قاچاق دام چشمگیر نیست

۱۳۹۹/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۴۰۵

براساس آمار اعلامی از سوی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاق دام زنده از کشور به میزان یک دهم درصد است، که در 7 ماه ابتدای امسال در مجموع 99 هزار راس دام از کشور خارج شده است. درهمین حال، معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در اظهاراتی گفته است: «از آنجا که صادرات دام روی قیمت گوشت در بازار تاثیرمی گذارد، فعلا صادرات این محصول به صلاح نیست.»

    صادرات دام فعلا به صلاح نیست 

حمید محله‌ای معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه خبری با موضوع «قاچاق دام» در پاسخ به این سوال که چرا با وجود مازاد تولید دام در کشور اجازه صادرات داده نمی‌شود، گفت: درباره صادرات دام و محصولات آن ستاد تنظیم بازار کشور تصمیم‌گیرنده است لذا با توجه به افزایش قیمت گوشت مرغ در ماه‌های اخیر، فعلا صادرات دام به صلاح نیست. 

وی با اشاره به قیمت 100 هزار تومانی هر کیلوگرم گوشت قرمز افزود: قیمت گوشت قرمز با توجه به توان خرید مردم پایین نیست لذا با تورمی که وجود دارد، اگر صادرات دام نیز آزاد شود، قطعا منجر به افزایش قیمت گوشت قرمز می‌شود و تامین این کالا برای مردم سخت می‌شود.وی بیان داشت: بنابراین با توجه به مسائل تنظیم بازار در شرایط فعلی نمی‌توان اجازه صادرات دام را داد. محله‌ای همچنین به تامین نهاده‌های مورد نیاز در بخش تولید دام و طیور اشاره کرد و گفت: نهاده‌های مورد نیاز این بخش با ارز 4200 تومانی تولید می‌شود که هدف از تخصیص و تامین ارز ترجیحی برای این بخش تامین نیاز داخلی است، بنابراین نمی‌توان تولید را با ارز 4200 تومانی انجام داد سپس آن را صادر کرد. وی در پاسخ به این سوال که چرا اجازه صادرات و خروج قانونی دام داده نمی‌شود در حالی که اکنون همان دام از کشور که نهاده آن با از 4200 تومانی تامین شده است، به صورت غیرقانونی از کشور خارج می‌شود، گفت: میزان قاچاق دام از کشور بسیار کم است و یک دهم درصد کل تولید داخلی است. محله‌ای با اشاره به قاچاق 99 هزار راس دام در سال جاری از کشور گفت: قطعا اگر بحث صادرات مطرح باشد، بیش از این تعداد از کشور خارج می‌شود، اما وضعیت قاچاق دام حاد نیست.

    میزان قاچاق دام چقدراست؟ 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حمیدرضا دهقانی‌نیا در برنامه «تیتر امشب» با موضوع «قاچاق دام» گفت: نزدیک به 65 تا 70 میلیون رأس دام زنده در کشور وجود دارد و براساس میزان کشفیات قاچاق در سال 98 میزان قاچاق دام حدود 60 هزار راس دام و در 7 ماهه امسال نیز حدود 99 هزار راس دام بوده است. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: براین اساس میزان قاچاق دام زنده از کشور حدود یک دهم درصد است، لذا میزان اندک قاچاق دام تاثیری بر قیمت گوشت قرمز ندارد. وی با اشاره به اینکه نسبت به سه سال قبل وضعیت تولید دام اکنون در کشور بهتر است، گفت: در حال حاضر در این زمینه به خودکفایی رسیده‌ایم، در حالی که سه سال پیش باید با ارز مبادله‌ای دام زنده را به کشور وارد می‌کردیم. 

دهقانی‌نیا بیان داشت: اگرچه افزایش قیمت به خاطر کاهش ارزش ریال یکی از علت‌های اصلی قاچاق دام است، اما قاچاق دام حدود یک دهم درصد است که این میزان روی قیمت گوشت تاثیری ندارد. وی با بیان اینکه با توجه به تدابیر صورت گرفته در بخش تولید دام اکنون به تولید درون زا و برون گرا رسیده‌ایم، گفت: شاید بتوان برای صادرات آن برنامه‌ریزی کرد.دهقانی‌نیا با اشاره به افزایش میزان کشفیات قاچاق در سال جاری نسبت به سال گذشته بیان داشت: این موضوع به منزله افزایش قاچاق دام نیست، بلکه با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌ها همچنین دستورالعملی که با همکاری و محوریت ستاد مبارزه با قاچاق دام برای خرید، فروش و حمل و نقل دام مصوب و ابلاغ شده این زنجیره کاملا هویت‌دار و قابل رصد است. 

وی اظهار داشت: براین اساس اکنون دام از مبدا به هر مقصدی که حرکت می‌کند شناسایی می‌شود، ضمن اینکه باید برای حمل آن مجوز وجود داشته باشد و لذا امکان رصد و پایش دام در کشور بیشتر شده در حالی که چنین امکانی قبلا وجود نداشت. دهقانی‌نیا بیان داشت: در مجموع با توجه به اقدامات انجام شده 30 درصد پلاک کوبی دام افزایش یافته است که اگرچه از این میزان راضی نیستیم، اما زحمات بسیاری برای آن کشیده شده است.

 

ارسال نظر