تنفس ممنوع!

۱۴۰۱/۰۹/۲۱ - ۰۲:۳۶:۲۷
کد خبر: ۱۹۵۲۳۰
تنفس ممنوع!

گلی ماندگار|

 آن دم و بازدمی که ممد حیات بود و مفرح ذات، حالا به آغاز مرگ تدریجی ما تبدیل شده است. نفس نکشیم؟ مگر می‌شود؟ ما به همین نفس کشیدن زنده‌ایم که آن را هم دیگر با این میزان از آلودگی هوا نمی‌توانیم دلیل زنده بودن خود بدانیم. در واقع هر دم و بازدم یعنی فرو دادن حجم زیادی از آلاینده‌هایی که می‌تواند مرگ تدریجی ما را رقم بزند. مسوولان هم که کاری جز تکذیب از دستشان بر نمی‌آید. ناسا دروغ می‌گوید، اصلا ناسا همه‌چیزش دروغ است اما این غبار قرمز رنگی که بر سر تهران نشسته چیست؟ گاز متان نیست؟ سوخت مازوت نیست؟ چه بنزینی برای سوخت به ماشین‌ها می‌دهید؟ لااقل کسی پیدا شود و برای ما توضیح بدهد این هوایی که تنفس می‌کنیم چرا اینقدر سنگین و زجرآور است؟ چرا تمام نفس‌هایمان می‌شود خنجری بر گلو؟ چه کسی و چه وقت قرار است آن قانون هوای پاک را که انگار به تاریخ پیوسته اجرایی کند؟ برای هیچ کاری بودجه نداریم، پس مردم چطور باید به زندگی خود ادامه دهند، در این شرایط که آنفلوآنزا تا به حال جان بیش از 200 نفر را گرفته، بسیاری از بیماران مجبورند برای پیدا کردن داروی مورد نیاز خود ده‌ها داروخانه را زیر پا بگذارند، وقتی هزینه‌های درمان تا این حد سرسام‌آور شده است، آلودگی هوا که یکی از عمده دلایل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است چرا برای هیچ‌کدام از مسوولان مهم نیست. چه کسی گفته ما به هر بهانه‌ای باید هر روز مرگ را مشق کنیم. جای زندگی در این دم و بازدم‌های آلوده کجاست. مدرسه را تعطیل می‌کنید در حالی که میلیون‌ها انسان برای امرار معاش خود مجبورند به سر کار بروند و این یعنی میلیون‌ها انسان در معرض خطر بیماری به دلیل آلودگی هوا هستند. اورژانس در میدان‌های بزرگ شهر مستقر می‌شود، مدارس غیر حضوری می‌شوند، اینها برای کشور هزینه ندارد، چرا مسوولان ما عادت کرده‌اند هزینه‌های پیشگیری را صرف درمان کنند، نفع در درمان است یا مساله بی‌تدبیری است که گریبانگیر شده است. 

    مدارس تهران  دوشنبه و سه‌شنبه هم غیرحضوری شد

معاون استاندار تهران از «غیرحضوری» شدن مدارس در مقاطع ابتدایی و متوسطه برای دوشنبه و سه شنبه 21 و 22 آذر ماه در تمامی شهرستان‌های استان تهران به جز فیروزکوه، پردیس، دماوند و شهر رودهن خبر داد. عابد ملکی با اشاره به تداوم آلودگی هوا در استان تهران و تشکیل جلسه دوباره کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در استانداری، گفت: جلسه اضطرار آلودگی هوا یکشنبه با حضور اعضاء برگزار شد که با توجه به ادامه تشدید آلایندگی هوا مقرر شد دوشنبه و سه شنبه 21 و 22 آذر ماه تمامی مدارس مقطع ابتدایی و متوسطه شهرستان‌های استان تهران به جز فیروزکوه، پردیس، دماوند و شهر رودهن به صورت غیر حضوری فعالیت کنند. معاون استاندار تهران افزود: مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها نیز در تمامی شهرستان‌های استان تهران به جز فیروزکوه، پردیس، دماوند و شهر رودهن تعطیل خواهد بود. او تاکید کرد: فعالیت‌های ورزشی نیز برای فردا و پس فردا ممنوع خواهد بود و از شهروندان درخواست می‌کنیم از ترددهای غیر ضرور خودداری کرده و در صورت لزوم حتما از ماسک مناسب 95 N استفاده کنند. به گفته ملکی، همچنین فروش طرح ترافیک در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه متوقف است و فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه نیز تا روز چهارشنبه متوقف می‌شود. او ادامه داد: روسای ادارات با تقاضای مرخصی مادران دانش‌آموزان موافقت کنند.

    امتحانات شبه‌نهایی کلاس دوازدهمی‌ها  کنسل شد

همچنین بنابر اعلام آموزش و پرورش شهر تهران در راستای مجازی شدن آموزش تمامی مقاطع تحصیلی تهران در روزهای دوشنبه و سه شنبه (21 و 22 آذرماه)، آزمون‌های شبه نهایی پایه دوازدهم در روزهای تعطیلی آموزش‌های حضوری، برگزار نمی‌شود و تاریخ اجرای این آزمون‌ها متعاقباً اعلام خواهد شد. در اطلاعیه آموزش و پرورش شهر تهران آمده است: با توجه به استمرار آلودگی هوا در کلان‌شهر تهران و در راستای مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوای استانداری تهران، در پی آلودگی شدید هوای پایتخت؛ آموزش تمامی مقاطع تحصیلی شهر تهران در روز دوشنبه و سه شنبه 21 و 22 آذر به صورت مجازی برگزار می‌شود. گفتنی است، عوامل اجرایی (مدیر و معاونان) در مدرسه حضور دارند و معلمان از منزل می‌توانند در فضای مجازی تدریس کنند. همچنین کودکستان‌ها و پیش دبستانی‌ها تعطیل هستند. بر اساس این اطلاعیه، آزمون‌های شبه نهایی پایه دوازدهم در روزهای تعطیلی آموزش‌های حضوری، برگزار نمی‌شود و تاریخ اجرای این آزمون‌ها متعاقباً اعلام خواهد شد. بدیهی است امتحانات در ایام حضوری مدارس متوسطه، طبق برنامه از قبل اعلام شده برگزار خواهد شد.

    ایران رتبه 24 آلودگی هوا را دارد

فرزام فردمنش، کارشناس محیط زیست، درباره میزان آلودگی هوای کشور به «تعادل» می‌گوید: متاسفانه بحث فقط بر سر تاثیرات مخرب آلودگی هوا بر سلامت جسمی افراد نیست، این آلودگی سلامت روحی را هم به خطر می‌اندازد. در حال حاضر ایران در بین 113 کشور جهان از نظر آلودگی رتبه 21 را دارد و تهران هم در بین 107 پایتخت دنیا رتبه 21 را داراست، در چنین شرایط واقعا جان انسان‌ها در خطر است، در برخی موارد شدت آلودگی به حدی بوده که باید شهر تخلیه می‌شده اما مسوولان به همین تعطیل کردن مدارس اکتفا کرده‌اند. این وضعیت اگر ادامه‌دار باشد، واقعا جان افراد زیادی را به خطر می‌اندازد. ما نمی‌توانیم بدون توجه از کنار این مساله بگذریم. او می‌افزاید: سال‌هاست که فعالان محیط زیست در مورد مصرف بنزین غیر استاندارد برای خودروها، مصرف سوخت‌های غیراستاندارد مانند مازوت برای صنایع اخطار می‌دهند، اما هیچ‌کس به حرف آنها توجه نمی‌کند. مگر می‌شود کشوری که تا این حد منابع گازی دارد برای صنایع خود از سوخت مازوت استفاده کند، هزینه مهم است یا جان انسان‌ها؟ 

    قانون هوای پاک  به هیچ عنوان اجرایی نشده است

این کارشناس محیط زیست در بخش دیگری از سخنانش به عدم اجرای قانون هوای پاک در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: این قانون اجرایی نشده است، ما هنوز هم از سوخت‌های غیر استاندارد استفاده می‌کنیم، هزینه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده برای مالکان آنها به قدری زیاد است که کسی برای کار اقدام نمی‌کند، قانون طرح ترافیک هم که سال‌هاست اجرا می‌شود نتوانسته در این زمینه موفقیتی کسب کند. او می‌افزاید: وقتی حجم خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند چندین برابر ظرفیت شهر است، چه انتظاری داریم، این در حالی است که بنزین مورد مصرف این خودروها هم استاندارد نیست، از سوی دیگر وقتی شهردار تهران اظهارات علمی یک نهاد علمی جهانی را دروغ می‌خواند و به جای اینکه احساس مسوولیت کند فقط به تکذیب اخبار فکر می‌کند، چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که سلامت مردم تامین شود. 

    مسوولانی که توپ را  به زمین یکدیگر می‌اندازند

سال‌هاست که مشکل آلودگی هوا هر روز بیشتر و بیشتر شده و هر بار هم مسوولان به جای اینکه در جایی بالاخره به این نتیجه برسند که باید کاری انجام دهند و اگر از عهده انجام کار مفیدی در این زمینه بر نمی‌آیند، مسند خود را به فردی کار بلد بسپارند، سعی می‌کنند با انداختن توپ به زمین دیگر نهادها و سازمان‌ها از زیر بار مسوولیت شانه خالی کنند. معلوم نیست، سازمان کنترل ترافیک، شهرداری، شورای شهر، وزارت نیرو و... که هر کدام به نوعی در بحث آلودگی هوا مسوولیتی دارند، چرا در این زمینه به جای مقصر جلوه دادن یکدیگر به اجماعی درست برای رفع این مشکل نمی‌رسند. مساله اینجاست که هیچ مسوولی به فکر حل مساله نیست، اکثر مسوولان تمام سعی خود را می‌کنند تا با پاک کرده صورت مساله به درمان‌های لحظه‌ای برسند و کار را تا جایی پیش ببرند که شرایط بحرانی شود. 

    جلسه شورای شهر و پرسش‌های بی‌پاسخ

روز گذشته هم جلسه شورای شهر تهران به بحث آلودگی هوا اختصاص داشت در این بین جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در مورد آلودگی هوای ایران و تهران آمار و ارقامی را ارایه داد و در پایان هم چند تن از اعضای شورای شهر از او سوالاتی پرسیدند اما در نهایت مساله به جایی نرسید، در واقع سوال‌های زیادی همچنان بی‌پاسخ ماند.

    از فیلترهای جاذب دوده چه خبر

سوده متقی، کارشناس محیط زیست نیز در این باره به «تعادل» می‌گوید: سال‌ها پیش بحث بر سر این بود که روی اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین گازوییل‌سوز فیلترهایی نصب شود که دوده را جذب می‌کند، قرار بود تاکسی‌های شهری کاتالیست‌های خود را تعویض کنند، رعایت تمام این مسائل برای کاهش آلودگی هو بسیار مهم بود اما از آنجایی که قانون هوای پاک هیچ‌وقت اجرایی نشد، انجام این راهکارها هم به دست فراموشی سپرده شد و حالا دوباره مسوولان به این فکر افتاده‌اند که درباره این مسائل صحبت کنند. در حالی که حرف زدن هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، باید راهکار عملی با اختصاص بودجه مورد نیاز در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم از افزایش مرگ و میر افراد به دلیل آلودگی هوا در کشور جلوگیری کنیم.


 

ارسال نظر