راه اتصال تجارت ایران به اروپا

۱۳۹۷/۰۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۴۳۵
راه اتصال تجارت ایران به اروپا

همایش تجاری ایران و کرواسی روز گذشته در تهران برگزار شد و پتانسیل تجارت میان دو کشوری که حداکثر مراوده تجاری تاریخ آنها در سال 2000میلادی به 300میلیون دلار رسیده بود مورد بررسی قرار گرفت. در این همایش وزیر اقتصاد کرواسی که همزمان معاون نخست‌وزیر این کشور هم هست با رییس اتاق ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. مارتینا دالیچ، گفت کشورش همکاری‌های اقتصادی خوبی با ایران داشته و ازجمله به یکی از بانک‌های این کشور اشاره کرد که در نقل و انتقالات مالی به بخش خصوصی ایران کمک کرده است. محمد خزاعی، معاون وزیر اقتصاد ایران نیز در این نشست به از سرگیری خرید نفت ایران از سوی کرواسی اشاره کرد. خزاعی با اشاره به جایگاه کرواسی در نقشه تجاری ایران، نقبی هم به گشایش قریب‌الوقوع کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب زد و اینکه به این ترتیب سواحل خلیج فارس به اروپا متصل خواهد شد.

مارتینا دالیچ، معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد کرواسی با غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران دیدار و درباره تقویت روابط اقتصادی گفت‌وگو کرد. شافعی در این دیدار با اشاره به روابط مثبت سیاسی بین دو کشور گفت: امیدواریم در روابط اقتصادی نیز تحولاتی هماهنگ با روابط سیاسی ایجاد شود. طی چند سال گذشته این امیدواری به وجود آمده که می‌توانیم در توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور گام‌های خوبی ‌برداریم. رییس اتاق ایران با اشاره به سفر خود به کرواسی ادامه داد: مذاکرات خوبی با اتاق اقتصاد کرواسی انجام شد و شاهد اثرات قابل ‌توجهی در فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی دو کشور هستیم. در سفری که سال گذشته به کرواسی داشتیم 3 بانک خصوصی نیز حضور داشتند و پیشنهاد ایجاد شعب بانکی ایران در زاگرب مطرح شد که امیدوارم دولت کرواسی از این تصمیم حمایت کند.

او همچنین به سفر وزیر امور خارجه ایران به کرواسی و مذاکرات انجام شده، اشاره کرد و گفت: درباره کشتی‌سازی مذاکرات خوبی انجام شد و هیات‌هایی از کرواسی برای ادامه مذاکرات در ایران حضور یافتند. ما در دریای خزر نیز دنبال توسعه کشتیرانی هستم و مذاکرات اولیه در این زمینه امیدوارکننده بوده است. او ابراز امیدواری کرد که موضوع نوسازی و توسعه کشتی‌سازی از جانب هر دو کشور حمایت شود. به گفته شافعی از آنجا که حمل‌و‌نقل ریلی از موضوعات مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است، کرواسی در زمینه همکاری‌های دوجانبه در این رابطه اهمیت زیادی برای ایران دارد. رییس پارلمان بخش خصوصی درباره دیگر زمینه‌های قابل همکاری بین دو کشور توضیح داد: بخش خصوصی هر دو کشور تلاش می‌کنند در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی به نقطه مطلوب همکاری برسند.

او همچنین با اشاره به تشکیل کمیته مشترک بارزگانی بین ایران و کرواسی افزود: تعدادی از اتاق‌های استانی به عنوان استان‌های معین در این کمیته انتخاب شده‌اند و امیدواریم فعالیت‌های کمیته بتواند تحولات جدی در روابط دو کشور ایجاد کند. شافعی مساله سرمایه‌گذاری مشترک را یکی از اهداف مهم بین دو کشور اعلام کرد و گفت: اطمینان می‌دهم اگر دولت‌های دو کشور مسیرهای حرکت اقتصادی را هموار کنند، بخش خصوصی دو طرف با سرعت ادامه مسیر می‌دهند.

 کمک بانک‌های ایتالیایی به بخش خصوصی ایران

مارتینا دالیچ، وزیر اقتصاد کرواسی نیز طی سخنانی هدف از این سفر را توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور عنوان کرد و گفت: درحال حاضر شرکت مپنا و شرکت ساخت‌وساز اینگرای کرواسی درحال مذاکره هستند که اتفاق مهمی است.

دالیچ ضمن اشاره به دیدار خود با رییس‌کل بانک مرکزی درباره روابط بانکی دو کشور گفت: برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور به رابطه بانکی با پشتوانه قوی نیاز است. خوب است که بخش خصوصی توانسته راه‌هایی برای حل مسائل بانکی مانند انتقال پول از طریق بانک‌های ایتالیا پیدا کند. وزیر اقتصاد کرواسی ادامه داد: در کرواسی بیشتر بانک‌ها خارجی ازجمله اتریشی و ایتالیایی هستند که باید از قوانین کشور مبدا خود پیروی کنند، باقی بانک‌ها، بانک‌های کوچکی هستند که نمی‌توان انتظار کارهای بزرگ از آنها داشت. او در عین حال گفت که بانک مرکزی کرواسی مانعی بر سر راه ارتباط بانکی میان بانک‌های خصوصی کرواسی و ایران قرار نداده و انتظار می‌رود به زودی بانک‌های کرواسی وارد ارتباط با بانک‌های ایرانی شوند.

معاون وزیر اقتصاد ایران نیز که در این نشست حضور داشت در مورد تجارت میان ایران و کرواسی گفت: ما آماده هر گونه همکاری برای تحقق اهداف سفر وزیر اقتصاد کرواسی به کشورمان همچنین هیات تجاری همراه وی هستیم. محمد خزاعی با بیان اینکه طی صحبت‌های انجام ‌شده با وزیر اقتصاد کرواسی به نظر می‌رسد راه‌های همکاری بیشتری بین بانک‌های دو کشور تحقق یابد، افزود: با تلاش‌ صورت گرفته یک همکاری بین یکی از بانک‌های کرواسی که با بانک‌های اروپایی و ایتالیایی همکاری دارند، صورت گرفته است. او افزود: نفت و گاز، انرژی، کشتی‌سازی ازجمله زمینه‌های همکاری بین دو کشور است. خزاعی اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته و اقداماتی که تا چند ماه آینده انجام می‌شود تقریبا از خلیج‌فارس تا آذربایجان و روسیه و اروپا به هم متصل می‌شوند و خط انتقالی شمال- جنوب- شمال و شرق- غرب زمینه‌های فراوانی برای استفاده ایران و گسترش همکاری با کشورهای منطقه، حوزه بالکان و اروپا را به وجود آورده است، بنابراین دسترسی کرواسی و کشورهای اروپایی به بازارهای منطقه با استفاده از خطوط حمل و نقل و امکاناتی که در شمال و جنوب کشور وجود دارد، فرصت مغتنمی است. معاون وزیر اقتصاد با اشاره به آغاز همکاری تهران و زاگرب از سال 71 با تاسیس سفارت ایران در کشور کرواسی گفت: اوج روابط تجاری بین دو کشور در سال 2000 حدود 300میلیون دلار بود درحالی که این رقم به دلایل مختلف بسیار کاهش یافت اما در سال گذشته میزان تجارت بین دو کشور با احتساب تجارت نفتی و غیرنفتی به رقم 100میلیون دلار رسید.

او با اشاره به اینکه کرواسی بعد از سال‌ها اقدام به خرید نفت از ایران کرد، بیان داشت: البته تراز تجاری ما بین ایران و کرواسی بدون احتساب نفت حدود 54 میلیون دلار و به نفع کرواسی است ولی با محاسبه نفت تقریباً تراز تجاری بین دو کشور وجود دارد. رییس سازمان سرمایه‌گذاری کشور با بیان اینکه کرواسی اقتصادی رو به رشد دارد، اظهار کرد: درآمد سرانه کرواسی بالای 22هزار دلار در سال است که نشان می‌دهد اقتصاد این کشور، اقتصادی شکوفاست.

خزاعی گفت: کرواسی و کشورهای مشابه آن در حوزه ورود به اروپا به شمار می‌روند و یکی از سیاست‌های مهم خارجی و اقتصادی ما همکاری با کشورهایی مثل کرواسی، جمهوری چک و اسلواکی است زیرا این کشورها پتانسیل‌های بسیار ارزشمندی در غرب اروپا به شمار می‌روند. او در ادامه به انعقاد 3 موافقتنامه بین ایران و کرواسی اشاره کرد و گفت: موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین دو کشور چندین سال است که لازم‌الاجرا شده و سرمایه‌گذاران و تجار دو کشور می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. خزاعی اظهار کرد: موافقتنامه تشویق به حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دو کشور نهایی و آماده امضاست و در آینده‌یی نزدیک با مساعدت وزیر اقتصاد کشور کرواسی پیش‌بینی می‌شود تا آخرین مراحل آن طی شود.

معاون وزیر اقتصاد گفت: موافقتنامه همکاری گمرکی بین دو کشور ایران و کرواسی قبلا لازم‌الاجرا بود اما نیازمند اصلاحاتی است که امیدواریم باز هم به زودی شاهد نهایی شدن آن باشیم. او افزود: گفت‌وگوهای خوبی با یکی از بانک‌های همراه هیات تجاری کرواسی با بانک‌های ایرانی و بانک مرکزی ایران صورت گرفته است. خزاعی اظهار کرد: چندین شرکت کنسرسیومی تشکیل داده‌اند تا در حوزه پتروشیمی در جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری کنند و در سفر هیات تجاری کرواسی به ایران مباحث بسیار جدی در مورد اکتشافات نفت هم انجام شده است.

 

ارسال نظر