بازار فریدونکنار تعطیل شد/ فروش غیرمجاز پرندگان در کنار خیابان

۱۴۰۱/۱۰/۲۴ - ۱۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۵۳۲
بازار فریدونکنار تعطیل شد/ فروش غیرمجاز پرندگان در کنار خیابان

اینجا دیگر مساله نمی‌تواند معیشت باشد، زمانی برخی افراد می‌گفتند کسانی که به صید پرندگان در تالاب‌های شمال کشور روی می‌آورند، برای اینکه از نظر معیشتی در مضیقه هستند این کار را می‌کنند اما این میزان صید بی‌رویه و راه انداختن بازار فروش این پرندگان خیلی فراتر از رفع نیازهای معیشتی به نظر می‌رسد.

به گزارش تعادل، سال‌هاست که سازمان محیط زیست استان مازنداران سعی دارد تا از این وضعیت جلوگیری کند اما هنوز موفق نشده است. محیط بان‌ها تمام سعی خود را برای حفاظت از منطقه انجام می‌دهند اما در نهایت این شکارچیان غیرمجاز هستند که بازی را برنده می‌شوند. حتی حالا که بازار فریدونکنار تعطیل شده است، شکارچیان صید خود را در کنار خیابان برای فروش می‌گذارند و این روند همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که بازار پرندگان فریدونکنار که همواره به عنوان مرکز اصلی خرید و فروش پرندگان زنده یا گوشت پرندگان شکارشده در استان مازندران محسوب می‌شد و همه ساله صدها هزار پرنده بومی یا مهاجر از جمله پرندگان متعلق به گونه‌های در معرض خطر یا تهدیدشده در این بازار به فروش می‌رسیدند، امسال با درخواست اداره کل محیط زیست مازندران و با دستور شورای تامین استان تعطیل شده است، اما برخی فعالان محیط زیست منطقه می‌گویند که تعطیلی این بازار باعث جابه‌جایی پرنده‌فروش‌های مختلف از محل سابق این بازار به حاشیه همان خیابانی شده است که قبلا بازار فریدونکنار در‌ آن قرار گرفته بود؛ بنابراین با وجود اینکه تعطیلی بازار پرندگان فریندونکنار، وضعیت خرید و فروش علنی و غیرمجاز پرندگان زنده یا شکارشده در استان مازندران را تا حدودی بهتر کرده است، اما در عمل، هنوز هم فروش غیرقانونی و آشکار پرندگان در فریدونکنار و دیگر شهرهای استان ادامه دارد. 

کاهش فعالیت پرنده‌فروش‌ها به دلیل خوابیدن صید بوده نه تعطیلی بازار

آن طور که فعالان محیط زیست مازندران می‌گویند، اوج صید غیرمجاز پرندگان مهاجر در این استان از اوایل آذر تا اوایل دی ماه است و بعد از آن، مدتی میزان صید کاهش پیدا می‌کند، زیرا اولا بخشی زیادی از پرندگان عملا در دوره اوج‌گیری صید، قتل عام می‌شوند و بخشی دیگر از پرندگان مهاجر نیز در این مدت، منطقه را ترک می‌کنند و اصطلاحا صید می‌خوابد.

بنابراین اینکه حجم فروش غیرقانونی پرندگان در یکی، دو هفته گذشته کاهش پیدا کرده، به دلیل تعطیلی بازار نیست، بلکه به دلیل آن است که اساسا در این مدت میزان صید کمتر شده و بعید نیست که در هفته‌های آتی و با آغاز دور جدیدی از صید انبوه پرندگان در مازندران، مجددا خرید و فروش غیرقانونی پرنده در فریدونکنار رونق بگیرد.

این نکته‌ای است که محمدعلی یکتانیک، پرنده‌شناس و فعال محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با ایلنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: با تعطیلی بازار پرندگان فریدونکنار، شرایط برای فروش غیرمجاز پرنده در این شهر بدتر نشد؛ زیرا در سه سال گذشته بازار پرندگان فریدونکنار در یک گودی در کنار بازار ماهی این شهر قرار داشت، اما امسال که اداره کل محیط زیست استان، آن بازار را تعطیل کرده است، پرنده‌فروش‌ها به کنار همان خیابانی بازگشته‌اند که پیش از این بازار اصلی در آن قرار داشت؛ یعنی همان جایی که در سال‌های گذشته نیز این متخلفان می‌توانستند به راحتی پرندگان بومی مهاجر را شکار و به فروش برسانند.

او افزود: در یکی دو هفته گذشته که اصطلاحا صید خوابیده، تا حدودی فروش پرندگان در فریدونکنار و حضور متخلفان در کنار خیابان کمتر شده است، اما امسال هم مانند سال‌های گذشته، صید غیرمجاز پرنده ادامه دارد و همچنان شاهد خرید و فروش غیرقانونی پرندگان زنده یا شکارشده توسط همان متخلفانی هستیم که سال‌هاست به فروش غیرمجاز پرندگان در این منطقه می‌پردازند و همدست همان شکارچیانی هستند که پرندگان مهاجر مازندران را قتل عام می‌کنند. 

قرار بود هر دامگاه‌دار حداکثر یک دام هوایی داشته باشد

یکتانیک با تاکید بر اینکه اداره کل محیط زیست مازندران باید با جدیت بیشتری جلوی خرید و فروش غیرمجاز پرندگان در سطح استان را بگیرد و صرفا به تعطیلی بازار فریدونکنار بسنده نکند، عنوان کرد: در ماه‌های ابتدایی امسال، اداره کل محیط زیست استان رایزنی‌های خوبی را با قوه قضاییه، استانداری، فرمانداری و شهرداری فریدونکنار انجام داد و قرار شد که اولا عمده دام‌های هوایی منطقه جمع شود و حداکثر هر دامگاه‌دار فقط یک دام هوایی داشته باشد و ثانیا بازار پرندگان فریدونکنار تعطیل شود، اما با وجود اینکه بازار تعطیل شد و این اقدام هم تاثیر مناسبی در کاهش فروش غیرمجاز پرندگان در منطقه نداشت، ولی دام‌های هوایی جمع‌آوری نشد و هنوز هم شاهد صید انبوه پرندگان مهاجر با استفاده از کرس و دام هوایی هستیم.

او در ادامه تاکید کرد: اگر مسوولان محیط زیست و سایر مقامات محلی استان مازندران، عزمی جدی برای جلوگیری از نسل کشی پرندگان در این استان دارند، باید اقداماتی جدی‌تر از تعطیلی بازار فریدونکنار انجام دهند و برخوردهای قاطع‌تری با شکارچیان غیرقانونی و فروشندگان غیرمجاز پرندگان بومی و مهاجر در سطح استان داشته باشند؛ نه اینکه شهرداری فریدونکنار با درخواست اداره کل محیط زیست مازندران، بازار را تعطیل کند، ولی فروشندگان غیرمجاز بساط خود را در کنار خیابان پهن کنند و از گودی به جلوی چشم مردم بیایند و عملا تعطیلی بازار برایشان بهتر شود. 

برخورد شهرداری با فروش پرندگان در کنار خیابان

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در این باره گفت: امسال با دستور دادستانی مازندران و با همکاری شورای تامین استان مازندران و شورای تامین شهرستان فریدونکنار توانستیم بازار اصلی فروش پرندگان در فریدونکنار را تعطیل کنیم و این بازار از ابتدای سال تاکنون هیچ فعالیتی نداشته است، ولی متاسفانه خرید و فروش غیرمجاز پرندگان به صورت پراکنده در برخی نقاط فریدونکنار ادامه دارد.

عطاءالله کاویان تاکید کرد: اخیرا دستوری را از دادستانی مازندران گرفته‌ایم مبنی بر اینکه شهرداری فریدونکنار باید با کسانی که در کنار خیابان‌های این شهر اقدام به خرید و فروش پرندگان می‌کنند، در قالب مقررات مربوط به سد معبر برخورد کند. بنابراین شهرداری فریدونکنار موظف است بساط پرنده‌فروش‌های خیابانی را جمع کند.

او با بیان اینکه امسال فروش غیرمجاز پرندگان در مازندران به شکل محسوسی کمتر شده است، عنوان کرد: قطعا تعطیلی بازار فریدونکنار نقش مهمی در کم شدن حجم تخلفات مربوط به خرید و فروش غیرمجاز پرندگان در سال جاری داشته است، زیرا وقتی محل مشخصی برای عرضه غیرقانونی پرندگان وجود نداشته باشد، حتما میزان تخلفات این حوزه کاهش می‌یابد، این نکته‌ای است که انجمن‌های محیط زیستی استان مازندران نیز در جلساتی که با ما داشتند، روی آن صحه گذاشته‌اند و حتی شهروندان هم به ما می‌گویند که امسال خیلی سخت‌تر از سال‌های گذشته می‌توانند در سطح شهر پرنده بخرند. 

درگیری مستمر محیط‌بانان با دامگاه‌داران

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که با وجود تاکید اداره کل محیط زیست مازندران مبنی بر ممنوعیت هرگونه صید به جز روش «دوما» در سطح استان و صدور دستور دادستانی استان مبنی بر جمع‌آوری دام‌های هوایی در سال گذشته، در همین امسال هنوز هم شاهد آن هستیم که شکارچیان غیرقانونی پرندگان مهاجر در شالیزارها، دامگاه‌ها و در حاشیه برکه‌ها و آبگیرهای استان مازندران، تجهیزات صید انبوه پرندگان نظیر دام هوایی، کرس، شب دام و ... را پهن می‌کنند و همچنان به شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر در این منطقه می‌پردازند. 

هجوم شکارچیان غیرمجاز به میانکاله

علاوه بر صید غیرمجاز پرندگان با استفاده از دام هوایی و دیگر روش‌های صید انبوه، برخی شکارچیان غیرمجاز مازندران، هر از گاهی اقدام به شکار غیرقانونی پرندگان با استفاده از سلاح گرم می‌کنند؛ به نحوی که در همین هفته گذشته، برخی رسانه‌ها گزارش‌هایی از هجوم شکارچیان نقابدار به منطقه آشوراده در ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله و تیراندازی مکرر این افراد به سمت پرندگان مهاجر را منتشر کردند.

حتی علی کلانه، مسوول محیط بانی و رییس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله در گفت‌وگویی ضمن تایید هجوم شکارچیان غیرمجاز به این منطقه در هفته‌های اخیر، تاکید کرده است که در روزهای گذشته 50 شکارچی نقابدار غیرمجاز به زیستگاه پرندگان مهاجر در این منطقه حفاظت یورش بردند که خوشبختانه با کمک محیط‌بانان منطقه توانستیم از وقوع شکار غیرمجاز در این منطقه جلوگیری کنیم.

مدیرکل محیط زیست مازندران در این باره گفت: در ماه‌های اخیر شکارچیان غیرمجاز در پنج یا شش نوبت به صورت گروهی به منطقه میانکاله رفته‌اند، ولی موفق به صید پرندگان نشده‌اند، زیرا همکاران محیط‌بانی منطقه برحسب تجربه خودشان یاد گرفته‌اند پیش از آنکه صیادان به میانکاله برسند، با استفاده از جت‌اسکی یا هلی‌شات پرندگان را فراری بدهند تا دست صیادان غیرقانونی به آنها نرسد و اتفاقا همین مساله باعث عصبانیت شکارچیان غیرمجاز شده است. البته در حال حاضر ما مشغول شناسایی صیادان غیرقانونی میانکاله هستیم و حتما با این افراد برخورد خواهیم کرد.

کاویان در ادامه تاکید کرد: اداره کل محیط زیست مازندران امسال علاوه بر برخورد با دامگاه داران متخلف و صیادان غیرمجاز پرندگان مهاجر، با همکاری پلیس امنیت استان، تعدادی از قاچاقچیان پرندگان زنده در سطح استان را نیز در چند مرحله دستگیر کرده است. البته هیچ کدام از این افراد اهل فریدونکنار نبودند، بلکه از مناطق دیگر استان و حتی استان‌های همجوار به فریدونکنار یا دیگر شهرهای مازندران آمده بودند.

 

ارسال نظر