اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۴۹۷

رد پای دلالان در بحران مصنوعی کاغذ

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| رییس اتاق اصناف ایران در نامه‌یی به وزیر صنعت، معدن و تجارت از پُر بودن انبارهای کاغذ برای مصرف ۶ ماه آینده سخن گفت و بحران کاغذ را ساختگی و کار دلالان دانست و خواستار اتخاذ تدابیر لازم شد. علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران در نامه‌یی به محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با موضوع التهابات بازار کاغذ با اذعان به اینکه «بازار کاغذ در ماه‌های اخیر به دنبال نوسانات نرخ ارز دچار نابسامانی شده است» در عین حال از پیگیری‌های سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط در کارگروه پایش و تنظیم بازار کاغذ برای حل این مشکل قدردانی کرده است.

او در این نامه با بیان اینکه کلیه واردات کاغذ به عنوان کالای اساسی ارز ۳۸۰۰تومانی دریافت کرده‌اند در عین حال از اینکه «در چند روز اخیر شاهد برخی سوءاستفاده‌ها هستیم که ناشران، چاپخانه‌داران و صنوف وابسته را به عنوان مصرف‌کنندگان کاغذ نگران کرده» اظهار تاسف کرده است. رییس اتاق اصناف ایران در نامه خود به وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به حجم واردات کاغذ از عدم کمبود کاغذ مورد نیاز در انبارهای داخلی(حداقل ۶ ماه آینده) خبر داده و عنوان کرده است: متاسفانه برخی واردکنندگان و دلالان با سوءاستفاده از وضع موجود کشور درصدد ایجاد بحران ساختگی و در نتیجه افزایش قیمت کاغذ هستند.

افت واردات از امارات و ترکیه در 3 ماهه امسال

فارس| آمار تجارت خارجی در 3ماه نخست سال نشان می‌دهد که واردات از امارات و ترکیه به ‌شدت افت کرده است. جزییات آمار تجارت خارجی در 3ماه بهار سال 97 نشان می‌دهد، بالغ بر 2میلیارد و 794میلیون و 736هزار دلار کالا از کشور چین معادل ریالی 111هزار و 650 میلیارد و 603 میلیون ریال به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 9.6درصدی دارد. همچنین یک میلیارد و 622 میلیون و 782هزار دلار کالا از امارات متحده عربی به کشور وارد شده که با افت شدید 25درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بوده است. سومین کشور عمده معامله با ایران جمهوری کره با 680 میلیون و 488هزار دلار و آلمان 547 میلیون و 840 هزار دلار کالا وارد شده که به ترتیب در رتبه‌های اول تا چهارم قرار می‌گیرند. براساس آمار گمرک، واردات از کشور کره با کاهش 7.9درصدی همراه است.  همچنین پنجمین کشور عمده معاملاتی در 3ماه نخست سال جاری کشور ترکیه با واردات 528 میلیون و 297هزار دلار بوده نسبت به سال قبل با افت 27.8درصدی روبه‌رو بوده است. این کاهش شدید واردات از کشورهای همسایه به موضوع سیاست‌های ارزی بازمی‌گردد و در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.

توقف ترخیص ۴۵۰۰ خودرو غیرقانونی

مهر| مرکز حراست وزارت صمت اعلام کرد: عملیات ترخیص ۴هزار و ۵۰۰ خودرو از مجموع ۶ هزار و ۴۸۱ خودرو ثبت سفارش شده غیرقانونی در گمرکات متوقف شد و پرونده مابقی خودروهای مشمول که بیش از یک هزار و ۹۰۰دستگاه بوده درحال پیگیری است. در متن اطلاعیه مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است:«به اطلاع ملت شریف ایران اسلامی می‌رساند، مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس وظیفه ذاتی و رصدهای لازم از زیرمجموعه‌های وزارت متبوع بدون دریافت گزارشی از دیگر مراکز نظارتی نسبت به کشف تخلف در ثبت سفارش خودرو از روش‌های غیرقانونی اقدام و پس از بررسی‌های قانونی و تخصصی اطلاعات به دست آمده به جهت ممانعت از سودجویی افراد دخیل در پرونده ظرف زمان مشخص، پیگیری و مکاتبه با گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت اطلاعات و دیگر مراکز مرتبط انجام که منجر به توقف ادامه عملیات و ترخیص ۴هزار و ۵۰۰ خودرو از مجموع ۶ هزار و ۴۸۱ خودرو از گمرکات شد. همچنین برای مابقی خودروهای مشمول در پرونده که بالغ بر یک هزار و ۹۰۰دستگاه بوده، پیگیری‌های لازم برای شناسایی افراد دخیل در پرونده از طریق شناسه‌های سیستمی و آدرس‌های اینترنتی درحال انجام و در پرونده‌یی که به همین منظور در مجتمع قضایی قاچاق کالا و ارز تشکیل شده است، انجام خواهد شد. یادآور می‌شود ضمن استقبال از حساسیت رسانه‌ها و افراد دلسوز باید توجه داشت که در این میان مصاحبه‌هایی صورت می‌گیرد که با هدف منصرف کردن این مرکز از ادامه پیگیری است. لذا به ملت شریف ایران اسلامی اطمینان می‌دهیم که مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اقدامات حرفه‌یی و تعهد در پیشگاه خداوند و ملت، پرونده را تا روشن شدن ابعاد و افراد آن تا به انتها پیگیری خواهد کرد.»

توهین به خبرنگاران واقعیت ندارد

شاتا| معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، برخی اخبار منتشر شده مبنی بر توهین او به خبرنگاران را جهت خلاف واقع دانست و اعلام کرد: بی‌اخلاقی برای انتشار بخش‌هایی از آنچه اتفاق افتاده در جهت رسیدن به هدف خاص بوده که پیش از این نیز سابقه داشته است. حسن یونس‌سینکی گفت: به تازگی در رسانه‌های اجتماعی و برخی روزنامه‌ها از بنده خبری نقل شده که خلاف واقع و خلاف حقیقت آن خبری بود که اتفاق افتاد و آنهایی که ارادت و احترام بنده را به خبرنگاران و رسانه‌ها می‌شناسند به خوبی می‌دانند که این خبر هیچ ‌وجهی از واقعیت را بازتاب نمی‌دهد. او ادامه داد: تاخیر در ارائه توضیح منشأ این تحلیل‌ها و داوری‌های نادرست شده است.

 

ارسال نظر