چرا به درخواست وام بازنشستگان توجهی نمی‌شود؟/ 230 هزار نفر در نوبت دریافت وام بازنشستگی

۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۶۹۴
چرا به درخواست وام بازنشستگان توجهی نمی‌شود؟/ 230 هزار نفر در نوبت دریافت وام بازنشستگی

بسیاری از بازنشستگان تامین اجتماعی از آنجایی که با مشکلات معیشتی دست وپنجه نرم می‌کنند، دریافت وام برایشان می‌تواند تنفسی هر چند کوتاه در این اوضاع وانفسای اقتصادی به شمار بیاید. این در حالی است که تعداد قابل توجهی از این افراد مستاجر هستند و با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت ودیعه مسکن و اجاره‌بها چاره‌ای جز گرفتن وام برای پرداخت این خرج‌های اضافی را ندارند.

به گزارش تعادل، البته مساله اینجاست که دریافتی بسیاری از بازنشستگان و مستمری‌بگیران آنقدر زیاد نیست که توانایی پرداخت اقساط وام را هم داشته باشند، اما هر چه باشد از سرگردان شدن در این روزهای سرد بسیار بهتر است. از سوی دیگر مبلغ وامی که برای آنها در نظر گرفته شده با توجه به تورم موجود در کشور چندان هم نمی‌تواند راهگشا باشد.

میزان وام دریافتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران از 7 میلیون تومان به 12 میلیون تومان افزایش یافته و این در حالی است که قیمت ودیعه مسکن چه در تهران و چه در حومه آن کمتر از 50 میلیون تومان نیست. البته با توجه به حجم زیاد درخواست‌ها باید دید که آیا سازمان تامین اجتماعی می‌تواند به همه آنها پاسخ دهد؟ این مساله فقط مربوط به تهران نیست و در شهرهای دیگر نیز بسیاری از افراد در انتظار دریافت وام هستند و چند ماهی هم از این انتظار می‌گذرد اما هنوز جوابی به آنها داده نشده است.

در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی از مرداد ماه تاکنون در حال ثبت نام از بازنشستگان و مستمری‌بگیرانی است که تقاضای دریافت این تسهیلات را دارند. به گفته این سازمان پیش بینی شده که 400 هزار نفر از این تسهیلات استفاده کنند. 

انباشت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی

مساله مهم دیگری که در این بین باید مورد توجه قرار گیرد، میزان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است، بدهی که اگر پرداخت می‌شد قطعا بازنشستگان و مستمری‌بگیران مجبور نبودند ماه‌ها در صف انتظار دریافت وام قرض‌الحسنه یا وام ضروری خود منتظر بمانند. این بدهی تاکنون به 600 هزار میلیارد تومان رسیده که خود رقم قابل توجهی است.

در حالی که سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران هم با مشکل مواجه است، پرداخت نیمی از این بدهی هم می‌تواند تا مدت‌ها مشکلات این سازمان را حل و فصل کند. شاید یکی از دلایلی که باعث شده تا دولت با افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی موافقت نکند و قانون همسان‌سازی حقوق‌ها به درستی اجرا نشود همین بدهی میلیاردی دولت به تامین اجتماعی است که اگر قرار باشد قوانین اجرایی شوند دولت هم موظف به بازپرداخت این بدهی خواهد شد.

دولت در این روزها راه‌های بسیاری را برای اینکه مجبور به پرداخت این بدهی نشود پیموده است، از عدم موافقت با افزایش حقوق‌ها تا اجرایی نکردن همسان‌سازی و حالا هم که افزایش سن بازنشستگی را در دستور کار قرار داده است. به هر حال آنچه باید به آن توجه شود، دشواری تامین معیشت بازنشستگان در شرایط اقتصادی کنونی کشور است که درصد قابل توجهی از مردم را به زیر خط فقر فرستاده.

400 هزار بازنشسته از تسهیلات قرض‌الحسنه بهره‌مند می‌شوند

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: بر اساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری قرار است 400 هزار نفر از بازنشستگان وام 12 میلیون تومانی دریافت کنند که تا به امروز 170 هزار نفر دریافت و 230 هزار نفر در صف انتظار هستند.

علی دهقان‌کیا، رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در گفت‌وگو با تسنیم، در ارتباط با آخرین وضعیت پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی که از ابتدای سال از سوی سازمان تامین اجتماعی اعلام شد، 400 هزار نفر از بازنشستگان از تسهیلات قرض‌الحسنه بهره‌مند خواهند شد.

او با اشاره به اینکه تا به امروز 170 هزار نفر از 400 هزار نفر وام قرض‌الحسنه خود را دریافت کرده‌اند، گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال مابقی این تعداد نیز وام خود را دریافت کنند و در صورتی که بازنشستگانی از دریافت وام خود جا بمانند این افراد در اولویت سال بعد قرار خواهند گرفت.

دهقان‌کیا در ارتباط با رقم وام پرداختی به بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: پیش از این وام پرداختی 7 میلیون تومان بود که در سال جاری به 12 میلیون تومان افزایش یافت.

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد در سال آتی میزان وام پرداختی به بازنشستگان افزایش یابد، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون صحبتی نشده و ان‌شاءالله پس از برگزاری جلسه با مسوولان تامین اجتماعی اطلاع‌رسانی می‌شود. او در ارتباط با نحوه ثبت‌نام و دریافت وام به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: در این زمینه بازنشستگان می‌توانند به دفاتر کانون بازنشستگی در سراسر کشور مراجعه کنند و با ثبت‌نام در سایت و ارایه مدارک در نهایت وام خود را دریافت کنند.

بدهی سالانه دولت 140 هزار میلیارد تومان

این در حالی است که عضو و نایب‌رییس هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی به بررسی بودجه درنظر گرفته شده برای تادیه بدهی‌های انباشته سازمان تامین اجتماعی در لایحه بودجه سال 1402 اشاره و بر مغایرت لایحه بودجه سال 1402 کل کشور با سیاست‌های کلی تامین اجتماعی اذعان کرد.

علی حیدری با بیان اینکه سیاست‌های کلی تامین اجتماعی 21 فروردین سال جاری ابلاغ شد اظهار کرد: براساس سند الزامات تحقق سیاست‌های کلی نظام می‌بایستی حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ، متولیان ذی‌ربط نسبت به تدوین، تصویب و اجرای برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی موصوف (شامل اقدامات تقنینی، مقرراتی و اجرایی) اقدام و نسخه‌ای از آن را برای رصد میزان تحقق و بررسی میزان انطباق با سیاست‌های کلی ابلاغی به دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات عالی نظارت مجمع ارسال می‌کردند.

او افزود: به هر تقدیر و باتوجه به تغییرات متحدثه در سطح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین، تصویب و اجرای «برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی تامین اجتماعی» در زمان مقرر وفق سند الزامات تحقق سیاست‌های کلی نظام صورت نپذیرفت. عضو و نایب‌رییس هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه با شروع به‌کار وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات جدی و موثری در این زمینه انجام و پیش‌نویس لوایح مربوطه جهت طی مراحل تصویبی ارسال شد. 

سهم تامین اجتماعی در لایحه بودجه 10 هزار میلیارد تومان است

عضو و نایب‌رییس هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی افزود: این در حالی است که برآوردها نشان می‌دهد دولت براساس 36 حکم قانونی و مقرراتی جاری، فقط طی سال 1402 بالغ بر 140 هزار میلیارد تومان حق بیمه جاری به سازمان تامین اجتماعی بدهکار می‌شود (فارغ از حدود 80 هزار میلیارد تومان مطالبات مربوط به متناسب‌سازی مستمری‌ها) اما در لایحه بودجه فقط 10 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت به سازمان تامین اجتماعی، اختصاص یافته است و این امر مغایر با نص صریح بند 4 سیاست‌های کلی تامین اجتماعی است.

بدهی انباشته دولت‌ها به تامین اجتماعی 600 هزار میلیارد تومان

حیدری با بیان اینکه در واقع اگر فرض بگیریم بالغ بر 600 هزار میلیارد تومان بدهی بیمه‌ای انباشته شده دولت از سال 1354 تاکنون را دولت قرار است به طریق دیگری بپردازد گفت: در حداقل شرایط الزامات اجرا و تحقق سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ایجاب می‌کند که دولت حق بیمه‌های جاری ایجادی طی سال 1402 را در لایحه بودجه لحاظ و اعتبارات مربوطه را نقداً و ماهانه به سازمان تامین اجتماعی بپردازد تا سازمان مزبور بتواند خدمات و پوشش‌های بیمه‌ای خود در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران را به انجام برساند.

مغایرت لایحه بودجه با سیاست‌های کلی تامین اجتماعی

او اضافه کرد: نظر به اینکه قانون برنامه ششم توسعه برای سال جاری (شش ماه اول) تمدید شده است، می‌توان گفت لایحه بودجه سال 1402 کل کشور هم با سیاست‌های کلی تامین اجتماعی و هم با تبصره بند الف ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه مغایر است. عضو و نایب‌رییس هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی به تبصره فوق اشاره و اظهار کرد: در این تبصره آمده است که «در اجرای حکم این بند باید سالانه حداقل 10 درصد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تسویه شود و هر گونه تعهد جدید برای سازمان تامین اجتماعی باید در قانون بودجه همان سال پیش بینی و تامین شود »

دولت و مجلس جبران کنند

او با بیان اینکه دولت قبل به این حکم قانونی عمل نکرده و در بودجه‌های سنواتی حق بیمه‌های جاری سهم‌الشرکه دولت را لحاظ نکرده و روند بازپرداخت بدهی‌های معوقه دولت را نیز وفق تبصره بند الف ماده 12 محقق نساخته است گفت: فلذا این دولت و مجلس لازم است عقب‌ماندگی ناشی از ترک فعل دولت قبل را طی سال انتهایی برنامه ششم توسعه جبران کنند.

عضو و نایب‌رییس هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: به همین سبب بایستی در قانون بودجه سال 1402 کل کشور هم مطالبات بیمه‌ای جاری سازمان تامین اجتماعی از دولت و هم مطالبات معوق را مورد توجه قرار دهند و بدین‌ترتیب زمینه تحقق حکم مندرج در بند 4 سیاست‌های کلی تامین اجتماعی مبنی بر «جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهی‌های دولت» به سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی را فراهم کنند.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
قاسم درمنکی اشتیانی
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۵۰
1
4
الان بمدت طولانی برای وام 12 میلیونی بازنشستگی تامین اجتماعی ثبت‌نام کرده‌ام ولی هیچ خبری نشده درصورتی که‌ من فکر میکردم زودتر از اینها این وام واریز میشود تا بتوانم جوابگوی بخشی از درخواست صاحبخانه‌ام راجبران کنم ولی متاسفانه هیچ خبری از واریزی نیست. بنده مجبور شدم برم قرض کنم از شما خواهشا درخواست میکنم پیگیری بفرمایید شاید بتواند تاثیری در این روند داشته باشد مگر انسان چندسال قراره زندگی کنه که بخش کلی عمرمان چشم انتظار این وام باشد ?ممنون??️
علی
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
0
0
آقای دهقان سر کارمان نگذارید. ۴ ماه در انتظار وام. همه دروغ
علی
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
3
1
شما که ثبت‌نام وام می‌کنید بعد ۴ ماه هنوز خبری از وام نیست. وجدانا ثبت‌نام نکنید ما را... با وعده دروغی ما را سر کار نگذارید