بازگشت غول کرونا

۱۴۰۱/۰۴/۲۰ - ۰۳:۵۱:۳۶
کد خبر: ۱۹۰۶۴۱
بازگشت غول کرونا

تعادل|

 خیزش دوباره کرونا در کشور نشان می‌دهد، یک بار دیگر مردم و مسوولان در تله این بیماری گرفتار شده‌اند. تنها طی 24 ساعت 2 هزار و 375 نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و 10 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. در طول این سال‌هایی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرده بارها و بارها اعلام به پایان رسیدن این بیماری باعث بروز موج‌های جدید در کشور شده است، رسیدن آمار مرگ و میرهای کرونا به صفر و کم شدن افراد مبتلا باعث شد تا هم مردم و هم مسوولان به این باور برسند که کرونا به پایان رسیده است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمترین حد خود رسید و دیگر کمتر کسی را می‌دیدیم که در بیرون از خانه ماسک بزند، فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شد، سفرها و مهمانی‌ها و مجالس عروسی و عزاداری با تعداد بی‌شماری از مدعوین برگزار می‌شد و حالا همین چند ماه بی‌توجهی به کرونا باعث شده تا یک بار دیگر افزایش مبتلایان و مرگ و میرها شروع موج تازه‌ای از ابتلا به این بیماری را در کشور کلید بزند. موجی که شاید مانند موج‌های قبلی مرگ و میر نداشته باشد، اما قطعا باعث ابتلای افراد بسیاری خواهد شد و همین افزایش ابتلا و تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان‌ها خود زنگ خطری خواهد بود برای جان انسان‌ها. چرا که وقتی تخت‌های بیمارستانی ظرفیتشان تکمیل شود، ارایه خدمات به بیمارانی که پشت در بیمارستان‌ها مانده‌اند غیر ممکن می‌شود و همین امر هم می‌تواند به افزایش میزان مرگ و میرها دامن بزند. هر چند که متخصصان بارها و بارها اعلام کرده‌اند نحوه رنگ‌بندی شهرها اصلا اصولی و علمی نیست ولی حالا باز هم تعداد شهرهای قرمز و نارنجی رو به افزایش است. بیمارستان سینا تهران یک بار دیگر از بیماران کرونایی پر شده و دیگر ظرفیت پذیرش بیمار تازه را ندارد، این اتفاق در برخی بیمارستان‌های شهرهایی که روند ابتلا با سرعت پیش می‌رود هم رخ داده ویک بار دیگر کادر درمان با هجوم افراد مبتلا به کرونا مواجه‌اند و به روزهای سخت گذشته بازگشته‌اند. سویه‌های جدید کرونا به گفته متخصصان به نظر واکسن گریزتر از سویه‌های قبلی هستند اما این مساله که هنوز تعداد قابل توجهی از مردم دوز سوم واکسن را تزریق نکرده‌اند در حالی که اعلام شده برای جلوگیری از ابتلا باید دوز بوستر را تزریق کنند، می‌تواند به افزایش تعداد مبتلایان منجر شود. 

     موج جدید اجتناب‌ناپذیر است

دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در این باره به «تعادل» می‌گوید: متاسفانه از راه رسیدن پیک جدید کرونا اجتناب‌ناپذیر است، اینکه مسوولان در سختگیری‌های لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعلل کردند و مردم هم بی‌توجه به خطرناک بودن این بیماری و به امید اینکه کرونا به پایان رسیده است، دست از رعایت پروتکل‌ها کشیدند باعث شد تا یک بار دیگر در آستانه افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر این بیماری قرار بگیریم. در واقع ما برای اعلام پایان کرونا عجله کردیم، هر چند برخی ازکشورهای اروپایی نیز در این زمینه عجله کردند امروز دوباره با موج تازه‌ای از این بیماری مواجه شده‌اند. به هر حال مهم‌ترین عامل پیشگیری از این بیماری تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌های اجتماعی است.  او می‌افزاید: متاسفانه افزایش سفرها، تجمع‌ها از جمله مهمانی و... به افزایش ابتلای کرونا دامن زده است. مردم خسته شده بودند اما این دلیل نمی‌شود که با جان خود و دیگران بازی کنند. ما هنوز واکسیناسیون سراسری را کامل نکرده‌ایم، تعداد قابل توجهی هنوز دوز سوم واکسن را هم تزریق نکرده‌اند و این سهل انگاری‌ها نتیجه خوبی نخواهد داشت. در حال حاضر باید هر کسی با هر سن و سالی بالاتر از 12 سال اقدام به تزریق واکسن کند. نباید از تزریق دوز بوستر غفلت کنیم. تمام اینها در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی می‌تواند باعث شود که پیک تازه کرونا را با کمترین تلفات پشت سر بگذاریم. 

    پوشش «ماسک» را جدی بگیرید

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه زیرسویه‌های BA۴ و BA۵ امیکرون، بسیار مسری‌تر و واکسن‌گریز هستند، گفت: به نظر می‌رسد در حال ورود به موج جدید کرونا هستیم. دکتر حمید عمادی درباره وضعیت ابتلا به کرونا در کشور و علت صعود دوباره آمارها، گفت: در حال حاضر کرونا در کشور در حال افزایش است؛ البته این وضعیت در برخی کشورهای دیگر هم افزایشی است که کشور ما هم یکی از این کشورهاست.

     افزایش موارد ابتلا به کرونا در ایران  ناشی از افزایش بیماری در کشورهای همسایه

او افزود: بیشتر هم به نظر می‌آید که به دنبال افزایش موارد بیماری در کشورهای همسایه ماست که موارد ابتلا در کشور ما هم در حال افزایش است. مثال واضح آن کشور ترکیه است. این کشور مدت‌هاست برای جلب توریست اعلام کرده که نیازی به استفاده از ماسک نیست. افرادی که با هواپیماهای این کشور مسافرت می‌کنند، واقعا در هواپیما و فرودگاه کسی ماسک نمی‌زند و شرایط مناسبی برای انتقال کروناست.

    افزایش موارد سرپایی و بستری کرونا  در کشور

عمادی ادامه داد: از هفته گذشته موارد سرپایی‌ ناشی از بیماری در کشور به صورت واضحی افزایش یافت و در حال حاضر موارد بستری‌مان هم در حال افزایش است. متاسفانه با روند موجود، طبیعتا به احتمال زیاد در دو هفته آینده موارد مرگ‌ومیر هم افزایش خواهد یافت.

    BA۴ و BA۵ مسری‌تر و واکسن‌گریزتر 

او تاکید کرد: البته خبر خوب این است که این سویه و زیر سویه از بیماری کووید ۱۹ که زیرسویه‌های اُمیکرون هستند و با عنوان زیرسویه‌های BA۴ و BA۵ شناخته می‌شوند، معمولا بیماری‌هایی هستند که قسمت‌های فوقانی مجاری تنفسی را درگیر می‌کنند و مانند نوع دلتا، ماهیت شدیدی ندارند. طبیعتا بیماری‌زایی‌شان هم مانند دلتا کشنده نیست، اما باتوجه به اینکه شیوع بسیار بالایی دارند و بسیار مسری و واکسن‌گریز هستند، احتمال ابتلای گسترده افراد حتی به صورت خفیف وجود دارد. حال زمانی‌که ابتلا گسترده شود، تعدادی از افراد مسن، افراد با سیستم ایمنی ضعیف، افرادی که داروهای شیمی‌درمانی و... استفاده می‌کنند، ممکن است بیماری‌شان مانند همه در حد یک عفونت تنفسی فوقانی یا سرماخوردگی نباشد و ممکن است منجر به بستری یا حتی فوت هم شود.عمادی با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد که مرگ‌ومیر این زیرسویه‌ها مانند دلتا باشد، گفت: با این حال احتمال افزایش بیماری و بالا رفتن موارد بستری و طبعا افزایش موارد فوت وجود دارد، اما امیدواریم که شرایط مانند شرایط شیوع دلتا نشود. این اتفاق تا زمانی رخ می‌دهد که همین زیرسویه‌ها وجود داشته باشند، اگر ویروس جهش جدیدی داشته باشد، کمااینکه بارها این جهش در ویروس کرونا اتفاق افتاد و سویه‌های مختلفی را ایجاد کرد، ممکن است شرایط متفاوت شود.

    ورود به موج هفتم؛ آری یا خیر؟

او با بیان اینکه می‌توان گفت که به نظر می‌رسد داریم وارد یک موج جدید کرونا می‌شویم، گفت: البته امیدواریم این موج، موج شدیدی نباشد.

    علائم بیماران کرونایی  که در حال حاضر به بیماری مبتلا می‌شوند

عمادی درباره علائم مراجعه‌کنندگان فعلی کرونا، گفت: عمدتا مبتلایان علائم سرماخوردگی دارند. همچنین تعداد قابل ملاحظه‌ای از مبتلایان علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ دارند و فکر می‌کنند مسموم شدند؛ در حالی که کووید است. همچنین تعدادی هم علائمی مانند آبریزش بینی و ... دارند و برخی هم گلودردهای شدیدی دارند. در عین حال برخی افراد هم هیچ‌یک از این علائم را نداشته و فقط تب و خستگی و کوفتگی بدن را دارند. همه این موارد می‌تواند کووید باشد.

     عوامل افزایش آمار مبتلایان کرونا  در کشور

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح شرایط فعلی کرونا در کشور و علل افزایش آمار بیماری، در عین حال نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در سفرهای تابستانی هشدار داد.

    افزایش مراجعات کرونایی در تهران 

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به افزایش مراجعات کرونایی به مراکز بهداشتی و درمانی تهران، نسبت به موج‌های جدید این بیماری هشدار داد و گفت: تمامی افرادی که شش ماه از آخرین واکسن آنها می‌گذرد نسبت به دریافت دز یادآور اقدام کنند. علیرضا زالی با اشاره به ضرورت حفاظت از کادر بهداشت و درمان با واکسیناسیون، اظهار کرد: توصیه ما به شهروندان این است که کسانی که بیش از شش ماه از آخرین تلقیح واکسن در آنها گذشته دز یادآور را تزریق کنند. او ادامه داد: به صورت کلی اگر شش ماه از تلقیح آخرین واکسن گذشته باشد، از دز سوم یا چهارم واکسن به عنوان دز یادآور کرونا نام برده می‌شود و با توجه به امواج جدید بیماری، شهروندان به ویژه کادر بهداشت و درمان باید نسبت به دریافت آن اقدام کنند. زالی گفت: مجموع کسانی که در استان تهران تاکنون واکسن کرونا دریافت کرده‌اند ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است، که ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از آنها دز اول را دریافت کرده و ۹ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر دز دوم و ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دز سوم و ۴۵ هزار نفر نیز دز چهارم و برخی گروه‌های خاص که تعداد آنها به ۵۸۲ نفر می‌رسد، دز پنجم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. زالی با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد افزایش آمار دز چهارم در تهران خواهیم بود، گفت: افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند، از جمله افراد مسن، افرادی که سابقه بیماری‌های زمینه‌ای دارند، کادر بهداشت و درمان و به‌طور کلی تمامی افرادی که شش ماه از آخرین واکسن آنها می‌گذرد نسبت به دریافت دز یادآور اقدام کنند. پیش بینی می‌شود که در هفته‌های آینده شاهد موج‌های جدیدی از ویروس باشیم و از این رو هم‌اکنون فرصت خوبی برای تلقیح دز یادآور واکسن کروناست.

 

ارسال نظر