اخبار

۱۴۰۰/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۹۸۷

اصناف رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در اولویت قرار دهند

نایب‌رییس اتاق اصناف ایران گفت: در پیک پنجم کرونا و شرایط سخت این بیماری قرار داریم و لازم است تمامی ارگان‌ها، سازمان‌ها و تمامی مجموعه‌هایی که ارایه‌دهنده خدمات عمومی هستند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و از مجموعه صنفی کشور نیز می‌خواهیم همانند گذشته رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در اولویت فعالیت‌شان قرار دهند. مجتبی صفایی در گفت‌وگو با خبرنگار اتاق اصناف ایران افزود: در حال حاضر متأسفانه وضعیت کرونا به دلیل عدم رعایت برخی از مردم به اوج خود رسیده و میزان مرگ هم‌وطنانمان افزایش داشته است و می‌طلبد که همه اقشار جامعه و همه مجموعه‌هایی که خدمات عمومی به مردم ارایه می‌دهند پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و مردم نیز همکاری لازم را داشته باشند. به گفته او، از ابتدای شیوع بیماری کرونا، بازار و اصناف با ستاد ملی کرونا همراه بوده‌اند و در چندین مرتبه نیز، به مدت طولانی تعطیل شدند و از سود و درآمد خود گذشتند و بسیاری از کسبه، ورشکست و کاسبی‌شان تعطیل شد و حال لازم است در موج جدید کرونا همه مجموعه‌ها و سازمان‌ها نیز همکاری لازم را در پیشگیری از ویروس کرونا داشته باشند. نایب رییس اتاق اصناف ایران تأکید کرد: مکان‌ها و فضاهای عمومی همانند بانک‌ها، دفاتر پیشخوان، مترو و حمل‌ونقل عمومی نقش گسترده‌تری در انتقال ویروس کرونا دارند و می‌بایست نظارت بیشتری بر عملکرد این مجموعه‌ها صورت بگیرد و اگر قرار است محدودیتی اعمال شود برای مراکز پرتردد و اجتماعات گسترده باشد. صفایی تصریح کرد: با توجه به رکود بازار و کاهش قدرت خرید مردم، مراجعه به پاساژها و مراکز خرید فارغ از فروشگاه‌های عرضه کالای اساسی کاهش یافته است و در طول روز یک واحد صنفی مانند لوازم خانگی یا پارچه فروشی و دیگر صنوف به ‌صورت انگشت‌شمار مشتری دارند. او تأکید کرد: اگر بخواهیم این بیماری منحوس که قریب به دو سال است تمام اقتصاد کشور و مناسبات اجتماعی را درگیر کرده رخت بربندد باید همه اقشار جامعه در سراسر کشور دست به دست هم دهیم و حداقل تا پایان دوره واکسیناسیون در رعایت پروتکل‌ها بکوشیم. صفایی افزود: از همه مردم و تمامی جامعه صنفی کشور درخواست دارم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه باشند این بی‌تفاوتی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بار آورد که تلخ‌ترین نتیجه آن از دست دادن عزیزانمان است.

عرضه محدود شد؛ خودرو گران 

تسنیم |اکثر فروشندگان خودرو معتقدند بازار راکد است اما افزایش نرخ ارز و ورود آن به کانال ۲۵ هزارتومانی عاملی شده تا هم خودروهای کارکرده خارجی و هم خودروهای داخلی رشد قیمت را تجربه کنند. نوسانات نرخ ارز توقف فروش فوری خودرو توسط خودروسازان به همراه قطعی برق که تولید قطعات را تاحدودی با مشکلات روبرو کرده است عاملی شده تا شرایط رکودی بازار خرید و فروش خودرو تشدید و حتی قیمت بسیاری از خودروهای داخلی با افزایش قیمت روبرو شود. در حال حاضر اکثر فروشندگان خودرو معتقدند بازار راکد است اما افزایش نرخ ارز و ورود آن به کانال 25 هزارتومانی عاملی شده تا هم خودروهای کارکرده خارجی و هم خودروهای داخلی رشد قیمت را تجربه کنند. به اعتقاد فروشندگان خودرو هر زمان که عرضه خودرو در بازار کاهش پیدا می‌کند بازار شاهد شوک قیمتی است به نظر می‌رسد دولت جدید باید فکر اساسی برای بازار خودرو کند، به نحوی که با افزایش عرضه شکاف قیمتی برطرف شده و روند قیمت‌گذاری خودرو نیز اصلاح شود. در بازار امروز خرید و فروش خودرو متاسفانه خودروی پراید 111 از 142 میلیون تومان گذشته است همچنین پراید 131 نیز 138 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین پژو 206 تیپ دو با قیمت 220 میلیون تومان، پژو 206 تیپ پنج 275 میلیون تومان، پژو پارس سال 254 میلیون تومان، دنا معمولی 310 میلیون تومان، تیبا دو 150 میلیون تومان، تیبا صندوقدار 138 میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای 159 میلیون تومان به فروش می‌رسد.  علاوه بر این راناپلاس 255 میلیون تومان، پژو 2008 با قیمت 915 میلیون تومان، پژو 405 جی ال ایکس دوگانه سوز 225 میلیون تومان، سمند‌ای اف سون 245 میلیون تومان، سمند ال ایکس 225 میلیون تومان، ساینا دنده‌ای 150 میلیون تومان، دنا توربو پلاس دنده‌ای 410 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

تورم سبد مصرفی خانوارها را خالی کرد

مهر |دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفت: به دلیل افزایش شدید قیمت کالاها، بسیاری از محصولات از سبد غذایی مردم حذف شده است که نمونه آن جایگزین شدن ماکارونی به جای برنج است. قاسمعلی حسنی گفت: در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت‌های افسارگسیخته کالاها به ویژه کالاهای خوراکی، تقاضا به‌شدت کاهش یافته است. وی افزود: با قیمت آزاد همه کالاها در بازار موجود هستند و کمبودی نداریم اما با قیمت‌های دولتی، کالاها فراوانی ندارند. وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون در ۵ کالای پرمصرف افزایش قیمت شدیدی را شاهد بودیم به‌طوری که در سطح بنکداری برنج ۱۵ درصد، روغن ۳۵ درصد، شکر ۹۰ درصد، محصولات سلولزی ۲۰ درصد و حبوبات ۳۵ درصد گران‌تر شده است. حسنی گفت: در حال حاضر برنج ایرانی بین ۲۷ تا ۳۷ هزار تومان و برنج خارجی بین ۱۹ تا ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسد که همین امر موجب شده تقاضا به سمت ماکارونی افزایش یابد و مردم این محصول را جایگزین برنج کرده‌اند. وی اظهار داشت: دولت سیزدهم باید فکری اساسی برای سفره معیشت مردم بیندیشد چراکه این وضعیت قیمت‌ها موجب کوچک شدن سفره مردم شده و بسیاری از کالاها از سبد غذایی مردم حذف شده است.

 

ارسال نظر