پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به خانوارهای دارای معلول

۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ۰۷:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۰۸۹
پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به خانوارهای دارای معلول

رییس دبیرخانه اشتغال سازمان بهزیستی کشور از مصوبه‌ای در راستای حمایت از توانمندسازی و اشتغال جامعه هدف بهزیستی و برخورداری از تسهیلات حمایتی اشتغال، در صورت عدم امکان بهره‌مندی جامعه هدف از تسهیلات اشتغالزایی خبر داد و گفت: به تشخیص سازمان بهزیستی، این سازمان می‌تواند به اعضای موثر خانواده افراد تحت پوشش شامل معلولان، زنان سرپرست خانوار و مددجویان تسهیلات اشتغال اعطا کند.

سید محمد حسن صافی با اشاره به مصوبه شورای عالی اشتغال کشور درخصوص توانمندسازی جامعه هدف سازمان بهزیستی اظهار کرد: پس از پیگیری‌های مکرر توانستیم در هشتاد و سومین جلسه شورای عالی اشتغال کشور مصوبه ویژه برای مددجویان سازمان بهزیستی داشته باشیم؛ این مصوبه اعلام می‌کند در راستای حمایت از توانمندسازی و اشتغال جامعه هدف سازمان بهزیستی و برخورداری از تسهیلات حمایتی اشتغال، در صورت عدم امکان بهره‌مندی جامعه هدف از تسهیلات اشتغال، به تشخیص سازمان بهزیستی کشور این سازمان می‌تواند به اعضای موثر خانواده افراد تحت پوشش شامل معلولان، زنان سرپرست خانوار و مددجویان تسهیلات اشتغال اعطا کند.

او افزود: در این خصوص به لحاظ دستورالعملی و قانونی نقص وجود داشت. پس از این مصوبه شورای عالی اشتغال، شیوه‌نامه‌ای را تدارک دیدیم که در آن مواردی که امکان پرداخت از این مصوبه داریم را شفاف و به استان‌ها ابلاغ کردیم. در واقع کلیات موضوع به این لحاظ مهم است که نگاه توانمندسازی باید از فرد به سمت خانوارها برود و تقویت و توانمندسازی خانوار در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سلامت و توانبخشی به کاهش هزینه‌های سرباری خانوار در حوزه آسیب و توانبخشی کمک می‌کند همچنین کمک می‌کند عضوی که از این تسهیلات بهره‌مند شود نفعی را به عضو تحت پوشش سازمان نیز برساند.

او با بیان اینکه بخش مهم این شیوه‌نامه، افرادی است که امکان پرداخت این تسهیلات به آنها وجود دارد، تاکید کرد: در حوزه افراد دارای معلولیت، افراد دارای معلولیت بین ۱۸ تا ۶۰ سال که توان انجام هیچگونه فعالیت شغلی به‌طور مستقل را ندارند و براساس نتایج حاصل از ابزارهای عملکردی قادر به زندگی مستقل بدون کمک نباشند، می‌توانیم به اعضای موثر خانوار آنها تسهیلات ارایه دهیم.

به گفته صافی، تمامی گروه‌های دارای کم‌توانی ذهنی شدید و خیلی شدید، بیماران اعصاب و روان تحت پوشش شدید و خیلی شدید، انواع گروه‌های دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که نیاز به مراقبت دایمی دارند و توان انجام فعالیت‌های روزمره خود به صورت مستقل را ندارند و بین ۱۸ تا ۶۰ سال سن دارند، یکی از اعضای موثر خانوارشان می‌تواند برای یک‌بار تسهیلات اشتغال دریافت کنند.

 

ارسال نظر