386 هزار خودرو در 5 ماه تولید شد

۱۴۰۰/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۲۲۲
386 هزار خودرو در 5 ماه تولید شد

با وجود اعلام هدف تولید 3 میلیون دستگاه خودرو در سال که سال‌هاست مورد توجه مسوولان صنعتی کشور است، تولید خودرو در 5 ماه نخست حتی به اندازه 20 درصد هدف مورد نظر هم نرسیده و در صورت ادامه همین روند به حدود 700تا 800 هزار دستگاه در سال 1400 خواهد رسید که با ۳ میلیون دستگاه در سال فاصله بسیار دارد و معلوم نیست که چگونه قرار است به این هدف برسیم؟

براساس آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در پنج ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در مجموع تولید انواع خودروها قریب به ۱.۵ درصد (۱.۴۹ درصد) رشد داشته و سواری‌ها، خانواده مینی‌بوس‌ها و سنگین‌های باری با افزایش تولید و وانت‌ها و اتوبوس‌ها با افت تولید مواجه شده‌اند.

به گزارش ایسنا، طبق آمارهای وزارت صمت، در پنج ماهه نخست سال جاری، خودروسازان داخلی ۳۸۶ هزار و ۲۷۷ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که در مقایسه با ۳۸۰ هزار و ۵۲۱ دستگاه خودرو تولیدی در پنج ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹، تنها ۱.۴۹ درصد افزایش یافته است.

در پنج ماهه امسال بیشترین تولید در بخش سواری‌ها آمار ۳۵۴ هزار و ۵۴۱ دستگاهی را ثبت کرده است که تنها ۹۷۴۱ دستگاه بیشتر از آمار سال گذشته (۳۴۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه) بوده و رشد ۲.۷ درصدی داشته است.

بیشترین رشد تولید در بین خودروها را کامیونت، کامیون و کشنده‌ها به میزان ۸۳.۱ درصد به خود اختصاص داده‌اند که از حدود ۵۴۳ دستگاه تولیدی در مجموع پنج ماه نخست سال گذشته به ۳۲۱۵ دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسیده است

مینی‌بوس و میدل‌باس نیز در این مقایسه آماری، تولید افزایشی ثبت کرده است و با رشد ۱۰.۴ درصدی از حدود ۳۰۵ دستگاه به ۳۴۱ دستگاه در پنج ماهه ابتدایی سال جاری رسیده است.

در مقابل در حالی که پس از سواری‌ها بیشترین تیراژ تولید در بخش وانت بوده است اما تولید این خودرو در پنج ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۱.۸ درصد کاهش تولید داشته است. از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه ۲۷ هزار و ۸۰۴ دستگاه وانت تولید شده است در حالی که در همین بازه زمانی سال ۱۳۹۹، تعداد وانت‌های تولیدی ۳۱ هزار و ۵۲۸ دستگاه بوده است.

آمار تولید اتوبوس‌ها نیز در مدت مذکور سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی ثبت شده است. تولید اتوبوس‌ها در پنج ماهه ۱۴۰۰ با افت ۱۳.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (قریب به ۱۵۱ دستگاه) ۲۷۴ دستگاه تولید شده است. در پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۹، خودروسازان داخلی ۳۸۰ هزار و ۵۲۱ دستگاه خودرو تولید کرده بودند.در پنج ماهه امسال بیشترین تعداد تولید خودرو در بخش سواری‌ها بود به‌طوری که ۳۵۴ هزار و ۵۴۱ دستگاه (۹۱.۸ درصد تولید) از این خودروها تولید شد.

تولید خودروهای سواری در مقایسه با پنج ماهه نخست سال ۹۹ رشد ۲.۳ درصدی داشته است.پس از آن بیشترین تیراژ تولید در بخش وانت بود. تا پایان مرداد ماه ۲۷ هزار و ۸۰۴ دستگاه وانت توسط خودروسازان داخلی تولید شد، اما مقایسه آن با آمار مدت مشابه سال گذشته حکایت از افت ۱۱.۸ درصدی دارد. بیشترین رشد تولید در بین خودروها در این مدت مربوط به کامیونت، کامیون و کشنده با ۸۳.۱ درصد بود. جمع تولید خودروسازان در این بخش تا پایان مرداد ماه به سه‌هزار و ۲۱۵ دستگاه رسید.همچنین در بخش مینی‌بوس و میدل‌باس با رشد ۱۰.۴ درصدی ۳۴۱ دستگاه تولید شد، اما در بخش اتوبوس با افت ۱۳.۳ درصدی در هم‌سنجی با پارسال ۲۷۴ دستگاه تولید شد.

    آمار مردادماه

بررسی آمار عملکرد خودروسازان در مرداد ماه امسال نیز رشد ۴.۹ درصدی در مقایسه با مرداد ۹۹ نشان می‌دهد.در مرداد ۱۴۰۰ خودروسازان داخلی موفق به تولید ۶۳ هزار و ۲۵۱ دستگاه انواع خودرو شدند که شامل ۵۷ هزار و ۸۷۴ دستگاه سواری، چهار هزار و ۶۰۹ دستگاه وانت، ۶۲۵ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده، ۶۷ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس، ۴۷ دستگاه اتوبوس و ۲۹ دستگاه ون بود.

     ایران‌خودرو و سایپا

در پنج ماهه نخست امسال، ایران‌خودرو و سایپا در مجموع با تولید ۳۶۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو، سهم ۹۳.۶ درصدی از کل تولیدات خودروسازان کشور داشتند.در این مدت، ایران خودرو با ۱۸۸ هزار و ۳۸۹ دستگاه تولید عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور را از آنِ خود کرد و پس از آن سایپا با تولید ۱۷۳ هزار و ۳۱۱ دستگاه خودرو در مکان دوم قرار گرفت. تا پایان مردادماه امسال، تولیدات ایران‌خودرو در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۱.۸ درصدی ثبت کرد، اما تولیدات سایپا با رشد سه درصدی همراه شد.در مرداد ماه امسال نیز ایران‌خودرو با تولید ۳۱ هزار و ۲۴۶ دستگاه خودرو افت ۱.۵ درصدی و سایپا با تولید ۲۷ هزار و ۸۹۱ دستگاه خودرو رشد ۱۲.۲ درصدی در مقایسه با مرداد ماه ۹۹ را ثبت کردند .پیشتر وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صنعت خودرو، زیان انباشته، کیفیت پایین تولیدات و قیمت را سه چالش اساسی این صنعت پیشران عنوان کرد و گفت: این مشکلات به آن معنی نیست که این صنعت را کنار بگذاریم.«سیدرضا فاطمی‌امین» بیان‌داشت: عده‌ای می‌گویند که اگر این صنعت را کنار گذاشته و به واردات خودرو اقدام کنیم به نفع ما است، اما برعکس معتقدم صنعت خودروسازی دارای ظرفیتی است که می‌تواند به افتخار ملی تبدیل شود. وی افزود: در همین راستا یک برنامه ۲ ساله برای صنعت خودرو تدوین شده که اجرایی شدن آن، تحول جدی در این صنعت به دنبال خواهد داشت و اوج آن سال ۱۴۰۴ خواهد بود. باید هم‌زمان به تقویت رقابت، اصلاح ساز و کارهای مدیریتی و اقتصادی و افزایش تولید در خودروسازی بپرداریم تا در این صنعت به توفیق برسیم.برنامه ما تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو در سال آینده است که در سال ۱۴۰۴ به سه میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت و باید ۳۰ درصد آن معادل حدود یک میلیون دستگاه تا آن زمان، روانه بازارهای صادراتی شود.

 

ارسال نظر