کالاهای اساسی در روزهای پایانی سال گران نخواهد شد؟

۱۴۰۱/۱۱/۲۹ - ۰۸:۵۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۹۲۲
کالاهای اساسی در روزهای پایانی سال گران نخواهد شد؟

طرح «فجر تا فطر» با همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ در سراسر کشور اجرا شده است. در این طرح ۳۴ قلم کالا که جزء کالاهای اساسی و مصرفی مردم است که با تخفیف ۱۰ تا ۲۵ درصد عرضه می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در زمینه تامین کالاهای اساسی کمبودی نداریم، گفت: این کالاها با تمهیدات صورت گرفته از ابتدای سال وارد کشور شده‌اند.

ساداتی‌نژاد هدف از توزیع کالاهای اساسی در طرح فجر تا فطر در فروشگاه های زنجیره ای سراسر کشور را کاهش قیمت و تثبیت قیمت کالاهای اساسی تا پایان ماه مبارک رمضان و ایام عید اعلام کرد.

بسیاری از فعالان و دست اندرکاران فروشگاه‌های زنجیره‌ای اذعان می‌کنند که ویژگی طرح فجر تا فطر در مقایسه با دیگر طرح‌ها و جشنواره‌ها، این است که کالاهای اساسی تا ۲۵ درصد تخفیف و با قیمت فوق‌العاده در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود چرا که هدف اصلی حمایت از معیشت مصرف کنندگان است.

نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا از ۱۸ اسفند دایر می‌شود

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت: اتاق تعاون عهده‌دار برگزاری نمایشگاه های عرضه فروش مستقیم محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و کالاهای اساسی از ۱۸ تا ۲۸ اسفند در تهران و ۳۰ مرکز استان است.

به گفته او، توزیع مستقیم در جهت آن است که کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در شب عید و مقارن شدن نوروز با ماه رمضان تامین می شود.

قاسمی ادامه داد: وزارت جهاد قرار است برخی کالاهای اساسی با قیمت و کیفیت مناسب  در اختیار تعاونی مصرف قرار گیرد و هدف از عرضه مستقیم، حمایت از تولید است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون می‌گوید: امسال خوشبختانه وضعیت تولید محصولات کشاورزی نسبت به سال قبل رشد داشته است که با توجه به شرایط اقتصادی مردم، سمت تقاضا دچار مشکل شده است که اگر در جهت حل این موضوع کالا را از سمت تولید به مصرف برسانیم، عرضه و تقاضا متعادل می شود.

به گفته او، در تمامی کشورها ایام مناسبتی عید سعید نوروز و ماه رمضان، عرضه کنندگان قیمت کاهش می یابد، در حالی که فرهنگ کشور ما برعکس است و توزیع کنندگان سعی می‌کنند با دپو کالا، محصول را با قیمت بالاتری شب عید عرضه کنند.

قاسمی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی مردم، عرضه مستقیم کالا و فرهنگ سازی در ارتقای قدرت خرید خانوار تاثیر بسزایی دارد.

مشکلی در عرضه اقلام اساسی نداریم

مسعود امراللهی مدیرکل نظارت برکالاهای اساسی وزارت جهاد گفت: طرح تخفیف ۱۰ تا ۲۵ درصدی ۳۴ قلم کالای اساسی در فروشگاه‌های زنجیره ای تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

او با بیان اینکه مشکلی در عرضه اقلام اساسی نداریم، گفت: اقلام اساسی شامل گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماکارانی، برنج، شکر، روغن، حبوبات، لبنیات، چای و کنسرو در طرح فجر تا فطر در فروشگاه های زنجیره ای با تخفیف عرضه می شود.

امراللهی ادامه داد: امسال به سبب تقارن عید و ماه رمضان با یکدیگر، تقاضا برای خرید در ایام پایانی سال افزایش می یابد ؛ بنابراین وظیفه ما این است که کالا به وفور با قیمت ارزان در دسترس مردم باشد.

مدیرکل نظارت برکالاهای اساسی وزارت جهاد گفت: سنوات گذشته با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، قیمت کالاهای اساسی دچار نوسان می شد، اما امسال با فرهنگ سازی بدنبال آن هستیم که به جای گران شدن ارزان سازی نیز صورت بگیرد.

محصولات لبنی مشمول تخفیف ۵ تا ۲۰ درصدی است

سید محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: ۴ محصول لبنی مشمول قیمت گذاری همچون شیر بطری کم چرب، شیر نایلونی کم چرب، پنیر uf۴۰۰ گرمی و ماست دبه ای کم چرب با تخفیف ۵ درصد و دیگر محصولات لبنی با ۲۰ درصد تخفیف عرضه می شود.

به گفته او، حدود ۳۰ درصد از قیمتی که روی محصولات لبنی درج می شود، سهم مغازه دار و شرکت های پخش است که بنابر مذاکره صورت گرفته با سازمان میادین، غرفه‌ها با اجاره کمتری در اختیارمان قرار گرفت که در نهایت با حاشیه سود کمتری، محصولات لبنی را عرضه کنیم.

بنی طبا گفت: از مجموع ۳۰ درصد سود شرکت های پخش و مغازه دار تنها ۱۰ درصد هزینه حمل را برمی داریم و مابقی را به مصرف کننده بر می گردانیم.

با توجه به مقارن شدن ایام‌نوروز با ماه مبارک رمضان و ازدیاد تقاضا برای خرید کالاهای اساسی، وزارت جهاد به عنوان متولی تنظیم بازار، سیاست توزیع ۳۴ قلم کالای اساسی سبد خانوار را با ۱۰ تا ۲۵ درصد تخفیف در فروشگاه های زنجیره ای اتخاذ کرد که انتظار می رود به رغم سنوات گذشته، مردم در تامین مایحتاج اساسی خود از حیث نوسان قیمت ها دچار مشکل نشوند.

 

ارسال نظر