خط تولید آهن اسفنجی کارخانه فولاد قاینات آماده افتتاح است

۱۴۰۰/۰۸/۱۵ - ۰۲:۴۰:۵۷
کد خبر: ۱۸۳۶۴۸

جمع‌بندی نهایی درخصوص راه‌حل مناسب برای تکمیل و راه‌اندازی کارخانه سیمان بیارجمند تا ۲ ماه آینده اعلام می‌شود. سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت پنجشنبه در حاشیه بازدید از چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی شاهرود، به خبرنگاران اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از ۲ هفته پیش پس از برگزاری نشست‌ با مدیران و سهامداران کارخانه در حال ساخت سیمان بیارجمند، پیگیری برای تکمیل و راه‌اندازی این کارخانه را در دستور کار قرار داد. وی با بیان اینکه دولت با آسان‌سازی برخی روندها مقدمات حل این مشکل را فراهم خواهد کرد افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه تکمیل این طرح نیازمند اعتبار قابل توجهی است، تلاش می‌شود یک سرمایه‌گذار عمده برای پیوستن به طرح جذب شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره راه‌اندازی کارخانه داروسازی شاهرود نیز گفت: این کارخانه به دلیل مشکلات مالی بیش از ۱۰ سال در این وضعیت باقی مانده است اما طبق گفته سرمایه‌گذار، مشکلات بانکی قابل حل است و پس از آن وزارت صنعت، معدن و تجارت آماده کمک برای راه‌اندازی کارخانه است. وی همچنین با اشاره به بازدیدهای انجام شده از برخی واحدهای صنعتی شاهرود ابراز کرد: تعدادی از این واحدها در حال ساخت هستند و اگر حمایت ویژه شوند تا پایان سال قابل راه‌اندازی خواهند بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: برای راه‌اندازی دوباره واحدهای تولیدی تعطیل این شهرستان نیز تلاش می‌شود تا در سریع‌ترین زمان ممکن به چرخه تولید بازگردند و به حفظ اشتغال شاهرود کمک کنند. عملیات اجرایی ساخت کارخانه بیارجمند شاهرود در سال ۸۵ در زمینی به‌مساحت هشت هکتار در منطقه کم برخوردار بخش بیارجمند شهرستان شاهرود آغاز شد که بخشی از سهامداران این کارخانه مردم بیارجمند هستند. برای اجرای این طرح بزرگ اقتصادی ۲ هزار و ۸۰۰ تن انواع ماشین‌آلات خارجی به ارزش حدود ۱۷ میلیون یورو وارد کشور شد اما به دلیل مشکلات گوناگون عملیات ساخت این کارخانه چند سالی متوقف شده است. همچنین ساخت کارخانه داروسازی «فردوس‌آرا» شاهرود ۱۴ سال پیش با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز شد اما با وجود تکمیل ساختمان این واحد تولیدی و خرید تجهیزات خط تولید با پیشرفت حدود ۹۵ درصد، به دلیل بدهی بانکی و نبود سرمایه در گردش به مرحله بهره‌برداری نرسیده و در تملک بانک قرار گرفت. چندی قبل و با پیگیری مسوولان پس از ۱۰ سال مجوز رفع تملک این کارخانه صادر شد.همچنین قرار است در قالب طرح جهش تولید ۱۵۰ میلیارد ریال وام برای راه‌اندازی این کارخانه پرداخت شود. با بهره‌برداری از این طرح زمینه ایجاد ۱۵۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم در شاهرود فراهم می‌شود. سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان وزیر معین رییس‌جمهوری در جریان سفر دولت سیزدهم به استان سمنان، در شاهرود حضور یافت. اعضای کابینه دولت سیزدهم به نمایندگی از آیت‌الله رییسی به نقاط مختلف هشت شهرستان استان سمنان سفر کردند تا ضمن بازدید از واحدها و طرح‌های مختلف، از نزدیک با مسائل شهرستان‌ها آشنا شوند و به مشکلات مردم در موضوعات مختلف رسیدگی کنند.

  خط تولید آهن اسفنجی کارخانه فولاد قاینات آماده افتتاح است

استاندار خراسان جنوبی گفت: خط احیای کارخانه فولاد قاینات که آهن اسفنجی تولید می‌کند، آماده افتتاح رسمی است. حمید ملانوری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از کارخانه فولاد قاینات در جمع خبرنگاران افزود: با اقدامات خوبی که انجام شده خط احیا در حال فعالیت آزمایشی است. وی یکی از اهداف سفر امروز به شهرستان قاینات را بررسی آخرین وضعیت خط احیا و تولید آهن اسفنجی این کارخانه عنوان کرد و گفت: براساس توضیحات مسوولان مربوطه این خط آماده افتتاح است که از رییس‌جمهوری و مدیران ملی برای بهره‌برداری رسمی از این مجموعه دعوت می‌کنیم. استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۹۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در کارخانه فولاد قاینات مشغول فعالیت هستند و توسعه بخش‌های دیگر مجموعه نیز ضمن ایجاد اشتغال بیشتر و پایدارتر، به توسعه منطقه کمک می‌کند. وی با بیان اینکه فولاد قاینات از صنایع بزرگ و مادر در خراسان جنوبی است گفت: این مجموعه حرکت رو به رشد را برای آینده استان ایجاد می‌کند و می‌تواند سایر ظرفیت‌های معدنی و صنعتی را نیز فعال کند. ملانوری درباره سایر برنامه‌های سفر امروز خود به قاینات گفت: در راستای فعال‌سازی ظرفیت‌های تولیدی استان که مربوط به معادن یا صنعت است و در ارتباط با برنامه‌های دولت و تاکیدات رییس‌جمهوری مبنی بر پیگیری پروژه‌های نیمه‌تمام و فعال‌سازی این واحدها از چند واحد تولیدی در قاین بازدید شد. وی ادامه داد: واحدهای تولیدی مشکلاتی دارند که تعطیل شدند یا نیمه‌فعال هستند از جمله کارخانه فرآورده‌های لبنی آنا، کاشی و واحد تولید کنسانتره زرشک در شهرک صنعتی مورد بررسی قرار گرفت. استاندار خراسان جنوبی گفت: این واحدها ظرفیت‌های بسیار خوبی است که موانع و مشکلاتی دارند و در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و سایر کارگروه‌ها و کمیته‌های مرتبط با حضور مسوولان استان پیگیری و تلاش می‌کنیم موانع بزودی رفع شود. وی افزود: همه تلاش ما این است که ظرفیت‌های این واحدها را به چرخه تولید برگردانیم تا هم نیروهای مجموعه که بیکار شدند، شاغل شوند و هم منشأ رونق تولید و توسعه منطقه باشند. استاندار خراسان جنوبی امروز به همراه نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی و شهرستان از کارخانه فولاد قاینات بازدید کرد.

این بازدید با هدف اطلاع از روند تولید آزمایشی آهن اسفنجی و میزان آمادگی برای بهره‌برداری رسمی این کارخانه انجام شد. فاز اول این طرح با ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزار تن در حال تولید آزمایشی است و تاکنون ۳۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کرده است. فاز دوم کارخانه و تولید فولاد اسفنجی نیز با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن سالانه در حال نصب تجهیزات است و با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در نیمه دوم سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. راه‌اندازی این واحد صنعتی که با سرمایه‌گذاری ۸ هزار میلیارد ریال در ۲ بخش تولید آهن اسفنجی و فولادسازی در حال اجراست، برای ۴۰۰ نفر به‌طور مستقیم و بیش از هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغالزایی به همراه دارد. استاندار خراسان جنوبی امروز در سفر به شهرستان قاینات از کارخانه شیر آنا و روند فعال‌سازی آن، کارخانه تولید کنسانتره زرشک، کارخانه غیرفعال کاشی ترنج قهستان و پروژه در حال احداث پادگان غدیر قاین نیز بازدید کرد. ملانوری همچنین به مناسبت روز ۱۳ آبان به دیدار خانواده دانش‌آموز شهید محمد کماچی رفت. شهید محمد کماچی متولد فروردین ۱۳۴۸ است که در سن ۱۴ سالگی بر اثر بمباران شیمیایی در عملیات خیبر به سختی مجروح شد و پس از انتقال به بیمارستان لبافی‌نژاد تهران در اسفند ۱۳۶۲ به فیض شهادت نائل آمد. شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۱۰ کیلومتری شمال بیرجند است.


 

ارسال نظر