کدام کشورها بیشترین صادرات را به ایران دارند؟

۱۴۰۲/۰۱/۰۴ - ۱۰:۰۳:۵۸
کد خبر: ۲۰۱۷۸۵
کدام کشورها بیشترین صادرات را به ایران دارند؟

داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی کشورهای «امارات متحدده عربی»، «چین»، «ترکیه»، «روسیه»، «انگستان»، «هند»، «سوییس»،«هلند»، «آلمان» و «عمان» 10 واردکننده اصلی کالا به ایران بوده اند.

به گزارش اکوایران، حجم تجارت خارجی کشور در 11 ماه سال جاری از مرز 100 میلیارد دلار عبور کرد. آمارهای گمرک نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی واردات کشور به ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۵۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید که نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل کاهش 8.61 درصدی در وزن و افزایش 15.28 درصدی در ارزش را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است. براساس آمار گمرک متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی هزار و 597 دلار بوده که نسبت به رقم هزار و 266 دلار در یازده ماهه سال گذشته، 26.14 درصد رشد داشته است.

کشورهای صادرکننده کالا به ایران

اما در مدت زمان مورد بررسی عمده کالاهای وارداتی از چه کشورهای وارد ایران شده است؟  براساس آمار اعلام شده در این مدت بیشترین واردات از «امارات متحده عربی» صورت گرفت بطوریکه 16 میلیارد و 497میلیون دلار ارزش واردات از این کشور بوده است. به گفته فعالان این بخش امارات یکی از پایگاه‌های صادراتی محسوب می شود و شاهراه تجاری به بسیاری از کشورها است در این میان ایران هم در مدت زمان مورد بررسی بیشترین کالای وارداتی خود را از این کشور وارد کرده است. امارات یکی از کشورهای پایلوت صادراتی محسوب می شود و به همین دلیل بخش اعظمی از کالاهای وارداتی ایران از این طریق وارد کشور می شود، روندی که هزینه‌های واردکنندگان را افزایش می دهد با این حال با توجه به شرایط موجود واردکنندگان ناچار به استفاده از این روش هستند. سهم واردات کالا از این کشور به ایران برابر با 30.73 درصد بوده است.

با توجه به آمار اعلام شده می توان گفت طی یازده ماهه سال 1401 پس از امارات، «چین» با 14 میلیارد و 205میلیون دلار در جایگاه دوم قرار داشته است، سهم این کشور از واردات ایران 10.43 درصد بوده است. اما در جایگاه سوم «ترکیه» با 5 میلیارد و600 میلیون دلار، «هند» با 2 میلیارد و 590میلیون دلار  قرار دارد، سهم صادرات این کشور به ایران برابر با 4.38 درصد بوده است.

داده های اعلام شده همچنین نشان دهنده آن است که «آلمان» هم با صادرات یک میلیارد و 773 میلیون دلار کالا به ایران در جایگاه چهارم قرار گرفته و سهمی 3.30 درصدی از کل ارزش واردات به کشور را به خود اختصاص داده است.  

براساس داده‌های اعلام شده در جایگاه پنجم «روسیه» با یک میلیارد دلار و 310 میلیون دلار کشور پنجمین مبدا واردات منتهی به بهمن سال جاری به ایران محسوب می شوند.

اما براساس داده‌های گمرک «سوییس» ششمین کشوری که بیشترین واردات به ایران در مدت زمان مورد بررسی را داشته است. ارزش صادرات «سوییس» در این مدت 1100 میلیون دلاری بوده است.

اما سهم انگستان از واردات کالا به ایران در مدت زمان مورد بررسی برابر با کمی بیش از یک میلیارد بوده است.

 هلند هم در این مدت 860 میلیون دلار کالا وارد کشور کرده است. اما سهم پاکستان از واردات به کشور برابر با 770 میلیون دلار برآورده شده است. از نکات جالب توجه در میان کشورهای واردکننده کالا به حضور 5 کشور اروپایی در میان 10 کشور اول صادرکننده کالا به کشور می توان اشاره کرد.

مقاصد+وارداتی

ارسال نظر