اخبار

۱۴۰۰/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۱۸۳

مواد اولیه شیرخشک در گمرکات در حال فساد است!

مهر |رییس انجمن شیرخشک نوزاد گفت: ١.۵ میلیون یورو مواد اولیه تولید شیرخشک نوزاد در گمرکات دپو شده و در حال از بین رفتن است. هانی تحویل زاده، رییس انجمن شیرخشک نوزاد کشور از تأخیر بانک مرکزی در تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه شیرخشک به‌شدت انتقاد کرد و گفت: بیش از یک ماه پیش، سازمان غذا و دارو لیست شرکت‌های مشمول دریافت ارز ۴٢٠٠ تومانی را برای بانک مرکزی ارسال کرده اما عملاً تاکنون اتفاقی در این حوزه نیفتاده است ضمن اینکه لیست نیمی از شرکت‌ها نیز هنوز به بانک مرکزی ارسال نشده است. وی با بیان اینکه همچنین بیش از یکسال است که یک و نیم میلیون یورو مواد اولیه صنعت شیرخشک نوزاد در گمرکات دپو شده است، افزود: این محصولات به دلیل مشکلات تعرفه‌ای در گمرکات مانده و در حال از بین رفتن است، از طرفی هم صنعت با کمبود مواد اولیه مواجه است و چند لاین تولیدی شرکت‌های تولیدکننده به همین دلیل متوقف شده است. تحویل‌زاده افزود: تغییر کد تعرفه‌ای این محصولات و انتقال آنها به گروه کالایی دو موجب این اتفاقات شده و مقصر تمام آنها نیز سازمان غذا و دارو و وزارت صمت است. وی تصریح کرد: تا چندماه آینده تاریخ این مواد اولیه می‌گذرد و علاوه بر هدر رفت منابع ارزی کشور در داخل نیز با کمبود مواجه می‌شویم.

واردات چای مختل شد

تسنیم |رییس کمیسیون چای فدراسیون صنایع غذایی ایران گفت: مسوولیت‌های صدور مجوز واردات چای به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده اما سازو کار آن هنوز شکل نگرفته و باعث اختلال و توقف واردات شده است. احمد رضا بخشی رییس کمیسیون چای فدراسیون صنایع غذایی ایران اظهار داشت: وزارت صمت از تاریخ اول مرداد از پذیرش ثبت سفارشات چای امتناع نموده و افراد را به سمت وزارت جهاد کشاورزی هدایت می‌کند و عنوان می‌شود این مسوولیت جدیدا واگذار شده است. وی افزود: در وزارت جهاد هم از پذیرش ثبت سفارشات چای و برخی کالاهای اساسی دیگر امتناع می‌شود و عنوان می‌نمایند معاونت وزارت (گیلانپور) باید مجری این موضوع را در وزارت مشخص نمایند ولی هنوز از جانب معاونت در این خصوص تصمیمی صورت نپذیرفته است.رییس کمیسیون چای فدراسیون صنایع غذایی ایران ادامه داد: همزمان با بلاتکلیفی نحوه ثبت سفارش واردات، در وزارت بهداشت نیز معاونت غذا و دارو در مورد سامانه ترخیص عینا برای ترخیص چای، برنج و روغن از ابتدای مرداد ماه بحث نمونه‌برداری و آزمایش از محموله‌های وارداتی را اجباری نموده و ترخیص با صرف اخذ تعهد دیگر صورت نمی‌گیرد.  وی تصریح کرد: برای انجام نمونه‌برداری هم مبلغی هنگفت دریافت می‌شود و به دلیل نداشتن نیروی انسانی کافی ٢ هفته تاخیر ایجاد می‌شود و در نتیجه در چرخه واردات کالاها هم اخلال به وجود می‌آید. بخشی اظهارداشت: این آزمایشات وزارت بهداشت در حالی انجام می‌شود که استاندارد جداگانه از تمامی محموله‌ها نمونه‌برداری کرده است و طبق توافقات قبلی بین غذا و دارو و استاندارد بنا بر پذیرش آزمون هر طرف از سوی طرف مقابل بوده است. وی گفت: این اتفاقات به‌طور قطع زنجیره تامین و عرضه این محصول اساسی را با مشکل مواجه خواهد کرد و باعث کمبود و گرانی چای در 2 ماه آینده خواهد شد.

قیمت هویج باز هم گران شد

رییس اتحادیه میوه و سبزی تهران از افزایش مجدد قیمت هویج در بازار خبر داد و گفت: نرخ کنونی هر کیلو هویج در میدان ۱۲ تا ۱۶ هزار تومان است. اسداله کارگر رییس اتحادیه میوه و سبزی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش مجدد قیمت هویج در بازار خبر داد و گفت: نرخ کنونی هویج در بازار به حدی بالاست که مغازه داران با حداقل سود مصوب، آن را عرضه می‌کنند. او قیمت کنونی هر کیلو هویج در میدان مرکزی را ۱۲ تا ۱۶ هزار تومان اعلام کرد و افزود: هزینه‌های بالای تولید علت اصلی نوسان قیمت هویج در بازار است و این گرانی هیچ ارتباطی به مغازه‌دار ندارد.

کمبود و افزایش  قیمت خوراک مرغ

ایسنا|رییس اداره دامپزشکی ورامین گفت: 500 هزار قطعه مرغ تخم گذار، 120 هزار مرغ گوشتی، 1000 واحد تولید دام و تولید روزانه 600 تن شیر و 34 کارگاه سورت روده باعث شده است که شهرستان ورامین یکی از قطب‌های تولید، حفاظت و پخش دام و طیور استان تهران باشد. مهدی اصغری رییس اداره دامپزشکی ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا بیان کرد: مجموعا ۱۲ نیرو داریم و نظارت و حاکمیت در امور پرورش دام و ذبح آن با اداره دامپزشکی است. وی افزود: در حال حاضر وجود بیش از یکصد دامپزشک و 14 داروخانه دامی، 104مرکز عرضه طیور کشتار شده، 500 هزار قطعه مرغ تخم گذار و 120 هزار مرغ گوشتی، 1000 واحد تولید دام و تولید روزانه 600 تن شیر و ۳۴ کارگاه سورت روده باعث شده است که شهرستان ورامین یکی از قطب‌های تولید، حفاظت و پخش دام و طیور استان تهران گردد. اصغری نظارت‌ها را در خصوص دام بسیار قوی و قاطع دانست و تصریح کرد: متاسفانه با کمبود و گران شدن خوراک مرغ، مرغ داران دنبال فروش نهاده‌ها هستند و در خصوص تولید دام و طیور نیز، پرورش غیرمجاز مشکل جدی ما است و آلودگی این مراکز برای سلامتی مردم و محیط از جمله مشکلاتی است که با آن در ارتباط هستیم که در صورت مشاهده سریعا برای پلمب این مراکز با دستور قضایی وارد عمل خواهیم شد.

 

ارسال نظر