اخبار

۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۰۰:۲۵:۴۴
کد خبر: ۱۴۲۵۴۴

جهت‌گیری صنعت لوازم خانگی در سال 98

ایلنا| معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال جدید مهم‌ترین رویکرد صنعت، صادرات، خصوصا به کشورهای همسایه خواهد بود. سعید زرندی در جلسه‌ای که با حضور انجمن‌های صنعت لوازم خانگی برگزار شد، گفت: برای 13 کشور همسایه به علاوه چین و هند برنامه صادراتی تعیین شده است. او گفت: در سال 98 توجه به بازار و تقاضا موضوع بسیار مهمی است و برای افزایش تولید و ظرفیت تولید کشور، باید توسعه صادرات با محوریت کشورهای همسایه دنبال شود. معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت افزود: صنعت لوازم خانگی از جمله صنایع اولویت داری است که در سال 98 به آن توجه ویژه خواهد شد. زرندی تصریح کرد: تامین مالی واحدهای صنعتی در غالب تبصره 18 و سایر مواد قانونی دنبال می‌شود که نیازمند همکاری بیشتر نظام بانکی و سایر دستگاه‌ها است.

او افزود: 5 سطح برای توسعه صنعتی کشور مورد توجه است که عبارت است از: سطح حاکمیت و اراده سیاسی، اقتصاد کلان، سیاست‌های صنعتی و تجاری، رشته فعالیت و سطح بنگاه‌ها. که هرکدام از این سطوح دارای وظایف و اقداماتی خاص هستند. به گفته زرندی، برای هر صنعت برنامه‌ریزی انجام می‌شود که با هم‌اندیشی و همفکری انجمن‌های تخصصی و بخش خصوصی صورت می‌پذیرد. زرندی گفت: در صنعت لوازم خانگی توجه به کیفیت، خدمات پس از فروش و صادرات مهم است و در سال رونق تولید انجمن‌ها و تشکل‌ها در این مسیر گام بردارند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در صنعت لوازم خانگی موضوع برند و نشان از اهمیت بالای برخوردار است و ما نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و متشل در این بخش هستیم. او همچنین گفت: با توجه به سیل اخیر و نیاز مناطق سیل‌زده به لوازم خانگی، انجمن‌ها برای تولید محصولات مورد نیاز، برنامه‌ریزی لازم را اتخاذ کنند.

فعالیت ناقص ۱۰ هزار واحد تولیدی

فارس| معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: ۱۰ هزار و ۸۲۲ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی از فعالیت کامل برخوردار نیستند. محمدعلی عزیزمحمدی افزود: 43 هزار و 458 واحد تولیدی در 811 شهرک و نواحی صنعتی کشور پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند که در صورت فعالیت همه آنها 876 هزار نفر مشغول به کار می‌شوند. او گفت: با اقدامات صورت گرفته سال گذشته 896 واحد تولیدی غیرفعال با اشتغال 30 هزار و 862 نفر به چرخه تولید بازگشتند. او افزود: سال گذشته دو هزار و 377 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی کشور به بهره‌برداری رسید که 39 هزار نفر در آنها مشغول به کار شدند.

عزیزمحمدی گفت: از مجموع واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی شش هزار و 469 واحد با ظرفیت بالای 70 درصد فعالیت می‌کنند، 12 هزار و 533 واحد ظرفیت تولید 50 تا 70 درصد دارند و بیش از 13 هزار واحد با ظرفیت کمتر از 50 درصد فعال هستند. معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: با برنامه‌های پیش‌بینی شده، امسال بیش از 19 هزار واحد صنعتی غیرفعال به چرخه تولید باز می‌گردند. عزیزمحمدی گفت: سال گذشته واحدهای صنعتی کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی سه میلیارد و 750 میلیون دلار به 15 کشور همسایه صادرات داشتند. او افزود: برای انتقال فناوری‌های نوین به واحدهای صنعتی با آلمان و کره جنوبی وارد مذاکره شده‌ایم. عزیزمحمدی گفت: 300 شرکت دانش‌بنیان هم‌اکنون در شهرک‌های صنعتی کشور فعال هستند.

شیرینی گران می‌شود

تسنیم| رییس اتحادیه قنادان می‌گوید با توجه به افزایش ۳۴ درصدی دستمزد و بالارفتن قیمت مواداولیه قیمت شیرینی در سال ۹۸ افزایش می‌یابد؛ گرچه میزان این افزایش هنوز مشخص نیست، اما قیمت شیرینی در ۵ سال گذشته رشد ۷۱ تا ۱۱۸ درصدی داشته است. علی بهره‌مند با اشاره به افزایش قیمت برخی مواد اولیه در تولید شیرینی اظهار کرد: در سال جاری شاهد افزایش برخی مواد اولیه شیرینی از جمله «آرد، روغن مایع، شکر و برخی اقلام دیگر» بوده‌ایم و با توجه به افزایش دستمزد کارگران، قیمت تمام شده تولید شیرینی برای قنادان افزایش یافته است.

رییس اتحادیه قنادان گفت: با توجه به این افزایش قیمت‌ها و به ویژه افزایش 34 درصدی دستمزد و حقوق کارگران در سال جاری، قیمت اتحادیه برای شیرینی‌هایی که تا پیش از این بر اساس قیمت‌گذاری اتحادیه عرضه می‌شدند، افزایش خواهد یافت.

او تاکید کرد: در حال حاضر هنوز هیچ تصمیمی درباره میزان افزایش قیمت شیرینی گرفته نشده و همکاران ما در حال آنالیز قیمت مواد اولیه و قیمت تمام شده شیرینی هستند.

قیمت اعلامی از سوی اتحادیه قنادان در سال 97 به نسبت سال 92 رشدی بین 71 تا 118 درصد داشت و این در حالی بود که در سال 97، اتحادیه قنادان برای ممانعت از افزایش قیمت شیرینی، به قنادان و شیرینی‌فروشی‌ها این مجوز را داد که وزن جعبه شیرینی را در محاسبه قیمت شیرینی احتساب کنند و این یعنی جعبه شیرینی نیز به قیمت شیرینی در هنگام خرید محاسبه می‌شد.

 

ارسال نظر