رشد مبادلات تجاری با از سرگیری فعالیت گذرگاه‌های مرزی عراق

۱۳۹۹/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۰۴۱

 رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: پس از عبور از محدودیت‌های آغازین شیوع ویروس کرونا، در حال حاضر شاهد بهبود مبادلات تجاری با عراق و از سرگیری تدریجی فعالیت گذرگاه‌های مرزی هستیم. یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: به‌رغم تمام مشکلات و اتفاقات پیش آمده و در پی آن کم و زیاد شدن تعاملات با عراق اما ارتباطات و تجارت با این کشور ادامه دارد.

و بعد از بسته بودن چند ماهه برخی مرزها، به تازگی شرایط بهبود یافته و مبادلات تجاری با اعمال برخی محدودیت‌ها از سر گرفته شده است. وی با بیان اینکه بازگشایی دو مرز جنوبی شلمچه و سومار با عراق، مبادلات هفته‌ای دو تا سه روز انجام می‌شود، تاکید کرد: مرز شلمچه در روزهای یکشنبه و چهارشنبه حدود ۲۵۰ کامیون بار را پذیرش می‌کند و بر اساس مجوز صادر شده برای از سر‌گیری مبادلات بعد از رایزنی‌ها مرز سومار ۲ روز بازگشایی در هفته را اعلام خواهد کرد. وی با اشاره به ضرورت رعایت نکات بهداشتی به دلیل شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: تغییرات گریزناپذیری در روند ارتباطات با عراق به وجود آمده است از جمله آنها می‌توان به توقف سفرهای زیارتی اشاره کرد که در شرایط فعلی و وجود ویروس کرونا امکان پذیر نیست در حالی که پیش از این غیر از ایام اربعین، سه میلیون زائر ایرانی به عراق می‌رفتند و در همین میزان مسافر عراقی نیز به کشور ما سفر می‌کردند.

وی با اشاره به ۱۲ میلیارد دلار صادرات به عراق خاطرنشان کرد: در حال حاضر اوضاع تجارت بین ما و این کشور در وضعیت نامناسبی قرار ندارد اما به دلایل اقتصادی با کاهش روبه رو شده است، زیرا عراق در شرایط شیوع ویروس کرونا نتوانسته درآمدهای لازم از فروش نفت را داشته باشد و حالا نیز نمی‌تواند برای خرید اقلام به میزان سال‌های گذشته هزینه کند. رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: به دلیل کم شدن تقاضا و نبود امکانات لازم، عراق در سال جاری کالای کمتری از ایران درخواست کرده که بر این اساس تا پایان امسال نسبت به سال گذشته تا ۳۰ درصد صادرات کمتری خواهیم داشت و تجارت بین دو کشور را به ۹ میلیارد دلار کاهش می‌دهد.

وی در خصوص بازگشایی مرزها و تردد کامیون‌های تجاری بین این دو کشور تاکید کرد: مرزهای ایران با اقلیم کردستان باز و فعال هستند و روزانه ۲ هزار کامیون کالا مبادله می‌شود. در مرزهای جنوبی درباره مسائل بهداشتی نگرانی‌هایی ایجاد شده بود که در این زمینه مذاکراتی صورت گرفته است اما با این وجود دو مرز شلمچه و مهران بازگشایی شده‌اند و مرزهای دیگر نیز به زودی بازگشایی می‌شوند. آل اسحاق با بیان اینکه اراده مسوولان دو کشور توسعه روابط تجاری به رغم همه مشکلات است، تصریح کرد: پیش از شیوع ویروس کرونا قرار بود مبلغ تجارت به حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال ۹۹ برسد اما با شرایط فعلی تحقق این مهم با تاخیر همراه خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه بعد از چین بزرگ‌ترین بازار ما در عراق است و تعاملات خوبی با آنها داریم، اظهار داشت: یکی از اهداف هر دو کشور توسعه سرمایه‌گذاری‌های ایران در عراق و بالعکس است که تاکنون بخش اندکی از آن انجام شده است. شرکت‌ها و واحدهای تولیدی لبنی و مواد غذایی در عراق راه‌اندازی شده‌اند که بازار خوبی را نیز برای خود به دست آورده‌اند.

 

ارسال نظر