جزییات جدید از خودروهای وارداتی

۱۴۰۱/۱۲/۱۱ - ۰۱:۲۲:۰۴
کد خبر: ۲۰۰۰۵۶
جزییات جدید از خودروهای وارداتی

تعادل|

تاکنون حدود ۵۱ هزار نفر برای پیش‌فروش خودرو ثبت‌نام کرده‌اند و اگر این تعداد خودرو را در نظر بگیریم، هم‌اکنون در حساب بانک‌ها ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول بلوکه شده است. این درحالی است که زمان ثبت‌نام پیش‌فروش خودروهای وارداتی تمام نشده و با گذر زمان تعداد ثبت‌نامی‌ها و در نتیجه پول‌های بلوکه‌شده بیشتر می‌شود.

به عبارت دیگر، اکنون 51 هزار نفر برای طرحی ثبت‌نام کرده‌اند که مدل، قیمت، زمان تحویل خودرو مشخص نیست و حتی این خودروها هنوز به کشور وارد نشده و تضمینی در رابطه با ورود آنها نیز وجود ندارد. چراکه شرکت‌های واردکننده به دلیل تحریم‌ها با خودروسازان خارجی به صورت مستقیم در ارتباط نیستند و خودروهای مورد نظر خود را از بازار کشورهای همسایه گردآوری و به کشور وارد می‌کنند.

با این حال، روز گذشته مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت سعی کرده تا با توضیحاتی افکار عمومی را در این زمینه اقناع کند؛ به گفته او، بالای ۲۰ شرکت توانسته‌اند مجوزهای لازم را اخذ کنند که از این تعداد ۱۰ شرکت تا الان توانسته‌اند ثبت سفارش انجام بدهند. او گفته است که به غیر از خودروهای امریکایی و فرانسوی هیچ محدودیتی برای واردات خودرو وجود ندارد. او درباره محل تامین ارز خودروهای خارجی هم گفته است که از محل ارزهای خارج از کشور و ارزهای رفع تعهد شده است، که نمی‌توان منشأ آن را اعلام کرد. همچنین به گفته او، مسوول تعیین قیمت این خودروهای وارداتی سازمان حمایت است و اولین خودروها تا پایان سال تحویل داده می‌شوند. 

۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد پول بلوکه شد!

«امکان وکالتی کردن حساب‌های بانک برای خرید خودرو‌های وارداتی، داخلی و همچنین خرید در بورس کالا فراهم است»؛ این پیامکی است که این روز‌ها برای هر آنکه حساب بانکی دارد، از طرف بانک‌های مختلف ارسال می‌شود. این نشان می‌دهد که بانک‌ها برای مسدود کردن پول مردم وارد رقابتی تازه شده‌اند.

پیشتر وزارت صنعت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که متقاضیان خودرو‌های وارداتی از شنبه ۶ اسفندماه به مدت یک هفته فرصت دارند به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو‌های وارداتی به آدرس saleauto.ir مراجعه و پیش‌ثبت‌نام خود را انجام دهند. پیش‌شرط ثبت‌نام سامانه، موجودی حساب بانکی متقاضی است که به‌طور علی‌الحساب ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. بر این اساس متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی باید قبل از ثبت‌نام در سامانه، با مراجعه به شعب بانک‌های منتخب، فرم مسدودی ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید خودرو‌های خارجی را پر کنند.

این پول درحساب شخصی متقاضی باقی می‌ماند و مسدود می‌شود. فرآیند عرضه خودرو‌های وارداتی شامل ۳ مرحله است: در مرحله اول ثبت‌نام خودرو انجام و پس از آن یک فهرست نوبت‌دهی منتشر می‌شود. در مرحله دوم واردکننده نسبت به عرضه خودرو اقدام و افراد مطابق با نوبت خود می‌توانند نسبت به خرید اقدام کنند. در مرحله سوم با ارسال دعوت‌نامه توسط واردکنندگان، خودرو تحویل خریداران می‌شود.

همین شرایط، باعث شده که در حال حاضر رقابتی میان بانک‌ها برای مسدود کردن پول برای خرید خودرو شکل گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که ۱۰۰ هزار خودروی وارداتی پیش‌فروش شود، با احتساب اینکه اعلام شده ۵۰۰ میلیون تومان باید در حساب بانکی متقاضی مسدود شود، به نظر می‌رسد در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تا مدتی نامشخص در حساب بانک‌ها مسدود خواهد ماند و این میزان نقدینگی از دست مردم جمع خواهد شد.

براساس آخرین اطلاعات وزارت صنعت، تاکنون حدود ۵۱ هزار نفر برای پیش‌فروش خودرو ثبت‌نام کرده‌اند و اگر این تعداد خودرو را در نظر بگیریم، هم‌اکنون در حساب بانک‌ها ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول بلوکه شده است. در این شرایط، بنا به گفته سخنگوی وزارت صنعت، بانک‌ها بابت این پول مسدود شده باید به متقاضیان سود کوتاه‌مدت پرداخت کنند. سخنگوی این وزارتخانه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: برای ثبت درخواست خودرو‌های وارداتی متقاضیان می‌توانند مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را از طریق ۲۲ بانک به عنوان رقم مسدودی واریز کنند.

   منشا ارز واردات خودرو  را نمی‌توان اعلام کرد!

پس از انتقادات فراوان نسبت به طرح واردات خودرو و ابهاماتی که مطرح شد، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت باز هم با حضور رسانه‌های گزینش شده؛ در توضیحاتی گفته است: هیچ ریالی از پول مردم برای واردات مصرف نمی‌شود و تمام ارز مصرفی توسط وارد‌کننده پرداخت می‌شود و پولی که از مردم دریافت می‌شود، در واقع بخشی از پولی است که برای واردات خودرو پرداخت شده است. مهدی ضیغمی، با بیان اینکه قیمت خودروهای وارداتی توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود، از تحویل اولین خودروها تا پایان سال خبر داد. 

وی در مورد محل تأمین ارز خودروها، هم اینطور توضیح داد که تأمین ارز از محل ارزهای خارج از کشور و ارزهای رفع تعهد شده، است؛ یعنی این ارزها به راحتی امکان بازگشت به کشور برای مصارف دیگر را ندارد. البته این مقام مسوول در وزارت صمت گفته است که بیش از ۹۶ درصد ارزی که دریافت می‌کنیم از محل ارزهای خارج از کشور است و قابلیت استفاده برای خودرو را دارد و به راحتی برای سایر محصولات قابل استفاده نیست، اما جزییات منشأ ارز را نمی‌توان اعلام کرد.

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت همچنین در مورد تعداد شرکت‌های واردکننده خودرو، اظهار کرد: بالای ۲۰ شرکت توانسته‌اند مجوزهای لازم را اخذ کنند که از این تعداد ۱۰ شرکت تا الان توانسته‌اند ثبت سفارش انجام بدهند. وی در مورد میزان واردات خودرو تا این لحظه، اظهار کرد: تاکنون ۱۲۰۰ خودرو خارجی وارد کشور شده است، گفت: به غیر از خودروهای امریکایی و فرانسوی هیچ محدودیتی برای واردات خودرو وجود ندارد.

ضیغمی با بیان اینکه به دلیل صیانت از حقوق مردم و واردکنندگان، اسامی برخی برندها را اعلام نمی‌کنیم، گفت: تقریباً از همه برندها به جز خودروسازانی که ممنوعیت دارند درخواست واصل شده است؛ بر همین اساس نیز تاکنون ۳۳ درخواست از ۳۳ شرکت به وزارت صمت ارایه شده که تقریباً همه آنها بیش از یک برند را درخواست کرده بودند. به گفته مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، تاکنون ۹۵ هزار درخواست ثبت سفارش برای واردات خودرو انجام شده است.

   افزایش عجیب قیمت 

خودرو‌های وارداتی در بازار

اما از بازا رخودرو چه خبر؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای گذشته قیمت خودرو همچنان با نوسان همراه است. در سایت‌های خرید و فروش قیمت خودرو در لحظه نگارش این گزارش به این شرح ثبت شده است: پراید 111 که هفته‌های گذشته کانال‌شکنی کرد و وارد بازه 300 میلیون تومانی شد، امروز شش میلیون تومان گران شد و به ۳۳۸ میلیون تومان رسید.

پژو ۲۰۷i که روزها بود با ثبات قیمت همراه شد و قیمت آن در بازار تغییری نکرد، امروز ۱۱ میلیون تومان گران شد و به ۷۰۵ میلیون تومان رسید. قیمت دنا پلاس هم امروز با افزایش ۱۶ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته، در نرخ ۸۳۸ میلیون تومان عرضه شد. پژو پارس سال، مدل ۱۴۰۰ که در روزهای گذشته جهش قیمتی زیادی را تجربه کرد، امروز ۱۰ میلیون تومان گران شد و به نرخ ۵۵۶ میلیون تومان در بازار خودرو کشور رسید. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که یکی از پرطرفدارهای بازار خودروهای داخلی است، امروز چهار میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه و نرخ ۶۰۰ میلیون تومان را در کارنامه خود ثبت کرد.

اما قیمت‌ها در بازار خودرو‌های وارداتی به‌طور عجیبی رو به افزایش است، به‌طوری که شاهد افزایش قیمت ۲۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومانی قیمت مدل‌های مختلف ب‌ام‌و در بازار بوده‌ایم. به گزارش خبرآنلاین، گزارش‌ها از روند بازار خودرو و در میان خودرو‌های وارداتی حاکی از آن است که قیمت ب‌ام‌و سری ۷ مدل individual vip در بازار با افزایش حدود ۰.۰۹ درصدی روبرو شده و به ۲۴ میلیارد تومان رسیده است. این خودرو فقط در طول یک روز گذشته افزایش حدود ۲ میلیارد تومانی قیمت را تجربه کرده است. این خودرو مدل ۲۰۱۸ است. اما مدل ۲۰۱۷ این خودرو هم که در بازار ۲۱ میلیارد تومان قیمت دارد، رشد حدود ۱۰.۵ درصدی را تجربه کرده و با افزایش ۲ میلیارد تومانی، در بازار ۲۱ میلیارد تومان قیمت پیدا کرده است.

ب‌ام‌و سری ۵ سدان مدل Perfection هم در بازار به قیمت ۱۵ میلیارد تومان به فروش می‌رود. این خودرو در ۲۴ ساعت گذشته با افزایش ۱۲.۶ درصدی قیمت، یعنی در حدود یک میلیارد و ۶۵۰ هزار تومانی روبرو شده است. بنا به این گزارش، قیمت ب‌ام‌و سری ۳ سدان مدل Performance در بازار به ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است.

این خودرو رشد ۱.۴ درصدی را تجربه کرده است. ب‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک مدل Executive نیز در حال حاضر در بازار ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو طی ۲۴ ساعت گذشته رشد در حدود ۴.۶ درصدی، یعنی ۲۰۰ میلیون تومان را تجربه کرده است. در این میان، قیمت ب‌ام‌و X ۴ مدل exclusive در بازار به ۱۳ میلیارد تومان رسیده است. این خودرو طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ درصد، یعنی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان گران شده است. ب‌ام و X ۱ هم در بازار یک میلیارد تومان گران شد. این خودرو در بازار ۹ میلیارد تومان قیمت پیدا کرده است.

 

ارسال نظر