روی خط خبر

۱۳۹۹/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۹۱۲

علت گرانی خیارمشخص شد 

ایسنا | رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی علت گرانی خیار را سرمازدگی جالیزهای خیار در جیرفت کرمان عنوان کرد و همچنین خبر داد که از دو هفته آینده تولید به روال عادی باز می‌گردد و قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد. سید رضا نورانی در پاسخ به این سوال که چرا خیار در روزهای اخیر با افزایش قیمت چشمگیری مواجه شده است، گفت: علت کمبود خیار در سه هفته گذشته و سیر صعودی قیمت آن در بازار سرما و توفان شدید در منطقه جیرفت کرمان است که به جالیزها و گلخانه‌های خیار آسیب وارد کرده و بوته‌های خیار با سرمازدگی مواجه شده‌اند. وی ادامه داد: معمولا در زمستان جیرفت کرمان مرکز تولید خیاربوته‌ای، جالیزی و گلخانه‌ای است که سرما باعث کاهش تولید شد.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اضافه کرد: در دو هفته آینده شرایط تولید به روال عادی باز می‌گردد و قیمت خیار نیز کاهش می‌یابد. همچنین خیار گلخانه‌های ورامین نیز وارد بازار خواهند شد. وی در پاسخ به این سوال که برخی صادرات را علت افزایش قیمتها می‌دانند و آیا صادرات در افزایش قیمت خیار تاثیر گذاشته است یا خیر؟ گفت: تنها یک نوع خیار خاصی که مصرف داخلی ندارد صادر می‌شود. از طرفی صادرات آنقدر مویرگی است که هیچ تاثیری در بازار داخلی ندارد. رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در ادامه گفت: گوجه فرنگی محصولی است که بیشتر از خیار صادر می‌شود اما می‌بینیم که قیمت آن در بازار به‌شدت کاهش یافته است، زیرا تولید آن انبوه و قیمت آن سیر نزولی به خود گرفته است. در حال حاضر نیز در میادین عمده فروشی قیمت گوجه فرنگی گلخانه تا ۴۰۰۰تومان و بوته‌ای ۲۰۰۰تا ۲۵۰۰تومان فروخته می‌شود. که این قیمت‌ها با هزینه سنگین تولید برای تولیدکنندگان ضرر است. وی در پایان اضافه کرد: تا محصولی گران می‌شود نباید پای صادرات را وسط کشید. وقتی در بازار کاهش تولید داشته باشیم قیمت‌ها صعودی می‌شود.

احتمال افزایش قیمت خودرو در یک هفته آینده 

ایلنا| نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران اظهار داشت: احتمال افزایش قیمت در هفته پیش رو وجود دارد اما کاهش قیمت ممکن نیست چراکه قیمت‌ها از یک هفته پیش ثابت مانده است. اسد کرمی در مورد بازار خودرو اظهار کرد: از هفته گذشته قیمت‌ها ثابت مانده و تغییری ایجاد نشده و خریدار نیز برای خودروهای داخلی بسیار کم است. مراجعه میزان خوبی دارد اما خریدی صورت نمی‌گیرد و برای خودروهای خارجی نیز اصلا خریداری وجود ندارد. وی ادامه داد: حدود 5 روز پیش بازار کمی جنب و جوش داشت، تصور ما این بود که با نزدیک شدن به شب عید تقاضا افزایش پیدا کند. احتمال افزایش قیمت در هفته پیش رو وجود دارد اما کاهش قیمت ممکن نیست چراکه قیمت‌ها از یک هفته پیش ثابت مانده است.

وی با اشاره به قیمت روز خودرو گفت: قیمت‌ها مانند چهارشنبه گذشته است؛ قیمت پراید 107 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 حدود 190 میلیون تومان و تیپ 5 حدود 245 میلیون تومان، پژو 207 دنده‌ای 272 میلیون تومان و اتوماتیک آن 403 میلیون تومان، سمند LX حدود 185 میلیون تومان، سمند 183 میلیون تومان، تیبا صندوقدار 118 میلیون تومان، تیبا هاچ بک 128 میلیون تومان، ساینا 130 میلیون تومان، هایما و جک 800 میلیون تومان، پژو 405 حدود 185 میلیون تومان و پژو پارس 205 میلیون تومان است. نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران در ادامه تصریح کرد: نمایشگاه‌داران می‌گویند در یک هفته حدود 2 خودرو می‌فروشند که آنها نیز خودروهای سبک مانند پژو 206 و پراید بوده است. خودروهای دست دوم بیشتر و خودروهای صفر کمتر معامله می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: تصور ما بر این است که با نزدیکی به شب عید مقداری افزایش قیمت وجود داشته باشد. همیشه شب عید قیمت‌ها رو به افزایش می‌رود، بیشتر مشتریان نیز دست نگه داشته‌اند که قیمت‌ها ثابت شود، شاید حدود 20 درصد آنها خرید خود را به خاطر نوسانات قیمت انجام نداده‌اند. هر مغازه یک قیمت!

ایسنا | قیمت هرشانه تخم‌مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران ۴۵ تا ۵۰ هزارتومان است. مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت هرشانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی در خرده فروشی‌های سطح شهر تهران متفاوت و در بازه قیمتی۴۵ تا ۵۰ هزارتومان عرضه می‌شود و نرخ ثابتی برای آن وجود ندارد. به عبارتی هر عدد تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده بیش از ۱۵۰۰ تومان تمام می‌شود.

این در حالی است که براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت هرکیلو تخم مرغ ۱۶ هزار و۹۰۰ تومان و هرشانه ۳۰ عددی حدود ۳۲ هزارتومان است. اما به نظر می‌رسد این نرخ در بازار رعایت نمی‌شود و نظارتی بر نحوه عرضه آن در خرده فروشی‌ها وجود ندارد.میادین میوه وتره‌بار نیز هرشانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی به وزن یک کیلو۹۰۰ گرمی را با قیمت ۳۲ هزار و۱۰۰ تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند.

 

ارسال نظر