جلوگیری از خروج سالانه ۲۵ میلیون دلار ارز و اطلاعات ژنتیکی و هویتی بیماران از کشور

۱۴۰۱/۱۲/۱۵ - ۰۲:۲۵:۳۵
کد خبر: ۲۰۰۳۹۲
جلوگیری از خروج سالانه  ۲۵ میلیون دلار ارز و اطلاعات ژنتیکی و هویتی بیماران از کشور

پروژه استراتژیک و پیشرفته‌ترین مرکز جامع توالی‌یابی ژنوم و سنتز ژن و همچنین خطوط جدید و به روز شده شرکت داروسازی تولیددارو توسط ستاد اجرایی فرمان امام به بهره‌برداری رسیدند.

صبح دیروز (یکشنبه 14 اسفند 1401) در مراسمی با حضور سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل گروه دارویی برکت، مدیرعامل موسسه دانش‌بنیان برکت، پیشرفته‌ترین مرکز جامع توالی‌یابی ژنوم و سنتز ژن وهمچنین واحد تولید مایعات شرکت تولیددارو پس از به‌روزرسانیGMP مطابق استانداردهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به افتتاح رسیدند. سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام در این مراسم اظهار داشت: این طرح دانش‌بنیانی با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی ستاد اجرایی دستاوردهای ویژه‌ای برای کشورمان خواهد داشت. 

عارف نوروزی گفت: این پروژه در سه دپارتمان توالی‌یابی ژنوم، سنتز ژن و تولید حیوانات مهندسی شده سازماندهی شده که امروز دو دپارتمان توالی‌یابی ژنوم و سنتز ژن به همراه واحدهای شتابدهی مربوطه افتتاح شدند؛ در ذیل فعالیت‌های این دو دپارتمان، تولید کیت‌های تشخیصی مانند سرطان روده بزرگ، ریه و دهانه رحم و کیت‌های استخراج RNA و DNA ویروسی از این جمله هستند. وی افزود: در حال حاضر برای این دو خدمت حدود 25 میلیون دلار ارز از کشور به صورت غیررسمی خارج می‌شود که با تلاش جوانان نخبه و اقدام تخصصی آنان از این پس می‌توانیم ضمن تأمین نیاز داخلی، از خروج ارز جلوگیری نماییم.

وی تأکید کرد: علاوه بر اینها با دستیابی به این فناوری، به لحاظ مسائل امنیتی و جلوگیری از ارسال نمونه‌های زیستی و بیولوژیک بیماران به خارج کشور نیز این مرکز دستاورد بزرگی به حساب می‌آید. سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام تصریح کرد: بازار فعلی توالی‌یابی ژنوم در کشور حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود و در حال حاضر بیشتر نمونه‌های زیستی و بیولوژیک به خارج از کشور ارسال می‌شود که از این به بعد خودمان این دانش را با دقت ترازجهانی دراختیار داریم. وی خاطرنشان کرد: بازار فعلی سنتز هم در کشورمان حدود ۳۰۰ میلیارد تومان می‌باشد. نوروزی خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی فرمان امام حمایت و پشتیبانی از جوانان نخبه و‌ متخصص را ادامه خواهد داد، ضمن اینکه مشکلات تأمین سرمایه در گردش برای کارهای تحقیقاتی و پژوهشی را هم بدون هیچ وقفه‌ای انجام می‌دهد تا شاهد شکوفایی و‌ رشد و توسعه و ارتقا بهره‌وری بیشتر ایران اسلامی باشیم.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام به بروزرسانی خطوط تولید شرکت داروسازی تولیددارو هم اشاره کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون شرایط تولیددارو خیلی تغییر کرده و اقدامات مناسبی در حداقل زمان ممکن انجام شده است؛ نخبگان این شرکت اجازه ندادند که توقف خط تولید به دلیل بهسازی منجر به کاهش تولید دارو در کشور شود؛ ضعف گذشته تولیددارو با کارهای جهادی و انقلابی مدیران و جوانان متخصص این شرکت جبران شده است.  مدیرعامل شرکت ژن‌سازه دارویی برکت هم در این مراسم گفت: در کشورمان مرکز تحقیقاتی عامل و تخصصی ژن‌درمانی نداشتیم ولی با تأسیس این شرکت و راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌های تخصصی، مشکلات کشور را در این حوزه کاهش چشمگیری داده‌ایم.

رضا شهبازی افزود: دپارتمان توالی‌یابی ژنوم، سنتز ژن و تولید حیوانات مهندسی شده را در این شرکت تشکیل داده‌ایم؛ برای تشخیص بیماری‌های سرطانی و پیوند درمانی با ساخت چند کیت تشخیصی نقش خود در نظام سلامت کشور را ایفا کردیم. سرپرست شرکت تولیدارو هم در این مراسم گفت: در این شرکت ۲۰۱ محصول و دارو در ۴ خط تولیدی توسط ۱۶۰ نفر تولید می‌شود؛ تلاش‌های شرکت تولیدارو منجر به کاهش کمبود دارو در کشورمان شده است. حامد محمدپور تصریح کرد: بازسازی و بهسازی و بهبود خطوط تولید باعث شده که داروهای مایع بیشتری نسبت به قبل تولید کنیم.

 

ارسال نظر