده شده و امروزه نادیده گرفتن ظرفیت مناطق آزاد مسیری برای رشد آسیب‌های اجتماعی است. سعید محمد تاکید کرد: مجلس می‌تواند نقش مهمی در شناسایی ظرفیت‌های مناطق آزاد داشته باشد، از کمیسیون اقتصادی گرفته تا فرهنگی با یک برنامه عملیاتی می‌توانند به موضوعات این مناطق ورود پیدا کنند. گردشگری ظرفیت مغفول مانده کشور است که این ظرفیت را می‌توان در مناطق آزاد پررنگ کرد و منجر به ارز آوری در شرایط نامناسب اقتصادی شد؛ تا شاهد خروج گردشگران از کشور نباشیم.

وی افزود: زمانی می‌توان گردشگری را در این مناطق پررنگ کرد که زیر ساخت‌های آن مهیا شود؛ در حال حاضر بخشی از این زیرساخت‌ها مربوط به برگزاری برنامه‌های هنری در این مناطق است از اجرای کنسرت با رعایت ضوابط گرفته تا برگزاری همایش‌های قرآنی و مراسم مذهبی که هر یک به سهم خود می‌توانند گردشگران مختص به خود را در کشور داشته باشند. سعید محمد در مورد برگزاری کنسرت در مناطق آزاد تاکید کرد: کنسرت در مناطق آزاد با مشخص کردن ضوابط، قوانین و شؤونات اسلامی برگزار می‌شود؛ تمام تلاش ما این است که از همه ظرفیت‌های مناطق آزاد برای جذب گردشگران استفاده کنیم. به گفته وی، توجه و سرمایه‌گذاری بر روی مناطق آزاد می‌تواند مسیر صادرات کالا باشد از طرفی بهبود شرایط اقتصادی دلیلی بر خوب شدن وضعیت مردم است این مهم زمانی رخ می‌دهد که حکمرانی واحد و متمرکز در مناطق آزاد وجود داشته باشد.

 

ارسال نظر