سرگردانی بیماران همچنان ادامه دارد

۱۴۰۱/۰۸/۱۸ - ۰۱:۱۹:۱۱
کد خبر: ۱۹۴۲۱۲
سرگردانی بیماران همچنان ادامه دارد

مرگ 31 بیمار مبتلا به آنفلوآنزا طی یک ماه اخیر

گلی ماندگار|

 ما اگر هر روز هم از کمبود دارو در کشور بنویسیم باز هم کم است، چرا که این اتفاق کم کم دارد به قیمت جان مردم تمام می‌شود و بالاخره باید مسوولانی باشند که در این رابطه توضیحی داده یا کاری انجام دهند. کمبود و نبود دارو یک معضل زودگذر نیست، مساله‌ای است که با جان میلیون‌ها نفر ارتباط دارد، مساله‌ای است که نمی‌توان آن را پشت شعارها و وعده‌ها پنهان کرد. سه سال تمام چندین پیک کرونا را پشت سر گذاشتیم و بنا بر آمارهای رسمی نزدیک به 150 هزار نفر از هموطنانمان بر اثر این بیماری جان باختند. اتفاقی که می‌توانست در سایه احساس مسوولیت و واردات به موقع واکسن به کشور رخ ندهد، اما شد. حالا این‌بار این آنفلوآنزا است که دارد جان هموطنانمان را می‌گیرد، بیماری که بر سیاق هر ساله پاییز از راه می‌رسد و تا اواخر زمستان ادامه دارد، اما این میزان از ابتلا و مرگ قدری ترسناک به نظر می‌رسد. اینکه قرار باشد برای تهیه داروهای درمان آنفلوآنزا از این داروخانه به آن داروخانه بروی و در نهایت هم دست خالی باز گردی، ماجرا را ترسناک می‌کند. عدم مصرف دارو یعنی رفتن تا یک قدمی مرگ و شاید هم از دست دادن جان عزیزی. آنفلوآنزا هم مثل کرونا می‌تواند به ریه آسیب برساند و آن را درگیر کند و اگر داروهای مورد نیاز به موقع مصرف نشوند، خطرناک‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد، به خصوص برای افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند یا دچار بیماری‌های تنفسی هستند. این کمبود دارو در کشور چه زمانی قرار است خاتمه پیدا کند. داروهایی که اغلب ساخت ایران هستند اما حالا در دسترس بیماران قرار ندارند. نه آنتی بیوتیک هست، نه سرم شستشو و نه حتی شربت‌هایی که برای از بین بردن سرفه‌های بی‌وقفه به آن نیاز داریم. اینکه برخی کارشناسان حوزه سلامت اعلام کرده بودند در پاییز ممکن است با کمبود 400 قلم دارو مواجه شویم و برخی مسوولان هم این موضوع را تکذیب کرده بودند، حالا به مدد تحقیق‌های انجام شده مشخص شده این کمبودها به بیش از 700 قلم دارو رسیده است. مگر می‌شود این بحران را به سادگی پشت سر گذاشت. چرا تولید‌کنندگان داخلی دست از تولید کشیده‌اند. چرا داروهای وارداتی جوابگوی میزان نیاز مردم نیست. چرا وزارت بهداشت و درمان طی ماه‌های گذشته تعداد زیادی از داروها را بدون اینکه تاریخ انقضای آنها بررسی شود منهدم کرده است. کدام یک از مسوولان مسوولیت این بی‌مسوولیتی‌ها را به عهده خواهند گرفت. حالا باید بنشینیم و شاهد مرگ و میر هموطنانمان به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا باشیم. این بیماری خطرناک است، این بیماری می‌تواند منجر به مرگ شود، اما اینکه طی یک ماه بنا به آمارهای رسمی 31 فوتی در این زمینه داشته باشیم نمی‌تواند خیلی عادی باشد. کمبود دارو بیداد می‌کند و هیچ یک از مسوولان بنا ندارند دراین رابطه کاری انجام دهند. 

   امحای 782 میلیارد تومان انواع کالا

و داروی فاسد شده در7 ماه اول امسال

قائم مقام سازمان اموال تملیکی اظهار داشت: اواخر سال گذشته حجم وسیعی از سرم‌ها امحا شد در حالی که با کمبود شدید سرم مواجه بودیم. ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و تمام سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید به دولت و مردم کمک کنند. صاحب حجتی همچنین درباره میزان کالای انهدام شده در سال جاری اظهار داشت: طبق آمار 7 ماه اول امسال از ابتدای سال تا پایان مهرماه 782 میلیارد تومان کالا امحا و انهدام شده‌ که 75 درصد آن مشمول اقلام سریع‌الفساد درجه 2 بوده است.

   در وزارت بهداشت و درمان

چه می‌گذرد؟

حال سوال اینجاست که چرا باید این کالاها و داروهای فاسد شدنی در گمرک یا انبارها باقی بمانند تا به مرحله امحا برسند، چرا هیچ کس به این وضعیت رسیدگی نمی‌کند. چرا باید در حالی که کشور با کمبود سرم مواجه است به گفته خود مسوولان تعداد قابل توجهی سرم به دلیل گذشتن تاریخ مصرف امحا شوند. در وزارت بهداشت و درمان چه می‌گذرد؟ چه کسانی باید به این پرسش‌ها پاسخ دهند. به گفته قائم مقام سازمان امور تملیکی برای دستور امحای انواع داروهای موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی، طبق قانون وزارت بهداشت و سازمان استاندارد باید این داروها را مورد آزمایش قرار دهند و به صورت کتبی، نتیجه آزمایش را اعلام کنند که وضعیت انقضای این کالاها چگونه است و اما این قانون در حال حاضر رعایت نمی‌شود. در واقع این داروها بدون هیچ گونه آزمایشی امحا می‌شوند. 

   ما همیشه با مشکل کمبود دارو 

مواجه بوده‌ایم

دکتر ایرج خسرو نیا، رییس جامعه متخصصان داخلی ایران درباره دلایل کمبود دارو در کشور به تعادل می‌گوید: این مساله مربوط به امروز و دیروز نیست، ما سال‌هاست که با کمبود دارو مواجه هستیم اما شرایط هیچ‌وقت تا این حد بغرنج نبوده است، اینکه بسیاری از بیماران خاص همیشه برای تهیه داروهای خود با مشکلاتی مواجه بوده‌اند مساله‌ای است که سال‌ها با آن مواجه‌ایم اما اینکه الان حتی ساده‌ترین داروها هم در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود، مشکلی است که باید با دقت مورد بررسی قرار گرفته و هر چه سریع‌تر راهکاری برای آن پیدا شود.

او می‌افزاید: کمبود سرم، داروهای سرماخوردگی و آنتی بیوتیک می‌تواند دامنه ابتلا به آنفلوآنزا در کشور را گسترش داده و باعث بحرانی شدن شرایط این بیماری در کشور شود. نمی‌توانیم با اما و اگرهای همیشگی کار را پیش ببریم. باید وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو در این رابطه هر تلاشی که از دستشان بر می‌آید را به انجام برسانند. 

رییس جامعه متخصصان داخلی ایران با اشاره به کاهش تولید دارو در کشور می‌گوید: این مساله باید مورد بررسی قرار بگیرد، بسیاری از تولید‌کنندگان دارو دیگر نمی‌توانند مواد اولیه را وارد کنند، چون برای آنها صرف نمی‌کند، دولت باید راهکاری پیدا کند تا بتواند چرخ تولید دارو در کشور را به گردش در بیاورد، اینکه تولید‌کنندگان داخلی هم به دلیل مشکلات اقتصادی دست از تولید بردارند، اوضاع را بدتر و بدتر می‌کند. ما نمی‌توانیم از مردم بخواهیم که مثلا ماسک بزنند تا از ابتلا به بیماری در امان باشند، اما فکری به حال آنها که مبتلا شده‌اند نکنیم.

   فوتی‌های آنفلوآنزا در سال جاری

طبق آخرین آمارمرگ و میرهای ناشی از آنفلوآنزا در سال جاری، به این شرح است: مرگ و میر زیر 10 سال 6 نفر، بین 10 تا 20 سال دو نفر، بین 20 تا 30 سال سه نفر، بین 30 تا 40 سال 4 نفر، بین 40 تا 50 سال 3 نفر، بین 50 تا 60 سال 5 نفر، بین 60 تا 70 سال یک نفر و بالای 70 سال ۷ نفر بوده است.

   آنفلوآنزا زود آمد و مسوولان باز هم

 غافلگیر شدند

شیده مروتی، پزشک داخلی درباره وضعیت ابتلا به آنفلوآنزا در کشور به تعادل می‌گوید: امسال آنفلوآنزا کمی زودتر از همیشه در کشور شیوع پیدا کرد و همین امر باعث شد تا باز هم مسوولان غافلگیر شوند. البته مساله واقعا غافلگیری نیست، مساله کمبود دارو است که نمی‌توان با وعده آن را جبران کرد. اینکه هر روز داروخانه‌ها اعلام می‌کنند دارو ندارند و هر روز مسوولان وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌کنند در حال واردات دارو هستند، مشکل مردم را حل نمی‌کند. آنفلوآنزا هم مانند کرونا می‌تواند عامل مرگ و میر باشد. اگر دیر تشخیص داده شود، اگر داروهای مورد نیاز برای درمان در دسترس نباشد. یک مساله پیشگیری است که می‌توانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آن را انجام دهیم اما مساله دیگر درمان است که به دلیل کمبود دارو با مشکل مواجه شده است.

او می‌افزاید: به هر حال کمبود دارو می‌تواند زنگ خطری برای افزایش ابتلا به بیماری در کشور باشد، مساله اینجاست که اگر سری به داروخانه‌ها بزنیم متوجه می‌شویم که کدام داروها کمبود دارند و کدام داروها اصلا در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شوند. این بررسی میدانی می‌تواند کمک بزرگی به رفع مشکلات دارویی کشور بکند. مساله‌ای که متاسفانه نادیده گرفته می‌شود.

   هنوز از موج آنفلوآنزا گذر نکردیم

این در حالی است که شهنام عرشی، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درپاسخ به سوالی درباره موج آنفلوآنزا، گفت: ما هنوز از موج گذر نکردیم. معمولا از اواسط آبان‌ماه انتظار شروع موج آنفلوآنزا را داریم که تا سه یا چهار ماه هم می‌تواند طول بکشد. امسال برخلاف انتظار ما موج بیماری حتی در سایر کشورها هم زودتر آغاز شده است. انتظار ما از اوج موج یا پیک آن تقریبا ۶ هفته است. واکسیناسیون آنفلوآنزا نیز هر زمانی انجام شود مفید فایده خواهد بود اما طبیعی است که اگر آخر موج واکسن تزریق شود، اثر کمتری بگذارد. واکسن از شهریورماه در اختیار همه بوده است و امکان تزریق وجود داشته و نباید صبر کنند تا بهمن ماه و آن موقع اقدام به تزریق واکسن کنند. بهترین زمان تزریق واکسن مهرماه و آبان ماه است که برای گروه‌های پرخطر به جد توصیه می‌شود. او تاکید کرد: پیش‌بینی موج آنفلوآنزا علم غیب نیاز ندارد. این روندی است که در طول ۱۰ سال گذشته در فصل پاییز و زمستان می‌دیدیم. در دو سال کرونا این روند حتی به نزدیک صفر رسیده است. امسال مقداری زودتر با موج مواجه شدیم.

 

ارسال نظر